Mattias Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Efter lite funderingar, tog jag min skummare under armen och åkte hem till polaren. Ställde den i sumpen, och vips !! Det skummar som aldrig förr, det blir riktigt tjockt och fint. Precis som det skall....Hemma hos mig, vill det inte bli nåt skum !? Akvariet har stått m vatten i 10 dagar, varav det har varit levande i akvariet i 8 av dessa dagar. Stenar, fiskar, koraller, sniglar och räkor, allt är mycket välmående och allt verkar ok. Har använd Prodibio`s Bioclean sedan start, thats it ! Saltet är TMC Pro Actif.Kan det vara så att det inte har hunnit bildas, tillräckligt med proteiner i vattnet, eller är det nåt annat som stör själva skumbildandet ? Börjar bli lite frustrerad...... Citera
Vargklo Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Hm,kanske dum fråga, men det är möjligtvis inte så att du testar skummaren med olika vattennivåer i sumparna? Citera
Capote Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Jag fattar det som ditt akvarium är nytt. Om jag missuppfattat så kan du strunta i nedanstående.Nya slangar innehåller mjukmedel. Lim m.m. påverkar också ytspänningen. Nya akvarier brukar därför inte skumma så mycket i början. Citera
Mattias Postat 14 mars 2009 Författare Postat 14 mars 2009 Det är 4 år gammalt, skulle kanske vara "returslangen" som är av typen armerad trädgårdsslang. Citera
Lasse Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Ibland är det enklaste svaret det rätta och jag misstänker att du besvarat frågan själv - du har för rent vatten.MVH Lasse Citera
jens karlskrona Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Det är 4 år gammalt, skulle kanske vara "returslangen" som är av typen armerad trädgårdsslang.Håller med Lasse, men den här slangen skulle jag inte stoppa i mitt akvarie, kan ha fel men magkänslan säger att den kan tänkas innehålla massa konstigt. Citera
Mattias Postat 14 mars 2009 Författare Postat 14 mars 2009 Ibland är det enklaste svaret det rätta och jag misstänker att du besvarat frågan själv - du har för rent vatten.MVH LasseDet låter ju alldeles för enkelt, för att vara saltvatten menar jag Ang slangen så tror jag inte den, läcker ut mindre tjosan i vattnet än en Eheim slang gör. Men jag skall byta, den är bara ett provisorium. Citera
amatören Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Det är 4 år gammalt, skulle kanske vara "returslangen" som är av typen armerad trädgårdsslang.innehåller inte sån slang antimögelmedel??? Har för mig att jag har hört det nånstans. Citera
Lasse Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Varför skulle man kosta på en trädgårdsslang anti-mögel? Möjligtvis mjukgörare men anti-mögel låter som en skröna.MVH Lasse Citera
amatören Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Varför skulle man kosta på en trädgårdsslang anti-mögel? Möjligtvis mjukgörare men anti-mögel låter som en skröna.MVH Lassekan ju vara så att jag har missuppfattat det...inte helt omöjligt faktist. Citera
Christer T Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 innehåller inte sån slang antimögelmedel??? Har för mig att jag har hört det nånstans.Utomhusfärg och badrumsfärg men en trädgårdsslang skulle förvåna mig. Citera
Mattias Postat 19 mars 2009 Författare Postat 19 mars 2009 Nuså har det börja skumma lite, inga massor det kommer lite av och till. Så jag antar att det helt enkelt inte funnits nått att skumma ur karet, vilket känns bra. Nu har det snart varit igång i 3 veckor. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.