Gå till innehåll

Knappätarmonster?


Rekommenderade inlägg

Jag har ett gäng Zoanthids (brun/gröna knappar) i mitt clownhotell.

Dom har, sedan jag fick dom, vuxit på ordentligt och blivit mer och mer gröna.

Sedan ett par veckor tillbaka har jag sett några små svart/gråa djur som liknar fästingar i formen som går omkring på knapparna. Knapparna verkar inte gilla det alls för dom drar in sig.

Sedan en vecka tillbaka har jag flyttat karet hem till mig och sedan dess har de inte slagit ut så mycket som de brukar. Har sett flera såna små "fästingar" gå på dom. Dom har även blivit lite slemmiga (vet dock inte om slemmet kommer från knapparna eller från något annat).

Jag provade att suga upp en "fästing" med en pipett och tryckte sönder den, det kom blod så jag antar att det är något sorts djur.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Skulle kunna försöka få till en bild men de är pyttesmå (1-2mm) och jag har bara en mobilkamera.

Tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat in den där sidan och inte hittat mina monster.

Dom har inga ben (åtminstone inte som man kan se) så någon spindel tror jag inte det är. De ser ut som fästingar. Runda, grå/svarta och lite mer "spetsiga" längst fram. Men ungefär helt runda. Svårt att förklara, ska försöka ta en bild senare ikväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på odjuren.

Knapparna slår inte alls ut idag, de är så ihopdragna de kan bli. Är lite vita (ser nästan ut som nåt pulver på dem) och nästan slemmiga.

Bilderna är tagna för ett tag sen och på bilderna ser de rätt pigga ut fortfarande. Nu funderar jag på att slänga ut knapparna. Verkar inte som de kommer överleva.

Odjuren är de små svart/gråa djuren man ser krypa omkring på knapparna.

20090312473.jpg

20090312482.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat ett sötvattensdopp?

Jag har aldrig gjort det, men om du nu ändå funderar på att slänga ut knapparna varför inte först prova att sänka ner kolonin i sötvatten ett par minuter. Tricket är ju att ha dom i sött tillräckligt länge för att rovdjuren ska dö eller få panik och simma iväg, men inte så länge att korallen tar skada. Läste om nån på nätet som kört med 5 minuter för zoanthider utan att korallen tagit skada, men du har nog palythoa eller protopalythoa-knappar tror jag.

Jag skulle prova i alla fall - vad är det värsta som kan hända? Som inte redan håller på att hända?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Kostiga små kryp det där var då. Något som kan skrämma dem där knapparna är ju imponerande. Jag har som sagt haft ett gäng i en 2,5liters bunke utan cirkulation och värmare eller vattenbyte i ett halvår nu och dom lever fortfarande. Men som sagt, testa med sötvattensdopp, det borde dom där klara av lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Kostiga små kryp det där var då. Något som kan skrämma dem där knapparna är ju imponerande. Jag har som sagt haft ett gäng i en 2,5liters bunke utan cirkulation och värmare eller vattenbyte i ett halvår nu och dom lever fortfarande. Men som sagt, testa med sötvattensdopp, det borde dom där klara av lätt.

Ja det är konstigt, och det gick fort. Tog ju bara någon vecka så var de risiga. Nu ser de hemska ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...