Gå till innehåll

Trouble in paradise


Rekommenderade inlägg

Nu är det något som inte står rätt till här i mitt akvarie. Det är ett par saker som är konstiga.

Det hela började när jag kom hem från jobbet och såg att clownhonans ena öga är svullet och har liksom en suddig yta ytterst. Hon verkar inte fullt så pigg som hon brukar vara, men hon åt och ser fin ut i fjällen och så.

Hennes hem är en Euphyllia glabrescens, berdvid den så är en euphyllia paraancora placerad i samma stillsamma hörn. de står inte strömt alls. En gren på vardera korall har tappat "tentaklerna". den förstnämnda håller på att tappa de just nu. kommit halvvägs. Och den andra har tappat ett huvud helt. Det är inget brunt slem på de alls. Ser ut som att det är lite skavt på stammen, som att nån har ätit på den. Har sett att jag har förmodligen "fireworms" eller liknande, ifall de kan vara orsaken?

Nu när jag skulle ta mina värden så Är det ju något som inte stämmer där heller. Kh7. Ph 8.2. temp 26. Salthalt 1,026. nitrit 0 nitrat10. Och sen Ca över 500 och mg över 1500. jag har haft detta problemet innan och då tillsatte jag merwasser men det har jag slutat med helt och värderna gick ner till 450 / 1450 efter ett par vattenbyten. jag har använt mig av saliferts tester och de är bäst före 2011. Kan det ha och göra med att jag gjorde ett vattenbyte på 20l igår? mitt kar är RSM 130l.

Använde mig av osmosvatten och D&D salt.

Vore jätte tacksam om ni kunde hjälp mig att klura ut vad som kan vara felet med min clown och hennes euphyllia och de konstiga värderna.

Jag har inte haft i något nytt levade sen november 2008. startade upp det maj 2008 och allt har flytit på bra hittills.

Fråga på om det är någon info jag glömt . MVH Nettan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte använder refraktometer skulle jag misstänka att din saltmätare visar för lågt och du har en betydligt högre salthalt än 1,026. Tillsätter du inte Ca eller Mg vid sidan om så det pekar dom höga värdena ännu mer på att salthalten är alldeles för hög. KH däremot är på gränsen till lågt.

Bäst vore om du kunde ta med lite vatten till någon annan som kan mäta med sina tester och se hur det verkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska jag höja mitt kh.

Läget idag ligger som så att clown honan är varken bättre eller sämre. Har tyvärr inget annat kar att flytta henne till så hon får vara helt ifred. Men hon har det ganska lugnt i sin hörna.

Tog Mg och Ca igen. Ca testet ändrade faktiskt färg idag. Den stanna de på 470 men Mg var det ingen förändring på.

Har bytt ut 3l från akvariet mot osmos vatten, ska göra det samma imån och sänka till 1,025, ska även kontrollera min refractometer.

Euphyllian hålller långsamt på att släppa med mjukdelarna från skelettet på en gren. Någon som vet vad det kan bero på eller har varit med om något liknande.

Tacksam för svar Nettan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer , det lär det vara. Skönt att veta . tack för hjälpen. ska vinkla upp den lite så att ljuset kommer mer rakt på och se om det blir bättre.Händer det på grenar som är i tydligt ljus så lär det vara något näringsämne som saknas i vattnet, vilket inte är helt omöjligt med tanke på att jag inte tillsätter något förutom fyller på med kalkvatten och vattenbyten på 10% i veckan.

Får bli en shopping runda snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...