Gå till innehåll

amatörens 800L FOWLR


amatören

Rekommenderade inlägg

Tjena

Har nu haft ett 800 liters saltkar i 2 år cirka med blandad framgång.

Sitter i planerna att göra en renovering i hallen och då kom kärleken på att riva väggen mellan hallen och vardagsrummet och sätta akvariumet där lite som rumsavdelare eller nåt så man ser karet från 3 av 4 sidor.

Då kom tankarna på FOWLR med tanke på att jag jobbar som jag gör och har varken tiden eller engagamanget att hålla på med koraller (SPS,LPS)

Tekniken:

Tunze (6000 L/H)

sunsun wavemaker (12000 L/H)

aquastyle armatur (3*250w mh, 2*64w t5)

Deltec skummare TS1060

Newjet 3000 (Returpump)

Invånare:

P. imperiator

Ocellaris 2st

Moorish idol

Kopparbandad pincettfisk

V. strigata

scooter gobidee

bicolor

corall beauty

bangaii

trebandad frökenfisk

korallbandad räka

putsarräkor 2st

Tips och idér om FOWLR och do's and dont's är alltid välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kul projekt,med den armaturen kan du ju köra lite enklare koraller oxå:)

Tack...jo det tycker vi me. Det behövdes lite upprustning så då tog vi och slog två flugor i en smäll och startar om karet för ingen av oss är riktigt nöjda med hur det ser ut nu.

Enklare koraller kommer det ju vara....men bara mjukisar och sånt lätt.

Här kommer lite bilder på hallen och vardagsrummet.

Väggarna som skall bort är den direkt bakom akvariumet och biten över dörren och i hallen är det en bit av vänster (60cm) och biten över dörren.

Höger vägg i hallen är akvariumväggen.

post-3980-14468917334879_thumb.jpg

post-3980-1446891733505_thumb.jpg

post-3980-14468917335214_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir säkert jättehäftigt att se karet från flera håll!

Med FOWLR kan du ju strunta i Kalcium- och Magnesiumhalten också, vilken förenklar ganska betydligt :)

Det är ju oxå en anledning......har inte orken att buffra....vill gärna tro att 130 liters vattenbyten borde räcka för att hålla värdena bra!

Jag är ju borta ganska mycket i jobbet och tjejen är inte så intresserad att hon håller koll på vad som måste göras och sånt.

Lättare med ett fisk kar....bara mata i princip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt Jonas! Skall bli spännande att följa!

Du har koll på bärande väggar och så va? :)

Detta är ju en insperation från dig....

japp.....bor på botten våningen i en betong lägenhet, den väggen som skall försvinna är bara gips och trä. Har kollat nogrant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir säkert jättehäftigt att se karet från flera håll!

Med FOWLR kan du ju strunta i Kalcium- och Magnesiumhalten också, vilken förenklar ganska betydligt :)

Calle, kan man verkligen strunta helt i Kalcium- och Magnesiumvärden?

Behöver inte fiskarna & de lägre djuren dessa ämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle, kan man verkligen strunta helt i Kalcium- och Magnesiumvärden?

Behöver inte fiskarna & de lägre djuren dessa ämnen?

Mja, det är ju inte så att vattnet blir helt utan dessa ämnen, bara att halterna kan halka ned något. Varje gång du byter vatten så kommer ju värdet upp igen.

Jag har två kar hemma, ett revkar och ett FOWLR. Lustigt nog är kalciumhalten högre i fiskkaret, vilket jag tolkar som att förbrukningen av kalcium är mycket låg i detta kar. Det är väl bara kalkalger och lite rörmaskar som förbrukar kalcium. Konsekvensen är alltså att man inte behöver bekymra sig över kalciumhalten i ett FOWLR, eftersom förbrukningen är så väldigt liten.

