Gå till innehåll

En alternativ skummare


Rekommenderade inlägg

Jag har noterat att i stigröret i skummaren växer det enorma mängder bakterier. När jag gör rent skummaren tycker jag mig notera att biomassan på rörets insida faktiskt är större än i vätskan i koppen. Detta har fått mig att fundera över om det inte skulle kunna gå att konstruera en variant på skummare som är effektivare än de som finns idag.

Skummet är ju ett extrakt av näringsämnen från akavarietvattnet, således är koncentrationen av näringsämnen oerhört mycket högre än i vattnet. Om detta näringsextrakt fick passera över ett material med en mycket stor yta (jämfört med den lilla yta som stigrörets insida erbjuder) skulle en större mängd bakterier kunna växa och utnyttja näringen i skummet än med nuvarande konstruktioner. Ett förslag på lösning skulle kunna vara en kopp (där botten utgjordes av en nästkonstruktion som skummet skulle kunna passera genom) med zeolith där skummet fick passera. Det som inte käkades upp av bakterierna skulle kunna hamna i den vanliga skummarkoppen. Självklart skulle eoliten/motsv behöva göras rent med rel täta intervall men mängden bakterier skulle kunna bli oändligt mycket större pga av den stora yta som zeolithen erbjuder.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm

Varför vill du att bakterier ska äta upp näringen i skummet innan det hamnar i koppen? Jag undrar om reningen skulle bli så mycket bättre att det vore värd all tid man skulle på lägga ner på rengöring av zeoliten.

Om du inte ska använda bakterierna till någonting annat än att äta näring som ändå skulle hamna i koppen så tror jag det blir för liten effekt kontra hur mycket tid man måste lägga ner på det.

Dock använder jag själv ingen skummare så jag kan vara ute och cykla!!

Hälsningar

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm

Varför vill du att bakterier ska äta upp näringen i skummet innan det hamnar i koppen? Jag undrar om reningen skulle bli så mycket bättre att det vore värd all tid man skulle på lägga ner på rengöring av zeoliten.

Om du inte ska använda bakterierna till någonting annat än att äta näring som ändå skulle hamna i koppen så tror jag det blir för liten effekt kontra hur mycket tid man måste lägga ner på det.

Dock använder jag själv ingen skummare så jag kan vara ute och cykla!!

Hälsningar

Hellman

Jag uttrycker mig nog lite otydligt. Det ser åtminstone ut som om en hel del av vätskan i skummet rinner tillbaka längs stigrörets insida utan att komma så lång som till koppen (och därmed avlägsnas för gott). Tanken var att erbjuda en mycket stor yta för bakterier att växa på som därmed binder upp näring. Jag har sett att det nu finns en apparat att köpa som med hjälp av något som liknar en vindrutetorkare so skarpar av bakteriebeläggningen och spolar tillbaka den till vattnet(!!). Således åker skiten tilbaka till vattnet. Jag tror det vore vettigare attgöra precis tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är det ett biofilter man landar på, fast man har försökt få ett media som är mindre känsligt för att sättas igen än den vanliga filtersvampen, och kanske även ger mer tillbaka till akvariet. Men som sagt, jag tror inte jag hade valt att gå den här vägen, just för att om man vill ha massiv biofilterkapacitet finns det enklare, och framförallt tystare alternativ. Skummare väsnas.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...