Gå till innehåll

Förtsta karet!


rambomyran

Rekommenderade inlägg

Hejsan har nu länge velat starta ett saltvattens kar, Då en kompis redan har 2 stycken som tuffar och går. Då kompisen flyttat till danmakr har jag inte pratat med honom på ett tag så jag skulle behöva lite tips! Jag ska starta från början och har tänkt köpa all teknik inklusive kar nytt. Någon som nu skulle vilja hjälpa mig sätta upp en teknik lista över de jag ska beställa ifrån min närliggande Zoobutik? Dom är säkert duktiga men jag vet att de finns personer här som är ännu bätre. Alltså lista på ett akvarium som är på ca 200 liter och tekniken som passar till ett sådant. Jag har tänkte ha lite fiskar som är relativt lätta att sköta :) Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenna! Jo jag har allt tänkt tanken men är de bra grejor eller är de fortf så att jag kommer behöva byta ut viss teknik i ett RSM för att få de helt perfa. Har en del danska polare som är mer insatta i hobbyn 1 av dom har ett rsm 130, Men tycker inte jag ska köpa ett sådant. Men nu när 250ian kom så kanske de vore de klokaste? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingår inte allt man behöver i ett rsm 250? så har jag uppfattat det iaf.

Jag har ett 250liters kar utan sump och har nog lagt ut mellan 25-30.000kr och har ingen direkt vettig teknik alls...

Brukar man inte räkna med ungefär 100 kronor/liter i uppstart? Då stämmer det bra med dina 25-30.000 för ett 250. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett RSM250 i Danmark är ändå över budgeten med dagens valutakurs. 9995 Danska blir idag 14992,50 svenska.

Jag håller på att planera ett 375-liters - och min budget är under 25000. Det går få billigare - allt beror på vad man vill ha för grejer och hur mycket man orkar leta runt efter det billigaste eller vänta ut begagnat-annonser.

(jag undviker sump också - blir lite billigare naturligtvis)

Skriv gärna lite om vad du vill ha i karet så blir det lättare att tipsa: bara fisk? Eller koraller också och i så fall vilka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag frågar om vilka sorters koraller är för att koraller kräver olika mycket ljus och ställer olika höga krav på vattenkvalitet. Det finns alltså en hel del pengar att spara för den som nöjer sig med koraller som trivs i svagt ljus och lite sämre vattenkvalitet i det att man kan köra med mindre ljusramp + skummare eller kanske helt skummarlöst.

Kolla in Lasses 57 liters lågteknik-kar - mycket mindre än vad du vill ha, men också mycket billigare jämfört med om han velat ha t ex Acropora-koraller i samma kar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25932

Om du alltså håller dig till enklare mjuk-koraller och skippar stenkorallerna tror jag definitivt att du kan få ihop ett 200-liters med fullgod teknik för de djur du väljer och till den kostnad som du föreslår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta skivanemoner klarar sig i svagare ljus och är bra nybörjarkoraller:

http://se.reeflex.net/kategorie/70.html

Liksom så kallade knappar:

http://se.reeflex.net/kategorie/61.html

Ett flertal rörkoraller är också bra förslag:

http://se.reeflex.net/kategorie/109.html

Till exempel. Tänk dock på att en del sorter kanske får mindre starka färger i svagare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat lite över min placering av karet när ju nu får tag i ett vill säga, Jag har ett Stort fönster i mitt vardagsrum som solen står rätt in i hela sommaren. Kan detta vara en dålig fakto bör jag ist välja min hall där de inte kommer in ngt direkt soljus? Och åter igen 1000 tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle försöka hitta en så mörk plats som möjligt. Tycker att mina mjukisar böjer sig mot dagsljuset innan belysningen går igång, och kan tänka mig att det blir lite förvirrande för alla i akvariet att det lyser från två håll så att säga.

Samtidigt så sägs det att man inte ska placera akvariet bredvid den mest trafikerade biten av lägenheten, finns tydligen många fiskar som störs avv för mycket rörelse, så den optimala platsen skulle väl vara i garderoben eller källaren, men man kanske ska väga in tillgängligheten av att kunna njuta av akvariet (och närhet till vatten+avlopp) in i bilden och helt enkelt ställa karet där man tycker att det ser bäst ut.

Så..ställ det där du tycker att det ser bäst ut, men helst inte i direkt solljus då du kan få alg problem och definitivt värme problem på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir varmt i rummet så blir det varmt (varmare till och med) i akvariet också om du inte vidtar åtgärder för att kyla vattnet. Du kan köra med en fläkt mot vattenytan som ökar avdunstningen och kyler på så sätt, eller installera en kylare, eller varför inte en AC i rummet så att det inte bara är fiskarna som får njuta av lite svalka i klimatförändringens efterdyningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska man gissa på?

Akvarium 200 liter – max 1500 kr nytt kanske

Skummare – ca 1500 kanske?

Cirkulation – ca 1000-1500 tror jag ska räcka till för att få lagom fart med pump + ev streamer

Belysning – du kan nog få ihop tillräckligt bra grejer för 3000 inklusive rör (kanske mindre ljus räcker beroende på koraller)

Levande sten – om du kan vänta ut att få tag på begagnad kan du nog fylla upp med ca 20 kg för kanske 1000-1500 spänn

Summa: 9000 kr och om ditt tak är 11000 ger dig en 2000 över till småplock som saltmätare, vattentester och grejer…

Om du inte hittar begagnad sten får du försöka hitta nåt annat begagnat, t ex belysningen – eller får du lägga på ett par tusenlappar.

Eller får du skära ner lite och skaffa ca 150 liter så kan du nog också ha lite mindre kraftigt ljus/cirkulation etcetera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...