Gå till innehåll

opistognathus aurifrons


Lable

Rekommenderade inlägg

Tjena Nino här igen med lite frågor om opistognathus aurifrons.

jag läste en liten snutt om denna lilla käkfisk i korallrevsakvariet band 3 av Svein A. Fosså och tyckte att den kunde vara ett skönt litet inslag i akvariet. Så nu undrar jag om folket har några erfarenheter eller synpynkter om den eller sånt som man borde veta.

Jag läste att den måste ha en minst 10 cm djup sandbädd för att gräva sin håla. Nu undrar jag om man kan ha en liten del av bottnen avsedd för denna fisk med lite djupare sandbädd. Databild kommer senare när den är klar :-)

Tack på förhand :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de som jag tänkt att ha är 2 ocellaris, 1 Valenciennea strigata, 1 zebrasoma flavescens, 1 opistognathus aurifrons, 1 sjöstjärna och sniglar och eremiter.

Tror ni det kan funka?

PS. Clownerna kommer få en anemon så om anemonen håller sig på ena sidan och O. aurifrons på andra så borde det väl funka? eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade väl en 5-7cm där jag hade tänkt att den skulle hålla hus men den bosatte sig så den kom upp genom ett hål ifrån LS´n där den grävde gångar i sanden under stenen.

Väldigt lättskrämd men höll man lite avstånd så visst var den framme endel :)

Annars kom den fram varje matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler:Vi har en släkting till denna, en opistognathus randalli (black cap jawfish). Har inte upplevt den som svår, var en av de första fiskarna som flyttade in i vårt kar, en lustig liten rackare som efter flytten till den större karet hade lite svårigheter att hitta en plats som han tyckte bra om. Nu så bor han i en håla med full insyn, visst är han lite skygg om man rusar fram men tar man det bara försiktigt så kan man sitta och titta på varandra en lång stund. Han äter det som de andra fiskarna äter, väldigt snabb ut och ta maten innan han dyker in i sin håla igen. Det enda som jag kan se som ett problem med honom är att han gräver under stenen så man MÅSTE se till att stenen står stadigt, sen så vill den ha mycket sand att gräva i för att trivas. Sen att den hoppar när den blir skrämd stämmer, vi hade vår i "pumphuset" för vi hade glömt att lägga på locket........

post-4343-14468917125622_thumb.jpg

post-4343-14468917125837_thumb.jpg

post-4343-14468917126049_thumb.jpg

Vi har vår "globis" med 4 occelaris, 1 hexatenia, 1 F. Scopas, 1 C. Loriculus, 1 sandvändande sjöstjärna, 1 E.debelius (lila revhummer), 3 blåbenade eremiter några tubosar och andra sniglar. Så de fiskar som du har tänk dig ska nog funka alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag såg några videos på hur dom gapade utav tusan när någonting närmade sig deras håla, rätt underhållande faktiskt :-D

Precis de svar jag ville ha! Ska bli jättekul att bekanta mig med den när den är inköpt :-D

Det var faktist en diskussion jag hade med mig själv, om jag skulle köpa aurifrons eller randalli. Det lutar lite mer åt aurifrons men jag skulle ju lätt kunna tänka mig att skaffa en av varje om dem inte har ihjäl varandra såklart. Vad tror ni om det?

mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nah synd :(

men då tror jag att jag håller mig till aurifronsen.

jag har för mig att en av mina polare hade en O. rosenblatti, den blev tagen av en arrowhead crab (kommer inte på det latinska namnet men vi vet säkert vilken jag menar). riktigt synd eftersom han hade pröjsat en bra bit av sitt studiebidrag för att få den.

mvh Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska tydligen kunna ha flera av samma sort i burken. Enligt vad vi har läst oss till ska det inte vara nått problem. När det gäller att ha olika sorter så vet jag faktiskt inte hur det skulle funka. Dom kan vara rätt så bitska av sig så det kan säkert bli en hel del bråk då. Vår Randalli ger sig inte för nån av vära andra fiskar om de skulle komma för nära hålan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bor fortfarand kvar i vårt nuvarande kar på 170 l. När vi först köpte den så hade vi bara ett litet 60 l. Jo dom kan gapa så stort att man inte tror att det är sant. Ibland när man ser den "blåsa" upp sig så verkar det nästan som om käkarna ska gå isär :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej än så länge tror jag inte att den har bitit nån/något :skrattar: Men som sagt den gapar bra stort när han blir störd av något/någon. Men en underbar fisk att ha, väldigt underhållande att titta på, har aldrig sett honom skada nån annan fisk elle lägre djur, det enda som jag har sett honom göra var idag när sjöstjärnan kom in i hans håla, tog han tag runt ett av benen på stjärnan och visade vänligt men bestämt ut honom igen -skrattar hysteriskt Ingen skada blev det för varken fisk eller sjöstjärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-skrattar hysteriskt Han tog i den och spottade i väg den, (stjärnan var inte välkommen på oväntat besök), precis som dom gör med sanden när dom bygger sitt bo. Sen så har han även en annan liten lustighet för sig, han tar tomma snäckskal och bygger runt hålan, som en mur, han kan fara långa sträckor utan för sin håla för att hämta dom oxå. Men det sker oftast under den mörka delen av dygnet när dom flesta andra sover.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo dom är väldigt revir tänkande men man kan inte säga att stjärnan lärde sig nån läxa :-) Han har redan varit dit igen så det kommer nog fler "flygturer" för han, ska bara försöka vara med med kameran :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...