milk Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 Hej!Har "försökt" att göra min ytavrinning ljudlös med hjälp av en durso men det sörplar fortfarande en del vet inte vad som är felet. PVC röret är 32mm. det verkar som om själva suget ner till sumpen är alldeles för kraftigt så man kanske skulle behöva strypa vattenflödet lite? hur? vatten nivån i akvariet ligger också över själv pvc röret för intaget alltså under själva ändknoppen, är inte det lite högt? vet heller inte om hålet kanske är för stort men har försökt att se med häftmassa hur det skulle vara om det var mindre och så blir det ett himla sug så jag vet inte längre vad som är felet.skulle behöva lite hjälp :-) Citera
-=Mr_B=- Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 "Normalt" behöver hålet till en durso vara kanske 1-3mm... En lösning är att borra från sidan i endcap'en så man kan justera storleken genom att vrida på den.Sen brukar man rekomendera att man går ner en dimmension i rörstorlek efter tankgenomföringen, just för att bygga in ett visst motstånd i flödet.Nödlösningar brukar vara att man sätter en kram på röret någonstans under karet, och ovan vattenytan i sumpen (röret från durson ska alltid sluta något under vattenytan)B! Citera
saltishenke Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Jag har en kran nere vid sumpen som jag har stängd ca 10 % och en kran på luftslangen till durson min är helt tyst lite pill med det för att få den helt tyst ! Citera
milk Postat 24 mars 2009 Författare Postat 24 mars 2009 Okej tack för svaren, var kan man köpa en sådan kran? något speciellt märke jag ska leta efter? Citera
-=Mr_B=- Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Samma ställe som sålde PVC till din Durso har sannolikt kranen...B! Citera
milk Postat 24 mars 2009 Författare Postat 24 mars 2009 Köpte PVC-delarna i akvariebutiken, tror du byggfirmor som k-rauta och andra har kranar också?är den en sådan kran som är på bilden jag behöver? Citera
milk Postat 24 mars 2009 Författare Postat 24 mars 2009 Tack, ska köpa en idag så får vi se. återkommer :-) Citera
Sillen Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Läs instruktionen noga hur an bygger en Durso. Finns på deras hemsida. Om du söker via länkar finns det även några varianter på lösningar!Lycka till! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.