Gå till innehåll

Nu eller aldrig


Guest bagarn

Rekommenderade inlägg

Efter många år av sötvattensintresse är det nu dags att ta nästa steg.

Jag har inhandlat ett 540 liters kar med tillhörande 200 liters sump som jag alldeles egenhändigt byggt en bänk i hustimmer till:

salt_2.jpg

I detta kar har jag som start lagt ned60 kg levande sten, satt igång en skummare, DeBary 55W UVC, kolfilter samt byggt ett eget automatiskt vattenpåfyllningssystem med osmosvatten, men som sagt : vad vet jag, jag är ju bara en bagare...................... (mer bilder kommer så småningom då jag fått kläm på min digitalkamera;-))

Som pump till UVC´n har jag en Aquaclear 5000 + två stycken till Aquaclear 5000 som rena cirkulationspumpar i karet.

salt_1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GRYMT SNYGGT ! smiley32.gifsmiley32.gifsmiley32.gif

Mer bilder som sagt, å gära på sumpe, precis som metcrue sagt.. smiley2.gif.

Glöm inte att uppdatera så fort det händer något också..

MVH Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En positiv effekt av detta att jag vågar mig in in i saltvattenvärldenär att jag fått min kompis Ruljeff att orka ta steget från ett 20-årigt intresse av sötvatten till att börja så smått att investera i ett saltvattenskar.

Han har tänkt att starta upp ett 720 liters saltvattenskar i garaget!!!

Om det blir bra så kommer hanatt byta utsitt 1200 literssötvattenskar i vardagsrummet mot saltvatten.

Kul att få en likasinnad inpå knuten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja,a här kommer en bagares första sumpbygge...

Kom gärna med synpunkter, dock med tanke på att det mesta är nytt för mig, jag är ju trots allt bara en bagare.

salt_6.jpg

salt_7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till.....

Det är fullt...eller full t i kväll med Ruljeff.....

man kan inte låta bli att inspireras av alla trådar på denna sajt....

Alltså, en bild till:

salt_5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå bagare?!

Tycker det ser mer ut som om du skall börja med snickerismiley2.gif.ser snyggt ut. Har du tänkt att måla panelen.

Kan kanske vara bra att ha en lite fläkt under karet så det blir lite luft cirkulation under. mest för att det ej skall bli så hög luftfuktighet som i sin tur kan bidra med mögel etc

Sätta upp grenuttagen på väggen

Små luckor för att komma "ner" i karet.

Var det 400watts MH du körde nu med över karet´hur blir det med värmen från denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har lackat hela insidan med golvlack sen så är det öppet hela vägen på baksidan så att luften kan cirkulera sen är det bara ett tillfälligt slarv med grenuttaget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skilje väggar har man för att tex skummaren (nu vet jag inte om din är sdan )men en del behöver en konstant vatten nivå å det är svårt när avdunstningen kommer att ske i hela sumpen DVS att hela vattenytan kommer att junka hadde du haft skilje vägg så hadde det bara sjunkt i ett fack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer att ha ett automatiskt vattenpåfyllningssystem som håller nivån konstant kommer bilder på det när det är klart

lite frågor när ska man börja köra med belysning jag har just satt igångakvariet ska man börja med lysrör och sen med metallhalogen jag har två lysrör 20000k och en 400W 14000k metallhalogen

när kan man köpa fiskar

MVH bagarn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med lysrören typ en timme om dagen å MHn en halv sen ökar du med kanske en timme i veckan tills du når den tid du vill ha

Fisk kan du börja sätta i när alla vatten värden stabiliserat sig du komme nu att få både nitrit å amonum i ditt kar så kanske om en månad.

Tråkigt ja jag vet men det är bara att ha tålamod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...