Gå till innehåll

Markus akvariums projekt !!


Guest Driveland

Rekommenderade inlägg

Guest Driveland

Då var det dags att visa upp hur långt jag har kommit med mitt "lila projekt"

Så här börjandet.

akvarium_03.JPG

akvarium_04.jpg

akvarium_12.jpg

akvarium_16.jpg

akvarium_18.jpg

Så här ser det i dag. Fler bilder kommer.

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Guest Driveland

Kanon bänk! Är du slöjd lärare? ser nästan ut så på bildernasmiley32.gif

//Lasse

Nej. Jag är ingen slöjd lärare. Jag har beställt bänken av en snickare. Man vill ju ha det snyggt. smiley37.gif

Överdel är under byggnation och jag åter kommer med bilder när jag får den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Guest Driveland

Lite nya bilder. Vad som har hänt på senaste är att jag har lagt en plast mata i botten på bänken och svetsat hörnen, så att det blir vattentätt och sen har jag målat. Nu väntar jag bara på min nya sump och sen är det inte mycket kvar att göra. Har nästan köpt all utrustning som jag behöver. Det är bara lite rör dragning kvar och lite el att koppla in. smiley37.gif

akvarium_22.jpg

akvarium_23.jpg

akvarium_26.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Guest Driveland

Lite nya bilder. Har kopplat el och rör dragningen är nästan klar. Nu väntar jag bara på överdelen till akvariet och den ska jag väl få i veckan.

akvarium_39.JPG

akvarium_40.JPG

akvarium_42.JPG

akvarium_49.JPG

akvarium_50.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Rören ni undrar över är för att jag ska kunna styra vattnet dit jag vill ha det. Antigen kan jag släppa vattnet längste upp nära ytan eller ner vid botten och där ska jag ha stril rör bakom stenen. En tanke med det här systemet är att kunna stänga av flödet vid ytan heltoch kunna spola ordentligt bakom stenarna på botten och förhoppningsvis kunna få upp skiten bakom stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Vi får väl se hur det fungerar när allt är klart. Har nästan fyllt upp akvariet med osmos vatten, så strax är det dags att testköra systemet. Det ska bli spännande. smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Driveland

Tack för du frågar. Jo det går väldigt bra. Har dock inte fått min överdel av snickaren än och det är tråkigt. smiley7.gif</v:shape>

</v:stroke></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:ulas></v:path><o:lock aspectratio="t" v:ext="edit"></o:lock></v:shape>Skulle ha fått den för ett bra tag sen, men han har väldigt mycket att göra.

Jag har fyllt i vatten och salt för ca två veckor sedanoch lagt i min ls och nu börjar algerna komma.Fler bilder kommer när överdelen är på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak att tänka på när man som du hardragit pvc rör ned till botten är att det kan bli hävert, om kranarna till ytan stängs.

jag har samma system och tyckte det var idiotsäkert tills kranen till ytan stängdes.det var en litenklåig unge som var nyfiken och sen kom elektrikern och bröt strömmen. till råga på allt så var inte jag hemma utan var i gbg och monterade inredningar och kunde inte åka hem.

halva karet hade tömts på vatten, 600L rätt ut i avloppet. då är det tur att man dragit in avlopp och lagt våtrumsmatta och har saltkompisar som ställer upp och blandar nytt vatten ända in på nattensmiley2.gif.

så om man borrar ett litet hål vid ytan av varje rör ned till botten och skyddar det med en bit pvc så vattnet inte sprutar över kanten när pumparna går igång igen, så kan manförhoppningsvis slippa att få ett tomt kar eller en nedsprutad vägg/möbel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Jo det har jag gjort. smiley1.gifHar nämligen testat på att fylla upp sumpen lite för mycket när cirkulationspumpen var avstängde och en ventil inte var riktigt stängd. Men som tur var så blev det inte så mycket vatten som rann över och jag har också plastmatta i sumpen som är svetsad och det räddade mig den här gången i alla fall. Så nu har jag borrat hål i min rör under vattenytan.

Tack för tipset än då. smiley14.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya bilder. Har kopplat el och rör dragningen är nästan klar. Nu väntar jag bara på överdelen till akvariet och den ska jag väl få i veckan.

akvarium_42.JPG

akvarium_49.JPG

akvarium_50.JPG

Snyggt bygge tur att det är fler än jag som gillar att dra med PVC rör smiley37.gif

Deltec pumpen går den bara till UVC modulerna eller går den vidare eller var har du för returpump?

har nog missat men vilka mått är det på akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Deltec pumpar först vattnet till ett filter och sedan går det till uvcen sen pumpas det upp i akvariet. Pumpen är en Deltec 5250 och den ska pumpa ca 5800 l/h. Akvariet är ett 540 och måtten är B150 D60 H60. All utrustning är i gång just nuför utom kalkreaktorn och den ska Tomas hjälpa mig att ställa in ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Tack så mycket för komplimangen Wrang. Det betyder mycket att höra det från dig som är en riktig saltvatten akvarist och dit akvarium och inspirerat mig mycket när jag byggde mitt. smiley4.gif

Jag har ett retur hål och rör till det är <st1:metricconverter w:st="on" ProductID="32 mm">32 mm</st1:metricconverter> och det precis så att det kan klara av vatten mängde som pump ger. Det lilla akvariet bredvid uv och filtret är för osmosvatten. Så här ser underskåpet ut i dag.

akvarium_61.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Har inte satt i filtret än. Tänkte vänta med tills algerna har försvunnit. Jag tror att det kan bli lättare igensatt nu i början av alla alger, men jag kanske har fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...