Gå till innehåll

Ljusspektrumfördelning vid olika djup.


Benighted

Rekommenderade inlägg

Efter lite tänkande efter att ha läst Lasses tråd om UV-A i akvariet så bestämde jag mig för att göra lite beräkningar om hur spektrat ifrån solljus förändras med djupet. Detta mest för att man ska kunna se vilka våglängder som är viktigast på olika djup och att man kan skräddarsy sin belysning efter ett visst djup, rent teoretiskt så skulle man kunna ha en databas med olika ljuskällors spektrum och sen låta datorn beräkna vilka ljuskällor som skulle ge en god approximation ljuset på just detta djup.

Här är lite preliminära beräkningar jag gjort för några olika djup i saltvatten. Beräkningarna tar inte hänsyn till alla saker som påverkar ljuset, men borde ge en någorlunda god bild om spektralfördelningen på de olika djupen.. Själv blev jag förvånad hur snabbt det röda ljuset filtreras bort, att redan vid 2m djup är en stor del av det röda ljuset redan borta.

Bild 1: visar hur spektrat ser ut vid några olika djup.

Bild 2: visar absorptionskurvan för saltvatten som användes för att beräkna spektrat.

post-4092-14468917258124_thumb.png

post-4092-14468917258415_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jani - det var intressanta beräkningar. I princip så säger de att intensiteten av strålning under ca 440 nm inte tappar så speciellt mycket i intensitet jämfört med vad det har på ytan ända ner till ca 15 meter. Strålniningen på våglängder under 490 är intensivast redan på ett djup på 5 meter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir litet fundersam när jag ser knäckarna på kurvan till höger. Är detta mätt i ett vatten med plankton i?

Kurvorna till vänster har jag sett motsvarigheter till - bara mindre hackiga. Jag tror det var i gamla artiklar på Advanced Aquarist.

Det skulle vara kul om Petnym kunde räkna ut ungefärliga PAR-värden för de olika djupen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den säger detsamma ungefär som Janis teoretiska kurva förutom att Janis kurva indikerar en snabbare förlust av de röda våglängderna. En fråga som är lätt att lösa. Ni som dyker - när börjar det röda i rödalgerna försvinna för våra ögon - på vilket djup?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt o säga, har inte tänkt på att kolla det själv någongång, Ofta så börjar du ju med att gå ner på det djupaste först, och sedan successivt ta dig uppåt. Men jag vet att vi gjorde ett test när vi dök en gång, polaren hade sin ficklampa med för att visa hur det såg ut om man såg allt med fullt spektrumljus. Det var iofs på 28 meters djup... Man vänjer sig så fort till det blå. :) Men någonstans mellan 10-12 meter gissar jag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...