Gå till innehåll

Hur får jag min Durso att inte låta?


milk

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har "försökt" att göra min ytavrinning ljudlös med hjälp av en durso men det sörplar fortfarande en del vet inte vad som är felet. PVC röret är 32mm.

det verkar som om själva suget ner till sumpen är alldeles för kraftigt så man kanske skulle behöva strypa vattenflödet lite? hur? vatten nivån i akvariet ligger också över själv pvc röret för intaget alltså under själva ändknoppen, är inte det lite högt? vet heller inte om hålet kanske är för stort men har försökt att se med häftmassa hur det skulle vara om det var mindre och så blir det ett himla sug så jag vet inte längre vad som är felet.

skulle behöva lite hjälp :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Normalt" behöver hålet till en durso vara kanske 1-3mm... En lösning är att borra från sidan i endcap'en så man kan justera storleken genom att vrida på den.

Sen brukar man rekomendera att man går ner en dimmension i rörstorlek efter tankgenomföringen, just för att bygga in ett visst motstånd i flödet.

Nödlösningar brukar vara att man sätter en kram på röret någonstans under karet, och ovan vattenytan i sumpen (röret från durson ska alltid sluta något under vattenytan)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...