Gå till innehåll

Vänja Drakfisk vid Artemia???


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Undrar hur man på bästa sätt vänjer drakfisken vid att äta artemia i stället för levande fisk??? provade att låta draken(Pterois volitans) gå utan mat ett tag men han vägrade äta artemia ändå, vågade inte vänta för länge så han fick fortsätta äta levande fisk.. men det blir massa pendlande till zoo butiken o hämta yngel.. o det vore onödigt att dra igång en odlingstank med mollys om man på nått sätt kan få den att käka artemia.. vore tacksam för alla svaren..:stjärna:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nope, bara vanlig artemia.. men torsk låter intressant du, kanske han få en lukt/smak av fisk samtidigt som det e dött.. kan vara värt att prova.. men torsken som man köper hos fiskhandlaren innehåller väll inga konserveringsmedel eller andra medel som kan vara skadlig för akvariet?? eller e det bara ren ränsad torsk dom säljer??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Artemia är på tok för smått. Har du möjlighet att gå till "fiskbilen" och få tag på färsk sill/strömming så skär den i lämpliga bitar. Observera att ge aldrig en drakfisk endast räkor. Då kommer följdsjukdomar som ett brev på posten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra med bitar av hel fisk, inte filéer. De behöver mineraler och vitaminer som finns i inälvor och ben. Skär strömming rakt över i lagom bitar. Ta saltvattensfisk och inte mört, guppies, eller löja (om du inte gör det bara ibland)

Oki, få tacka för tipset, ska helt klart prova det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem, min lilla drake har inte vant sig vid att äta annat än levande ännu och har väl haft den i snart 3 månader och kroppsstorlek på draken är väl att jämföra med en svärdbärare kanske. får han heller inte att äta artemia och inte heller räkbitar (suttit o pimplat framför han med en räkbit efter tips från lokala handlaren) men helt utan resultat. däremot äter han levande med väldigt stor aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem, min lilla drake har inte vant sig vid att äta annat än levande ännu och har väl haft den i snart 3 månader och kroppsstorlek på draken är väl att jämföra med en svärdbärare kanske. får han heller inte att äta artemia och inte heller räkbitar (suttit o pimplat framför han med en räkbit efter tips från lokala handlaren) men helt utan resultat. däremot äter han levande med väldigt stor aptit.

Ja du Henrik, då är vi två Henrik med samma problem då hehe.. ja man få prova lite av det dom skrev ovanför o hoppas att den nappar på det.. ska till fiskhandlarn o köpa lite smakprover o se vad som händer,, eller så kan man se vart man får tag på sånna stora räkor som han skrev ovan.. min drake e väll ungefär 7cm nu.. men han käkar ungefär 3 molly yngel om dagen, o då e dom ungefär 1cm stora,, så aptiten har han iaf hehe

//Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Dendrochirus brachypterys och den käkar artemia utan problem, samt att jag brukar mata den med små vanliga räkbitar. Var inga problem att få den att äta artemia. Men denna drakfisk kanske är lättare att få å käka artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...