Gå till innehåll

försvinner alger utan fosfat?


milk

Rekommenderade inlägg

Har haft lite algproblem och har nu börjat med salifert fosfat-remover som då binder fosfaten och tar med det till skummaren. det jag undrar är om alger försvinner när fosfatet försvinner eller om de bara stannar upp i tillväxten så att säga, borde jag köpa en lite bättre städpatrull? tex. eremitkräftor, kirurger.. osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det kan man säkert, men med alla jag pratat med handlar det i detta fall om fosfat. de gröna algerna tar liksom över stenarna och det blir inte så fint i längden. ska se om jag kan hitta någon länk, men om man söker på salifert phosphate eliminator så får man upp lite. tror de har en egen sidan också där man kan läsa om produkten.

www.salifert.com

vad kan ni annars rekomendera för fosfat removers?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag tyckte flytande verkade bra och bestämde mig för att testa det, dessvärre köpte jag även saliferts fosfat test som jag hört inte alls är bra så jag vet inte exakt men när man mäter vattnet som är i sumpen går det upp mo 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet (i alla fall enligt mig) är att utrusta karet med en ordentlig städpatrull. Du får aldrig ner fosfatvärdena till en sådan låg nivå att just fosfatbrist gör att algerna slutar att växa. För att få ner nivåerna så lågt så behöver du köra någon form av kolkällemetod. Jag har sett kar med "höga" fosfatvärden utan alger och sådana med låga värden med fullt av alger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu har köpt Saliferts flytande remover så ge den en ordentlig chans, följ doseringsanvisningar på flaskan. Har man stora problem med alger så kan man normalt inte lösa problem ganska omgående, det kan ta veckor/månader innan de ger med sig.

Se till att du alltid har en städpatrull i form av snäckor. En eller annan fisk som betar alger är också bra, t ex en inte alltför svår kirurgfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört med saliferts fosfat remover i en vecka och som det ser ut så början trådalgerna att "blekna", alltså de är nästan genomskinliga. är det ett tecken på att de inte får någon näring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag hade hela mitt kar täckt med gröna trådalger å jag menar verkligen hela. Jag köpte ett fluidicerande fosfat filter och körde med Rowaphos och efter 4 veckor fanns det inte ett enda grönt strå kvar. Det bara löstes upp och försvann, helt på egen hand.

Nu valde jag att inte fylla mitt 540l kar med levande sten, utan lägga i 10-20kg per gång. Och jag kan se att det är saker som uppstår varje gång jag lägger i en batch. Jag får en liten dust med cyano + dino, vilket försvinner av sig självt, sen kommer en sudd med trådalger, viket brukar komma på nån fläck och sitta kvar i ca 3 veckor, sen lossnar dom och försvinner.

Om man nu ska leta efter nått positivt med alla alger, så är det att alla alger höjer PH genom Fotosyntes. Kontentan är att skitalgerna kommer mest när karet inte är i balans. Men ge det lite tid att stabiliceras så rättar det mesta till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelarna med den flytande fosfatremovern - som jag ser det - är:

1. Den tar sig in överallt och kan verka direkt inne i algsnåren. En stationär fosfatremover i en strumpa någonstans bak i filterfacket är helt beroende av vilket vatten som kommer till denna strumpa. När fosfaten läcker ur stenen/sanden så vill ju naturligtvis algerna först ta del av fosfaten, vilket innebär att mindre fosfat kan undkomma algerna och make it till filterfacket. Det flytande alternativet går som sagt in på djupet.

En stationär fosfatremover är ju också effektiv, om man använder stora mängder av den - som bl.a. loscars skriver - fast man tvingas vara mkt försiktig i o m att järnbaserade removers läcker järn (som kan stressa sps:er samt göda algerna, järn är ju gödning för växter).

2. En annan, kanske mindre men ändock fördel är att den flytande removern skummas ut och är ett minne blott inom 24 h, medan den i strumpan sitter kvar dag in och dag ut och samlar smuts på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att varken Järn eller Aluminium baserad fosfatborttagare läcker något om inte PH är väldigt lågt typ 6 eller så . finns säkert andra som kan det bättre än mig och kan fylla på och förklara det kemiska ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey den läcker tillbaka fosfat, vad jag menade var att dom inte läcker järn eller aluminium vid dom Ph värdena vi har i våra kar(förhoppningsvis, annars har vi andra problem ;) ).

jag var lite otydlig sorry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara kompis. :)

Och du har naturligtvis rätt, pH är viktigt även i detta fall, fast Fe-baserade removers släpper ifrån sig järn ändå. Därför brukar man rekommendera att inte addera alltför mycket remover alltför fort i akvariet. Jag såg att bl.a. Stigigemla här på guiden bytt från järnbaserad till alu-baserad remover just för att den järnbaserade läcker järn.

Förresten, jag hittade en kul artikel om att vissa bakterier, som utvinner järnet från fasta material (såsom substrat). Det som är intressant är att bakterierna till och med chelaterar järnet med så att den klarar sig längre i syresatt miljö:

http://rms1.agsearch.agropedia.affrc.go.jp/contents/JASI/pdf/society/40-2155.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse - jag har saknat dig, ge mig en kram! :kram:

Bra, då kan vi föra våra diskussioner, fast nu är jag ännu äldre och visare (läs: inte lika otrevlig). Om alla höll med med varandra så skulle det ju vara ganska trist. :)

Kolla den där artikeln som jag postat ovan om du vill, den är ganska intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, klockrent!! (Enligt hörsägnen smittades Lasse under Thailand-resan med det fruktansvärt agressiva hajviruset. Det syntes inte på hans bilder eftersom han förvandlas enbart på natten. Jag får passa mig.-ger upp) :skrattar:

Usch vad off-topic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...