Gå till innehåll

Vilka tillsatser?


Peter Haack

Rekommenderade inlägg

Jag säljer ju PMDD(nej skall inte göra mer reklam) men vad jag undrar är ngra av dessa ett behov i våra salt kar?

KNO3 Kaliumnitrat

KH2PO4 Kaliumdivätefosfat

K2SO4 Kaliumsulfat

MgSO4.7H2O Magnesiumsulfat

CaCl2.2H2O KalciumkloridC6H8O7 Citronsyra

NutriSi innehåller micro ämnena B 1.10%

Cu 0.22%

Fe 6.50%

Mn 3.80%

Mo 0.33%

Zn 1.10%

(vikt procent)

Micro+ innehåller micro ämnena Fe 20 g/l

Mn 10 g/l

Cu 0,52 g/l

Zn 2,9 g/l

B 4,0 g/l

Mo 0,75 g/l Micro+ ProFe Innehåller Dubbelt så mycket Fe, innehåller micro ämnena Fe 38 g/l

Mn 9,6 g/l

Cu 0,48 g/l

Zn 2,4 g/l

B 3,5 g/l

Mo 0,70 g/l

Järnchelat 7%

Och om ngt används vilket? och hur oftan kan /skall man tillsätta dessa?

Om detta bryter mot ngn regel ber jag om ursäkt och radera tråden..

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K2SO4 Kaliumsulfat

MgSO4.7H2O Magnesiumsulfat

CaCl2.2H2O Kalciumklorid

Är väl de man kan tänka sig att använda

Jag har för mig att det var en kille som testade ett "växtsaltkar" för nåt år sen. Jag följde inte den tråden men där kanske du kan hitta nåt matnyttigt. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13623

Nja jag vill ha salt kar var mest om ngt jag hade hemma kunde hjälpa sten koral el annat på traven.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry 96.2% kanske kvittar tänk på alla föroreningar i dagens hav=O)

vi kanske skall tillsätta diesel etanol metanol och 95 andra lösningsmedel med i våra tankar då kanske vi får den där "naturliga miljön" och kanske tillsätta alla de där plasterna med =O)

Nej skoj till sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

natriumvätekarbonat, NaHCO3, Sodium Carbonate, var det ngn som frågade efter en gång så nu står man med 5 hinkar sådant av livsmedelkvalitet 92,6%

Är detta ngn man kan använda kanske.

Jodå det borde du kunna använda till att buffra Kh med, det är samma som NatriumBiKarbonat.

Dock lär det räcka en livstid eller två. Så risken finns att det hinner bli gammalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det borde du kunna använda till att buffra Kh med, det är samma som NatriumBiKarbonat.

Dock lär det räcka en livstid eller två. Så risken finns att det hinner bli gammalt.

Då behöver jag ju inte oroa mig förrens jag börjar bli runt 124år då =O)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsatt NaHCO3 molvikt 84. Två moler = 164 gram bildar en mol CaCO3 med molvikt 100 = 100 gram kalkskelett. 60 gram x 365 dagar och 100/164 blir ungefär 11 kg. Mitt i natten efter fredag blir det lite felräkningar men några kilo sten lyfter jag faktiskt ur karen då och då. Fast när jag är piggare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...