Gå till innehåll

hej skulle vilja ha hjälp med vilka saker man ska ha


mrmacke

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Är så att jag har tänkt att starta en saltvatten kar på mellan 120 och 200 liter. tänkte om någon kunde skriva en lista med sakerna jag skulle behöva. Har läst om jag har ett 120 liters kar så ska jag ha pump till runt 1200 liter.

Vad är de jag behöver köpa ?

skummare ?

pump inne ?

pump ute ? och så vidare.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG

Använd sökfunktionen och läs andra nybörjares trådar.

Akvarie

Belysning

Salt

Skummare

Cirkulationspumpar

Saltmätare

Nitrit, nitrat, fosfat ,kh och ph tester

Levande sten

Osmosfilter rekomenderas stort

Mycket tålamod

Tålamod

Tålamod

Massa frågor om det är något du undrar över, men läs gärna innan

så kan vi förklara det du inte förstår eller vill ha hjälp med.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

Egentligen finns det inga måste saker, men det finns pryttlar som underlättar för att hålla ett snyggt och välmående akvarium.

I ett såpas litet akvarium hade nog jag satsat på en sk påhängsskummare tex red sea prizm.

En eller två mindre streampumpar exempelvis tunze nano streamer eller koralia 1.

Belysningen ställs lite krav på om du vill hålla lite krävande koraller. Ett riktvärde med 1w/liter kan du titta på. Ska du enbart ha fisk så behövs inte så mycket.

Levande sten bör du nog köpa in ungefär 10% av akvariets volym. ex. 120 liter akvarium bör ha ungefär 10-15kg LS.

Läs på ordentligt innan du beslutar dig, ska inte sticka under stolen med att det är en fängslande, tidskrävande och dyr hobby. Man klarar sig med ganska små medel, men det drar gärna iväg lite mer än man tänkt sig. För att få igång ett akvarium från scratch så brukar det hamna på ungefär 100kr/liter. Man kommer billigare undan om man har tålamod och kan köpa begagnat.

Tålamodet lär man ha nytta av i under hela tiden man äger ett saltkar altt sker och ska ske långsamt.

Köp/låna böker i ämnet, en bra bok att börja med är Saltvattensakvariet av Daniel Knop.

Lusläs alla trådar under kategorin "mitt första akvarium" här på guiden. Kolla igenom artiklarna med.

Kolla gärna med andra medlemmar som bor i närheten om då kan åka och titta på deras akvarier, det brukar ge oerhört mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marcus! Varmt välkommen till SG! :W:

Läs lite i denna delen, där finns en bra guide för nybörjare som tar hand om en massa frågor:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

När du läst detta så tar du dig till närmaste bibiotek och hyr boken "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. När du läst den tio gånger och kan allt det står där så har du kommit en bra bit på vägen. :)

Skämt åsido så har du väldigt mycket information i både boken och här på forumet. Lättast är att titta på ett akvarie i den stiorleken du tänkt på och sedan läsa om hur de har gjort. Man får reda på väldigt mycket på det viset, även om det är lättast att fråga och få det serverat. Men då det inte finns ett enda sätt som är det rätta så kan man gå tillväga på flera sätt och det som funkar i ett kar är inte säkert att fungera i det nästa. Men generellt kan man säga att du behöver ett akvarium, belysning, salt, saltmätare, levande sten, en osmosanläggning för att rena vattnet från oönskade ämnen, cirkulationspumpar, kanske en skummare och sen lika många delar tålamod. Med det kommer man väldigt långt. :) Det tar tid att starta upp, ofta ett par månader innan man kan börja stoppa i fisk och annat kul. Men som sagt, läs, läs och återkom sedan med frågor om du inte hittar svaret på det du söker.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som datrucka sa, som streamcirkulation skulle jag nog ta 2x korallia 1 pumpar dom flödar med 1500l/h om jag inte misstar mig, jag har korralia 2 pumpar i mitt å dom e funkar väldigt bra å kostar inte mycket alls,

OM du tar 2 så kan du bestämma lite mer vart vattnet tar vägen plus du får mindra döda dläckar som pumparna inte kommer åt

Välkommen hit kanske jag skulle säga med, du kommer njuta av denna hobby, många kala fläckar på huvudet å sena nätter blir det med men var inte rädd att fråga om vad som poppar upp i huvudet, alla kommer hjälpa dig så gott dom kan-

Mvh kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som datrucka sa, som streamcirkulation skulle jag nog ta 2x korallia 1 pumpar dom flödar med 1500l/h om jag inte misstar mig, jag har korralia 2 pumpar i mitt å dom e funkar väldigt bra å kostar inte mycket alls,

OM du tar 2 så kan du bestämma lite mer vart vattnet tar vägen plus du får mindra döda dläckar som pumparna inte kommer åt

Välkommen hit kanske jag skulle säga med, du kommer njuta av denna hobby, många kala fläckar på huvudet å sena nätter blir det med men var inte rädd att fråga om vad som poppar upp i huvudet, alla kommer hjälpa dig så gott dom kan-

Mvh kenneth

vet du någon bra sida på internet där man kan handla såna pumpar då ? och andra saker som man kommer behöva. har även sitt de finns mycket biliga saker till saltvatten och sen samma saker men i andra märken som kostar mycket mer. min tanke va att köpa lite biligare saker till att börja med och se hur de funkar och intresse blir för de. och sen med tiden köpa bättre och dyra saker efter hand..

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet du någon bra sida på internet där man kan handla såna pumpar då ? och andra saker som man kommer behöva. har även sitt de finns mycket biliga saker till saltvatten och sen samma saker men i andra märken som kostar mycket mer. min tanke va att köpa lite biligare saker till att börja med och se hur de funkar och intresse blir för de. och sen med tiden köpa bättre och dyra saker efter hand..

MVH

kolla länkarna till olika butiker här i forumet. , ett tips.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

innerfilter måste räcka med ett för runt 500 liter till ett 120 liter eller ? ska även då köra med två cirkulationspumpar som är på 1500 liter/h var.

Låter vettigt. Men ska du ha innerfilter så måste det göras rent ofta, en gång i veckan minst. Det finns risk för att det blir en nitratfabrik. Men det fungerar bra till att ta bort partiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter vettigt. Men ska du ha innerfilter så måste det göras rent ofta, en gång i veckan minst. Det finns risk för att det blir en nitratfabrik. Men det fungerar bra till att ta bort partiklar.

är ett utefilter bättre ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placeringen av filtret har lite att göra här, ytan det är själva filtret med vadd och makaroner som man gärna undviker att köra längre perioder i saltvattensakvarium. Men för att köra med tex aktivt kol eller fosfatabsorbent är det ett bra och billigt alternativ till en reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...