Gå till innehåll

Blanda salt?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Nej, inte med vatten.

Läste en tråd på Zoevitforumet där någon menade att det måste finnas minst en dålig batch av KZs RBS. Det var dock inte det jag fastnade för i tråden. Det fanns flera hänvisningar till att man måste blanda/röra om sitt "torra" salt innan man blandar det med vatten. Detta för att de tyngre ämnena skulle ha hamnat i botten av förpackningen vid transporten.

Gör folk detta? Är det så eller är det en vandringssägen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också läst om detta fast på Reef Central, bl.a i den här jättetråden om salt. Roger Vitko från Tunze säger här att man ska blanda saltet ordentligt i hinken för att Mg och Ca stiger uppåt i hinken medans KH neråt. Det måste väl ändå bero en del på hur stora partiklarna är, vilka ämnen som färdas vart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det verkligen stämma? Man tycker att branchen borde ha uppmärksammat detta. Fast det borde gå att mäta i så fall. Typ en DL salt från toppen, en DL från botten, blanda och sen kolla värdena för MG/CA/KH. Om våra hobby tester kan registrera skillnader, så stämmer det nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Müslieffekten är ju en realitet men det verkar lite långsökt att den skall uträtta mycket i en saltblandning, saltet är ju strävt och saltkornen skall ju passera många andra korn för att flytta sig såpass att det gör nån skillnad. Dessutom är det ju inte självklart att man förbättrar läget med att röra om, bär man sig åt på fel sätt kanske man snarare framkallar separation.

Fast det jag funderar över är hur väl saltet egentligen är blandat från början? Hur lite salt kan man ta och förutsätta att det håller uppgivna värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...