Gå till innehåll

Ombyggt Molly i Malmö


MrBase

Rekommenderade inlägg

Efter mycket tittande och läsande har man blivit inspirerad att starta upp ett saltvattensakvarie.

Var ute och titta på clownhotell, redsea 130L och lite andra akvarium men inget som jag direkt fastnade för samt läste att diverse saker behövde bytas ut eller gick sönder.

Så varför inte bygga om ett mollyhotell tänkte jag:D

Det jag införskaffat:

1x mollyhotell 80L

2x elektriska ballaster (en elektrisk ballast tar 2x24w lysrör)

1x elektrisk ballast (till dioder 10v, moonlight)

1x Uvc

Salt (ej hällt i akvariumet än)

Kvar att införskaffa:

1x skummare (är beställt, tydligen problem med leverantören?)

LS

Grus

fiskar

diverse tester till vattnet

Som ni säkert förstår har jag inte startat upp det ännu.

Blev idag klar med lysrörsarmaturen och hällt i vatten för att se så cirkulationspumpen pumpar som den ska och att uvc:n också fungerar som den ska.

Har precis hällt vatten i den nu och se så att allt fungerar, hur varmt vattnet blir osv.(köra detta nu en vecka eller något.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu.

Bild 1. tre lysrös och dioder

Bild 2. extra brytare (Vänster, tänder ett lysrör. Mitten, startar fläktarna. Höger, tänder två lysrör)

Bild 3. Brytare dioderna

Bild 4. Dioderna tända

Bild 5. två lysrör tända

Bild 6. alla tre lysrör tända

post-4483-14468917302559_thumb.jpg

post-4483-14468917302737_thumb.jpg

post-4483-14468917302921_thumb.jpg

post-4483-14468917303115_thumb.jpg

post-4483-14468917303292_thumb.jpg

post-4483-1446891730346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr får jag meddela att det inte går.

Pratade precis med honom och dom säljer endast till företag.

Kan kanske tänka mig att k-rauta eller bauhaus har någon liknande ballast.

Eller rent av en lampbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags att uppdatera lite :D

Har nu laggat i LS (9kg) och korallgrus i akvariumet.

gjort 2 vattenbyten på 30 liter åt gången.

fått en massa brunalger, trotts jag började med 1 timmes belysning byte upp till 2 timmar efter 3 dagar. Efter yterligare 3 dagar ökade jag till 3 timmar, dagen därpå ökade jag med 1 timme om dagen.

Har det nu tänt 8 timmar om dagen.

5 st turbo sniglar har flyttat in och gör sitt bästa med att ta bort all alger.

Någon som vet hur många turbo sniglar som rekomenderas per liter vatten eller kg LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför göra 2 30l vattenbyte redan såhär tidigt?! Då hindras bara bakterierna att frodas och processen startas om igen. Vänta med vattenbyten!

mvh Rickard

Den information jag fått så ska det inte göra något att byta ut vattnet för bakteriefloran ska inte ligga i vattnet utan sätter sig på stenarna, i gruset och alla filter man har i.

+ man blir av med nitraten som ligger i vattnet ska försvinna snabbare.

Nu kan jag inte garantera att detta stämmer till 100% men jag har bra värden i akvariumet och allt ser bra ut.

Nästan alla alger är borta :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser framimot att följa detta projektet då jag går i tankarna att starta ett Molly Hotell själv,angående Sniglarna så kastade jag i dem direkt vid min uppstart och för tillfället har jag 6 Sniglar till mitt 37L och det funkar jättebra så lite fler än 5 ska du nog kunna få plats till ditt Molly skulle jag tro..Men varför ska du skaffa en Skummare?? funkar lika bra utan till ett så pass litet kar som det ändå är,en bekant till mig som startade upp ett Molly kör utan och det har nog varit i drift ett halvår och det funkar kanon vattenbyte 10L i veckan kör hon med bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser framimot att följa detta projektet då jag går i tankarna att starta ett Molly Hotell själv,angående Sniglarna så kastade jag i dem direkt vid min uppstart och för tillfället har jag 6 Sniglar till mitt 37L och det funkar jättebra så lite fler än 5 ska du nog kunna få plats till ditt Molly skulle jag tro..Men varför ska du skaffa en Skummare?? funkar lika bra utan till ett så pass litet kar som det ändå är,en bekant till mig som startade upp ett Molly kör utan och det har nog varit i drift ett halvår och det funkar kanon vattenbyte 10L i veckan kör hon med bara.

tanken med akvariumet är att det ska vara så lättskött som möjligt, har idag stoppat i en nano skummare som ligger i sumpen med doppvärmare och uvc.

Ska även byta ut pumpen till en större då det är orginalpumpen som sitter i idag.

