Gå till innehåll

Försök med Alg-skrubber....


Halogen

Rekommenderade inlägg

Eftersom Calle "Vargklo", hackar på oss gamlingar(he,he) att vi inte är så aktiva att skriva här på forumet, så tänkte jag nu göra ett inlägg. Skämt åsido, det här ämnet kan det finnas flera som intresserade av.

Hur som helst så jag tröttnade på att skrapa rutor hela tiden samt att jag har provat flera andra metoder med mer eller mindre bra resultat för att bli av med alger.Med inspiration från andra forum så ska jag testa att köra med en skrubber istället.

Principen är att odla alger på ett kontrollerat sätt, som sedan är enkelt att "skörda". För att på så sätt minska näringsvärdena i vattnet. Principen är inte direkt någon nyhet, men jag har inte set så många olika varianter på utformning....här kommer därför ytterligare ett förslag. Sen får vi se om det funkar som det är tänkt.......

Konstruktionen är att jag har skurit ett spår i ett av mina returrör, det gjorde jag med en dremel. I spåret så punktlimmade jag fast ett nät, typ modell tjockare försternät som jag hittade på Willys. Det går nog bra med vad som helst bara det finns möjlighet för alger att fastna och växa. Typ perforerad plexiskiva är nog bättre så man får lite stabilitet. Vidare har jag placerat en 28watt bygglampa från Biltema som belysningskälla bakom nätet.

Skrubbern har varit igång en tid nu och vissa justeringar ska göras men jag återkommer under dan med lite nya bilder om hur det ser ut och verkar.

post-1718-14468917282196_thumb.jpg

post-1718-14468917282268_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pär.

Kul att du testar detta. Man har ju läst mycket om algskrubbers genom åren men då mest som näringsexportör. Med automatisk skördning och allt möjligt. Jag har inte följt denna metod på ett bra tag och det ska bli spännande att följa ditt projekt!!!

Hur diskuterar man där du läst avseende att man lycka koncentrera algtillväxten på scrubbern och inte både på scrubbern och rutorna t.ex. eller att den till och med fungerar som barnkammare för algtillväxt i hela burken även om man hart låga näringsvärden. Har det med att den är belyst att göra eller hur funkar det?

Kul initiativ!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant även jag har läst om denna metod men har ej haft nån möjlighet att testa det hela.

Skulle du få för hög temp i karet så har du en "eco kylare" också nu.

Sätt en fläkt mot ditt "vattenfalls galler som blåser på detta så kyler det vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon i Båstadstrakten fick sådana här "turfalger" av mig för just en algskrubber i början på januari. Kommer inte ihåg namnet - om du läser det här - återkom gärna i denna tråd eller någon annan tråd om dina erfarenheter. Jag har tyvärr inga kvar - sjöharar är effektiva :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Pär!

Spännande! Jag ska just bygga en sump med ett refugium för att på ngt sätt få lite samma effekt men antar att den inte är lika effektiv. Ska följa dina framsteg... kanske sätter man dit ngt liknande senare.

PS! Dina clowner i stora karet mår toppen och jag tror att de kanske t.o.m leker....

Du kan se karet online. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Pär!

Spännande! Jag ska just bygga en sump med ett refugium för att på ngt sätt få lite samma effekt men antar att den inte är lika effektiv. Ska följa dina framsteg... kanske sätter man dit ngt liknande senare.

PS! Dina clowner i stora karet mår toppen och jag tror att de kanske t.o.m leker....

Du kan se karet online. :)

Kul att det går bra med "onyxarna" och hoppas att du kan få lite inspiration från den här tråden....ha det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föregående bilder var från uppstarten för ca 1 månad sen. Det som är ändrat är att jag nu har två stycken 28watts belysningar. En på varje sida av nätet. Bilderna är från idag och det är också första gången jag gjorde rent nätet. Det syns rätt så tydligt var flödet är mer eller mindre bra. Framförallt på baksidan av nätet(se bild) så visade det sig vara allt för dålig flöde. Mao så är det viktigt med bra vattenflöde över hela nätet. Nu har jag dragit upp spåret med dremeln för att förbättra flödet. Jag har idag en OR2500 som förser alg-skrubbern, skummare och UVC med vatten. Jag tänker på sikt också sätta en strypventil till UV:et för att förbättra flödet til skrubbern....men det kommer senare.

Hur som helst så är det mycket bruna alger och en del cyano, men det finns också en del gröna alger som börjar växa til sig.

post-1718-14468917301512_thumb.jpg

post-1718-144689173016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att någon börjat testa detta, har själv tittat på detta ett tag. Har helt enkelt inte utrymmet för det just nu.

Hur stort är nätet?

Ungefär hur mycket vatten har du i systemet?

Kan du uppskatta flödet över nätet?

Räcker det med den belysningen?

Dom tåtar man läst på andra forum så kör dom på stenhårt med lyse, uppemot 100w typ, och bara några cm från "screenen".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att någon börjat testa detta, har själv tittat på detta ett tag. Har helt enkelt inte utrymmet för det just nu.

Hur stort är nätet?

Ungefär hur mycket vatten har du i systemet?

Kan du uppskatta flödet över nätet?

Räcker det med den belysningen?

Dom tåtar man läst på andra forum så kör dom på stenhårt med lyse, uppemot 100w typ, och bara några cm från "screenen".

Utan att mäta nätet(jag kan kolla nästa gång vid rengöring), så är det ungefär 50x40cm. Flödet borde vara ca 500liter/timmen, och systemet är på totalt 1200 liter.

När det gäller belysning så är det borde flöde och belysning hänger ihop. Mera flöde = mera ljus för att optimera reningen. Man kan också tänka sig att även fast det bara är 28Watt så är "vattendjupet" över nätet bara några millimeter, så belysningen blir nog rätt stark ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jodå, det funkade bra. Man får tänka på att det blir en del avdunstning samt lukt från algerna. Nitraterna konsumeras fortare än phosfaten....så man får kanske tillsätta nitrat i någon form typ KNO3 för balansera konsumtionen.

Jag har inte skrubbbern igång i dagsläget men det kan ändra sig fort.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...