Gå till innehåll

UV-C i Clown Hotell - Hur bra är det?


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Jag har lite funderingar kring det UV-C som sitter standardmonterat i Clown Hotellet 58l. Jag har planer på att skippa detta till följd av lite modifieringar av filtersystemet men undrar om någon vet hur bra detta egentligen är? Att UV-C kan ha en positiv effekt tycks många skriva under på men jag antar att förutsättningen är att själva UV-C anläggningen är av bra kvalitet och rätt dimensionerad för karet. Är det någon som vet hur UV-C:t i Clown hotellet är sett till kvalitet och dimensionering? Att kvaliteten inte är den bästa utgår jag från, men är det så pass bra att det ändå är värt att behålla det? En följdfråga till er med erfarenheter av just Clown hotellen är om man skulle kunna sätta UV-C:t i sista filterfacket istället för i första som original?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse och Zook! Då kan det ju vara ide att ha den kvar på något sätt trots allt. Som mina tankar går nu så hamnar den nog i fack nummer 4 tillsammans med ytterligare en pump. Har införskaffat en Eheim-pump med reglerbar effekt (150-1000l/h) som jag tänkte använda för att finjustera genomströmningen med. Visserligen innebär en sådan konfiguration att allt vatten inte passerar genom UV-C:n men det lär det ju å andra sidan inte göra om den sitter i första facket heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

det finns väl inget måste, att ha UV-c? tvärtom hur mycket tjänar man?

det är väl endast om man har känsliga fiska som man ska ha UVC? typ hepatatus doris.. men då är det väl dessutom viktigt att man suger in vattnet vid rätt ställe, mitt i högen av LS, för att det är där som parasiterna frodas?

Har jag fel?

Dessutom så, om man kör med Zeovitmetoden, då får man väl inte köra med UVC över huvud taget? och jag har sett flera som kör zeo och husar väldigt avancerade fiskar..

Jag har inget UVC inkopplat, jag äger ett, men ingen av fiskarna verkar behöva det, dock så har jag låglastat system, 4 fiskar 3 räkor på 130L..

jag blev skeptiskt till UV, efter jag läste att du inte får ha det i KZ zeovitmetod.. men jag vet inte, jag kan ha fel, det har hänt förut.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör uvc samt även KZ zeo system, andledningen till att man inte ska köra uvc med zeo är att uvc't även dödar bakterierna inom zeo systemet.. dvs du puttar i bakterier till zeo som du sen dödar med hjäp av uvc't... dvs det blir en begränsad effekt med zeo systemet. där har ni kontentan..

jag har valt att köra uv'ct just enbart nattetid, fullt fungerbart för att hålla mina dorisar fina från prick, zeon orkar inte nolla nitraten helt , men för min del gör det inget då jag ser att mina fiskar går i första hand o korallerna i andra..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör utan uv-c och min nuvarande hepatatus har inte haft en prick än så länge. Hade även en vitbröstad kirurg innan och den hade kanske 3-4st prickar sammanlagt under dom 7 månader jag hade den.

Men som sagt de fungerar att köra utan i mitt kar men alla kar är ju olika så du får testa dig fram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...