Gå till innehåll

Bilder från Peter G 1100L


Peter G

Rekommenderade inlägg

Jag har lyckats ta några bilder på mitt kar som jag vill visa för er :smiley17:

karet och ek väggen är under uppbyggnad så det är inte färdigt än på långa vägar.

jag har köpt en rolig korall i linköping som jag inte har en aning om vad det är för något, någon som sett en sådan förut och vet vad den heter?

post-887-14468912087393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan peter! Den korall du har inhandlat är troligen till 95% säkerhet,en Psammocora sp( contigua) Dessa koraller kan till utseendet vara lik Pavona sp och Coscinaraea sp.

Din koralls akvarie behov på en skall från 0-10

<UL>

Ljus behov 2-10

vatten rörelse 0-10

agresivitet 2

Härdighet 10

Tålig korall med andra ord.

Vet ej om det är som med pavona, Men de mår inte bra i akvarier där det finns skivanemoner. Kan vara så??

Lycka till med korallen ,fin är den smiley20.gif

Måste säga att även ditt kar ser fint ut. Blir nog ännu finare när du är klar med möbelnsmiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack christian!

själv tycker jag mest om luckorna då jag fixat gasdämpare som öppnar dem och stängningsdämpare, som gör att den sista biten så saktas farten ner och de stängs mjukt utan att slå i möbeln och skrämma fiskarna (det är den lilla grå saken i hörnet)

tack göran, det kan nog stämma. vet du vart den korallen växer och varför de är så ovanliga i handeln?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde ovanlig i handeln: Troligen så är det exportförbud på den, kan även vara så att den växer på revslutnigar som inte är så lättåtkomliga.Ja troligen det första.

Skulle det vara så att den trivs å växer till sig bra . Ja du vet fraggarsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas, japp det är ekfanerad mdf som jag kantlistat och sputat med en tålig tvåkomponents lack.

jag tänkte visa en bild på hur det såg ut innan jag började med karet.

1.JPG

efter det så lade jag våtrumsmatta och drog in golvbrun som tur var för det hände ett lite missöde med en kran och halva karet ran ut i avloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar och bugar zippo.

ni som sett mitt kar nu och tänkt att jag bara har en massa gula fiskar måste hjälpa mig med min fisksammansättning, jag har redan en hel drös med kirurger men man måste ju ha lite andra fiskar oxå eller? (måste man inte det så skiter jag i de andra och har bara kirurger för de är ju snyggast smiley37.gif)

enda kravet är att de är någorlunda snälla mot det som finns i baljan redan nu, inga mördare alltså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja men dock en kirurg, det är en xanthurum ochså har jag lovat min sambo en "doris" oxå så det kommer bli lite mer blått.

menförutom kirurgerna vadmer för fisk ska jag ha? jag vill inte odla planton och mata med 2 timmars mellanrum så anthias är kanske inte så lyckat eller?

det behöver inta vara någon stor fisk, olika små är oxå trevligt att se på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med "stoppern" är ju strålande. Själv tänkte jag köra med

gasdämpare på mina luckor också, men problemet låg ju i att jag inte

riktigt funderat ut hur jag skulle få luckorna att stängas smidigt utan

att det skulle skrämma fiskarna. Nu vet jag hur jag skall göra, tack

för tipset!

Väldigt snyggt akvarium du har föresten. Vilket salt kör du med?

/Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har Coralife salt.

det finns säkert bättre salt men de kostar oxå 900kr för en hink och så mycket bättre är de inte så det är värt att byta.

har föresten investerat i en aqua care kalkmixer nu smiley1.gifså då är bara reaktorn kvar.

ps. till Jörgen, tack för att det löste sig till slut.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hehe, jo det finns massor men jag tänkte låta max fixa till dem lite först.

det blir ju inte så bra när man bara förminskar dem i paint.

men någon mer ska jag väll kunna fixa

här är en bild på ett litet kryp av något slag, jag har hur många som hellst av

ser ni ormsjöstjärnan?

post-887-14468912088252_thumb.jpg

post-887-14468912088355_thumb.jpg

post-887-14468912088449_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...