Gå till innehåll

Tappad MH och doppad balast


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en 70 wattare med inbyggd balast som jag råkade ge ett rejält dopp i karet.

Fångade snabbt upp den och lät den rinna av. Lampan tänder trots fukt och den verkar gå som den skall. Men vågar man använda den trots att den är doppad? Eller finns det risk för att den kan leda ström eller börja brinna om saltet torkar i/på lampan eller balasten?

Någon som har funderingar/åsikter om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nånstans för länge sen att man kunde skölja av elektronik med destillerat vatten för att få bort rester av salt och andra mineraler och sen låta torka ut ordentligt. Mobiler säger man ju att man kan stoppa i en påse med ris (okokt då..) och låta riset dra ur fukten. Kanske en idé om inte det finns någon akvarie-patenterad metod..

Så länge elektroniken inte var strömförande när den doppades så borde ingenting pajja (förutom LCD displayer och sånt då..).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Då tror jag att jag låter den stå i några timmar nu i början och sen så köra jag den när jag är hemma idag så får vi se vad som sker.. den tänder i alla fall bra så det kan ju inte ha förstörts så mycket elektronik i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Då tror jag att jag låter den stå i några timmar nu i början och sen så köra jag den när jag är hemma idag så får vi se vad som sker.. den tänder i alla fall bra så det kan ju inte ha förstörts så mycket elektronik i den.

Nu är det ju lite sent, men för framtida olyckor: att "provtända" något som man doppat innan man har gjort allt man kan för att torka ut är som att be om en kortis, men du verkar ha haft tur i oturen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Marko säger, att skölja i destillerat/osmos vatten så snabbt man kan är en god idé för att skölja bort resterna. Har gjort det med moderkort till datorer när det kommit vätska på dem. Problemet med saltvatten är ju att det kan fungera bra först, då normalt saltvatten inte leder el så extremt bra, men när vattnet avdunstar så ökar salt-koncentrationen och leder då allt mer tills det blir genomslag, det är då det börjar fräsa och lukta ozon, så håll uppsikt den första tiden och använd öron, näsa och ögon. Att det inte lyser kommer sannolikt inte vara det första symptomet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades för några veckor sedan hälla saltvatten på min vågkontroll, den började ryka och jag blev livrädd och drog ur alla sladdar och var säker på att nu är det tack och hej med den! Min gubbe plockade isär den och gjorde rent den med sprit och vatten. Efter det så torka vi den med en hårblås rakt på elektoniken. Dagen efter kopplade vi in den och den funkar hur bra som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nämnts, bada i osmos/destilerat vatten är helt klart den smartaste vägen att gå, därefter brukar jag, fegis som jag är bada i någon sprit, för att snabba upp torkprocessen. Sen får det stå varmt i ett par dagar.

B!

Glömde bort att säga det steget, jag brukar också skölja en sista gång med något snabbavdunstande lösningsmedel, helst så nära 100%:igt som möjligt så det inte finns så mycket vatten/orenheter i det. För de flestakretskort funkar aceton, men inte i detta fall, då är jag ganska säker på att plasten smälter ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med lite eftertanke kan man nog säga att jag kunde skött det bättre än vad jag gjorde då.

I vilket fall som helst så drog jag ju igång lampan så den blev lite varmare. Sen under eftermiddagen körde jag den som vanligt för att den skulle bli torr snabbt och då kände jag inte direkt någon speciell lukt och inget ljud heller.

Men till sista frågan då.

Om jag nu bör hålla uppsikt på lampan så den inte luktar skumt eller ger konstiga ljud ifrån sig.. hur länge bör jag ha den under uppsikt? När är det ok att anta att den fungerar som den ska göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...