Gå till innehåll

måla Mdf


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Japp nu har jag klätt min akvarie bängk i 10mm MDF trodde jag kunde måla den med sperjburk men ack vad fel jag hadde färgen bara försvinne in i matrialet.

vad ska jag måla de med för att få en blangk yta?

finns det någon primer eller likande jag kan spruta på först eller hur har ni andra gjort?

tack för svar Mvh/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att sprayfärg klarar av att göra en blank yta om inte ytan under är maximalt blank först, t.ex. som en metall- eller glasyta. En MDF-yta är inte särskilt blank i utgångspunkten. Jag skulle måla med så blank lackfärg som möjligt, helst högblank. Lösningsmedelsbaserade färger ger normalt sett blankare yta än vattenbaserade, men de är på väg ut ur handeln (fick jag höra av min lokala handlare) pga miljöhänsyn. Sedan ska du rolla flödigt med en skumgummiroller för att inte få struktur på ytan. Allra bäst är om du kan ta loss dina MDF-skivor och måla dem i horisontellt läge, annars är det lätt att få rinnmärken på ytan (egen erfarenhet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Calle, men först bör man alltid måla med en grundfärg (primer) en eller 2 gånger. Om du slipar med sandpapper mellan varje lager du målar så får du finare yta. Grundfärg är också billigare, så den bör man fylla med först.

Måla med sprayfärg är svårt, det är bättre att pensla eller rolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprejfärg går utmärkt att få en blank yta med, men, det kräver en hel del färg. Du måste i tunna lager mätta MDF'en, sen slipa bort apelsinskalet med våtslippapper 6-800grit, och jobba dig upp i ett par lager. När du är "nöjd" med resultatet är det tid för 1200, eventuellt även 2000 papper, och uppföljning med rubbing. Slutresultatet blir så du kan spegla dig i det (ju mörkare färg, desto bättre reflektion, vitt = i stort sett omöjligt att raka sig i, svart = utmärkt)

På hela taget är det antagligen enklare att få ett "bra nog" resultat med pianolack, som penslas på... Och billigare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som målare tycker jag du ska göra det riktigt, grundning med bra grundfärg, 2 3 lager med halv blank snickerifinish i tunna lager, påstruket antingen med en mohärrulle ller pänsel, blir bäst,

använd lack färger blir snyggast hållbar yta dock inte det billigaste allternativet men snyggast,

Ps, vet inte hur bra lackfärger e i akvariesamanhang men har det väl torkat tror jag inte det e så farligt ?

Mvh kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv också klätt in akvarieställnignen och ovanförakvariet med mdf så det blir som en pelare med akvarium i mitten. Jag målade först med en vit grundfärg och sedan med en vit oljebaserad färg med så mycket glas som jag ville ha, ville itne att den skulle bli högblank men absolut fungerade det :-)

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...