Det enda jag gör är att byta vatten och att hälla i natriumvätekarbonat för att buffra då och då. Jag mäter pH, och när pH börjar droppa betyder det ofta att KH har börjat dippa. Får man problem med skitalger så kan man ju fundera på fosfatfilter och annat, men det kräver ju inte regelbundet underhåll på samma sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buffrar du kalcium som förbrukas så lite i dit kar?? förstår nog inte riktigt här!?

Förlåt, det ska naturligtvis vara natriumvätekarbonat, dvs det som normalt ingår som en Ballingvätska. Jag korrigerar ovan. Kalciumkarbonat är ju inte vattenlösligt på samma sätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ganska säker att calle buffrar upp KH vädret , inte Ca. kör du inte med mh rampen längre ?

mvh manne

Jo det skall jag göra...den är inne för översyn...blev strömförande så en kompis kollar den.

Förlåt, det ska naturligtvis vara natriumvätekarbonat, dvs det som normalt ingår som en Ballingvätska. Jag korrigerar ovan. Kalciumkarbonat är ju inte vattenlösligt på samma sätt :)

natriumvätekarbonat?? är det till KH som manne snackar om??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För enbart fiskarna skull så skall det inte behövas buffra något. Gör bara regelbundna och hyggliga vattenbyten. Jag skulle dock kört 'stenhårt med kalkvatten.

Jag körde ett kar med enbart fiskar under hela 80-talet och buffrade aldrig med något, inte ens kalkvatten. Mg, Ca och KH mättes inte ens på den tiden, inte av mig i alla fall.

Vill du ha snygga kalkalger kanske du behöver buffra upp Mg+Ca då och då, men jag gissar att vattenbyten räcker till detta också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok 130 liters bytena är tänkta till varanan vecka är det för lite?

Det blir säkert bra.

Du kan säkert klara dig utan KH-buffer också (som Wiking gjort), men fördelen med att hålla uppe KH (och därigenom pH) är att det håller tillbaka algtillväxten. En kalkvattenmixer skulle ju kunna ge pH ännu en skjuts uppåt. Men som sagt, du kan ju avvakta och se om du får problem med pH och/eller alger och fundera på åtgärder då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo har en poäng där, håll uppe KH och Ph för att slippa skräpalger. Får de väl fäste så kan de bli svåra att bli av med. Kalkvatten som ersättning för avdunstat vatten eller en kalkvattenmixer bör räcka.

Ditt planerade vattenbyte verkar vettigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med FOWLR är intressant. Jag skull sattsat på Fjärilsfiskar, men det är ju jag det.

Kalkvatten är enkelt och simpelt, bara att fylla på avdunstat vatten med osmosvatten och rätt mängd kalciumhydroxid som stått någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med FOWLR är intressant. Jag skull sattsat på Fjärilsfiskar, men det är ju jag det.

Kalkvatten är enkelt och simpelt, bara att fylla på avdunstat vatten med osmosvatten och rätt mängd kalciumhydroxid som stått någon dag.

Ja jag tycker oxå det är intressant + att det är nog lite lättare att sköta.

Kommer ju satsa på fiskar som är svåra att hålla i ett revkar för att dom tex äter polyper som fjärilsfiskar. Exakt vilka fiskar jag kommer satsa på vet jag inte riktigt än.

kalciumhydroxid?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,det kommer att funka utmärkt med bara stora vattenbyte , men tänk på att tre strimmig fröken blir lugnare om dom är fler , och att det kan bli svårt med att släppa i ny fisk efter dom kommit i, tex en kejsare i ungfärg kan bli svårt , men det är utan tvekan den snyggaste saltfisken som finns , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalciumhydroxid?????

Kalciumhydroxid är den kemikalie man tillsätter i en kalkvattenmixer. En blandning av sötvatten och kalciumhydroxid kallas kalkvatten, vilken alltså en kalkvattenmixer är fylld av.

Fördelen med att tillsätta kalkvatten är att pH hålls uppe, och skräpalger kan begränsas.

Men som sagt, regelbundna vattenbyten och en bra skummare ska räcka som en början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...