Tänkte lägga ut ett par bilder lite senare idag när jag kommit hem så ni kan få se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att man under uppstart skall vara försiktig med vattenbytena av flera orsaker. det är rätt att de mesta av bakterierna (nitrifikationsbakterierna) sitter i filter, på sten och i sand men de sitter även på små partiklar som finns i vattenkollumnen. Det kan vara på små partiklar som inte syns. Man vet aldrig riktigt var man har bakteriekoncentrationen i en uppstart. Den andra och viktigaste synpunkten är att man i en uppstart från skratch har ett vatten som saknar nedbrytningsprodukter, organiska kolloider och andra biologiska molekyler. Dessa är ofta väldigt viktiga för att skapa ett vatten som är bra för djur, alger och växter. Både i start av sötvatten (när man använder dricksvatten) och speciellt av saltvatten tycker jag det är viktigt att bygga upp ett riktigt biologiskt "snällt" vatten så fort som möjligt. Vid mina uppstarter brukar jag till och med tillsätta Tetra:s bacteriozym för att skaffa ett bra vatten eller också använder jag en del gammalt vatten. Ca 4-5 veckor brukar jag vänta med vattenbytena.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att man under uppstart skall vara försiktig med vattenbytena av flera orsaker. det är rätt att de mesta av bakterierna (nitrifikationsbakterierna) sitter i filter, på sten och i sand men de sitter även på små partiklar som finns i vattenkollumnen. Det kan vara på små partiklar som inte syns. Man vet aldrig riktigt var man har bakteriekoncentrationen i en uppstart. Den andra och viktigaste synpunkten är att man i en uppstart från skratch har ett vatten som saknar nedbrytningsprodukter, organiska kolloider och andra biologiska molekyler. Dessa är ofta väldigt viktiga för att skapa ett vatten som är bra för djur, alger och växter. Både i start av sötvatten (när man använder dricksvatten) och speciellt av saltvatten tycker jag det är viktigt att bygga upp ett riktigt biologiskt "snällt" vatten så fort som möjligt. Vid mina uppstarter brukar jag till och med tillsätta Tetra:s bacteriozym för att skaffa ett bra vatten eller också använder jag en del gammalt vatten. Ca 4-5 veckor brukar jag vänta med vattenbytena.

MVH Lasse

Ok, tack så mycket för informationen.

som sagt så är jag väldigt ny på detta här och försöker ta till mig allt jag läser och andras erfarenheter.

Glömde nämna i mitt inlägg att jag hade haft igång karet i en månad med LS och grus innan jag gjorde mitt första vattenbyte.

Gjorde mitt andra vattenbyte dagen innan jag köpte turbo sniglarna (4 dagar sedan).

kan även meddela att inom en snar framtid ska jag fixa till med ytavrining i karet med som inte finns idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte redan ytavrining i form av ett galler som jag har i mitt 37L?

nja, har jag vatten så att gallret blir en form att ytavrining så blir vattennivån under själva plastkanten på karet och det tycker jag inte blir så snyggt.

därav ska jag slitsa upp ett par jack ovanför gallret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, har jag vatten så att gallret blir en form att ytavrining så blir vattennivån under själva plastkanten på karet och det tycker jag inte blir så snyggt.

därav ska jag slitsa upp ett par jack ovanför gallret.

Aha ok nu fattar jag det problemet har inte jag,men om du har vattennivån som du har på bilderna då tycker jag det ser ut som att precis underkant ovanifrån att det ligger under där och då funkar ytavriningen väl?eller är jag helt ute och cyklar..:-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska även byta ut pumpen till en större då det är orginalpumpen som sitter i idag.

.

Pumpen har hon också bytt ut i det sista facken men har även stoppat i en pump i det främre facket för bättre cirkulation i filtret om jag inte minns fel,men det kanske Lasse kan förklara mer för det var i hans tråd hon fick den iden här på SG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha ok nu fattar jag det problemet har inte jag,men om du har vattennivån som du har på bilderna då tycker jag det ser ut som att precis underkant ovanifrån att det ligger under där och då funkar ytavriningen väl?eller är jag helt ute och cyklar..:-)

nu har jag så vattennivån ligger lite över plastkanten (så den inte syns när man står och och tittar på den utifrån), sänker jag nivån så att gallret fungerar som en ytavrinning ser man vattenkanten utifrån?.

min flickvän har ett lika dant men ett 40L, där kan man använda gallret som ytavrinning utan att man ser vattenkanten genom glaset.

kanske är något defekt på mitt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter väl flera galler från botten och uppåt där vattnet tar sig in? Inte så konstigt då att du kanske ser vattenytan ifall du gör som du vill. Min lösning: sätt igen gallrena som inte du vill använda, ett i taget tills du ser att du får den effekt du önskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter väl flera galler från botten och uppåt där vattnet tar sig in? Inte så konstigt då att du kanske ser vattenytan ifall du gör som du vill. Min lösning: sätt igen gallrena som inte du vill använda, ett i taget tills du ser att du får den effekt du önskar.

Nej har bara ett in sug/galler på mitt mollyhotell.

se bifogad bild. (bild lånad utan Lasse här på SG)

post-4483-14468917542181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag på jobb tog jag mig fritiden att bygga ihop en datorfläkt med en 12V dc adapter från en laptop.

(modell: Nidec Beta V TA450dc)

Kanske få byta ut fläkten till en mindre, då den blåser på en hel del...

Ska försöka hitta på något sett att sätta fast den vid foder luckan är tanken och se hur mycket man kan få ner temperaturen i akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bilderna på fläkten som jag skrev.

som ni ser blåser den på rätt bra.

Hade ca 30C grader i vattnet innan fläkten, nu ligger jag på 25-26C grader och då har jag doppvärmaren igång på 26C.

Har stoppat ner 2 röda eremiter och 2 blåa.

Får se om dom kommer överrens.. värkar som dom gör det för tillfället, har haft dom där nu i ca en vecka.

Mvh

Frank

post-4483-14468917563618_thumb.jpg

post-4483-14468917563759_thumb.jpg

post-4483-14468917563901_thumb.jpg

post-4483-14468917564116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...