Gå till innehåll

165 l salt


Lukas89

Rekommenderade inlägg

efter mycke velande fram och tillbaka så uppgraderar jag mig från mitt 120 liters till 165 l vi får se hur det går tänkte behålla mina t5 rör som jag kör med till 120 liters då det är höjden framförallt som är den stora skillnaden

Vi får se hur aquascapen blir men troligen något åt det populära pelar hållet, lite moonlight och annat smått och gott som bara stoppas av fantasin. målet med det här akvariet ja ne jag vet inte få de ruskigt snyggt, och spela mer på lägre djur igen som var mitt mål med 120 liters men misslyckades lite smått.

Hoppas det går bättre med 45 liter till, inget 1 m akvarium i höjden som drömmen är men iaf 55 cm alltid något :)

ps Bilder kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter mycket letande har jag försökt hitta en bra skummare och kommit fram till två alternativ

MCE 300 Deltec eller Tunze DOC 9002 lutar mer åt Tunze varianten någon som testat Tunze skummaren? funkar den isf bra låter den mycket?

tacksam för svar /Lukas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter många vändor fram och tillbaka igen har det blivit dags att bygga en sump ala operation "schh" akvariet står i ett sovrum och ska bli så tyst som möjligt ska bli spännande att se om det går

blivit en Tunze 9002, grotech dosering sedan innan samt troligen cirkulations pump från deltec för att slippa fula streamer pumpar troligen en utvärtespump av model 5000 l/h

Månbelysning från clasohlsons samt t5 rören frå vara kvar så länge men ska även dem bli inbyggda

Bilder kommer från bygget snarast ska sätta sticksågen i möbeln idag = ingen återvända :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

kanske ett av världens trögaste trådar men skall ge det ett ärligt försök igen, samma akvarium många tusenlappar fattigare börjar jag om från början igen efter en kollaps. Men skam den som ger sig, startat upp det och bilder kommer senare ikväll

/Lukas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltid lika skönt att starta upp det igen och ro givande att titta på. Köpte n tunze en gång i tiden och är nog tidernas trådlyft på 2 år :) men nu är jag igång igen och en sump är beställd får dock bara plats med 40 l sump men bättre än inget.. det blir nog bra när det är klart och färdig tänkt har ju ändå hunnit bli halvt ingenjör på 2 års tiden så lite ingenjörs tankar flyger väl i huvudet dessa brukar dock kunna vara gott och ont ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering, fått hem en sump som skall modifieras en hel del innan användning, men nu till nästa fråga någon som använt sig av Polario 10 ml eller är jag tvungen att testa och höra allas rop av häpnad hur bra den är eller hur fruktansvärt kass den är? :)

Vill verkligen inte ha massa onödig ful teknik i mitt akvarium så denna lite pryl verkar underbar om den funkar bra.

/Lukas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Många tack för länken, har ännu ett problem nu med ca å mg enligt salifert saknar jag både och... Någon som en bra buffert så jag kan få upp det till bra värden och hålla det där? Har ett balling system men dumt att starta det när jag saknar så pass mkt... Vad gör jag?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixat, nu till nästa intressanta fråga och det är vilken typ av flaskor ni använder? Min fundering var mest om man måste täta flaskorna ordentligt eller om det går utmärkt att dra slangarna direkt ner i vätskorna.

tänkte mest om det är dumt att lufta vätskorna för mkt?

Ändrat av Lukas89
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre stycken 10-liters dunkar med ett litet 1mm hål för inluft, sen sitter slangen till pumpen på en bit hårdplast-rör som tar vätskan från botten. Röret är snedkapat i botten för att inte pumpen ska suga "vaccum" mot dunkens botten.

Tycker det är snyggt uppbyggt med sten, ser ut som det finns bra yta att fästa koraller på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat vattenvärdena och det ser okej ut, vilket är bästa sättet att ta reda på hur mycket man skall ha i?, antar att det handlar mycket om vad som går åt inom en dag eller kanske ännu bättre på 1 vecka? Sedan beräkna ut hur mycket man behöver ha i, försökte googla runt lite och hittade grotech:s hemsida men inte vilken tumregel man skall använda sig av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått en vecka ungefär sedan jag gjorde ett vattenbyte, har bara 3 st fraggar/stenkoraller som står i akvariet i dagsläget. Det som jag funderar på är hur mycket det kan påverka mg, ca, då dessa inte sjunkt under veckans gång. Fosfaten ligger enligt salifert på under 0,03 samt värdena ca 500 ppm och mg 1500 ppm

Enligt salifert skall ca ligga på omkring 425 ppm dvs mitt ligger något högt är det något problem eller skall jag endast vänta på att det sjunker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har upptäckt att stenkorallerna verkar börja fästa mer och mer dvs klättra ner på limmet vilket känns otroligt kul. Nu min fråga om jag skulle öka min ljuskapacitet kommer detta leda till att korallerna växer snabbare? har just nu endast 4 * 24 w, dock jämna nivåer på kritiska värden. Det växer men väldigt långsamt när det gäller stenkorallerna (vet att dem inte är de snabbaste)

tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...