Gå till innehåll

Percula 90


bo1000

Rekommenderade inlägg

Hej. Har haft mitt Percula 90 i 1 år nu och tänkte lägga upp lite bilder hur det ser ut nu.

Tekniken är orginal plus ett innerfilter och ozon. Karet fungerar bra och det enda problemet är höga nitratvärden. Har prövat lite olika metoder men inte fått ner näringsvärdena. Kör just nu vodka-metoden, inne på tredje veckan och ingen märkbar skillnad.

Har från annat håll hört att det finns en metod som Polyp Lab har, ingen teknik utan bara fyra olika tillsatser. Vet dock inte var man kan köpa deras produkter i Sverige. Tar tacksamt emot tips.

Bosse

post-3326-14468917029757_thumb.jpg

post-3326-1446891702996_thumb.jpg

post-3326-14468917030147_thumb.jpg

post-3326-1446891703034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du dubbel kollat ditt värde med med ett annat test? Använder du Salifert test?

Om du har så hög nitrat så räcker inte 1,5 ml för att sänka ditt värde.

När jag skall sänka mitt värde så dosserar jag 8-10 ml per dag, underhållsdosen ligger på ca 5 ml per dag.

Jag anser vodkametoden vara en långsiktig metod. Följ de anvisningar du har och låt det ta tid.

Utför du regelbundna vattenbyten?

Använder du osmos, eller tillför du nitrat via vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Red Seas tester. Använder osmos och byter ca 25 liter i veckan.Har problem med att få stenkoraller att leva. Klarar sig ofta någon vecka för att sedan bli bruna i färgen och till slut vita och döda.Kommer att köra enligt det schema jag hittat som innebär ca 0,5 ml höjning i veckan till 0 värde och sedan halvera dosen och ha denna dos som underhållsdos.Det skulle vara kul att få tillbaka den färg som var på korallerna vid inköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matning är säkert en del av problemet. Har haft en drakfisk fram till i söndags som åt 2 räkor om dagen samt att jag matat min anemom ca 2 gånger i veckan med räkor/sill.

Har nu satt drakfisken i ett annat kar då han åt upp min mandarin, ca 6-7 cm stor samt mina 3 pepparmintsräkor.

Har nu dragit ner på matningen och anemonen får klara sig på ett mål i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...