Gå till innehåll

Alternativ till vit och svart sand?


papi

Rekommenderade inlägg

Scootrade runt idag och hittade förutom en gul sand en levande sand som i huvudsak består av snäckkross. Visserligen vitaktig men mer nyansera och kanske mer förlåtande. Det blir en test av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har någon provat med naturligt färgad sand typ levande sand fast 0.001mm finkornig, som vi har på stränder osv?? Blir det för kompakt eller skulle det bara bli jobbigt?

0.001 mm sand är inte sand utan ler som knappast blir bra i akvarium. Något kommatecken som kommit på avvägar?

Sjösand har jag provat i sötvatten och det fungerar men har en del problem, risk att det blir uppvirvlat, risk för syrebrist, lätt för fiskarna att helt bygga om topografin bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej

Jag har provat svart sand i ett vanligt akvarium med fiskar och olika koraller, personligen tyckte jag inte om det karet blev för mörkt. Så jag bytte ut den svarta mot vit efter ett tag, jag vet dock att det finns dom som kör med svart sand och är jätte nöjda så ja smaken är ju tyvärr som baken delad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en hink med en pump i fylld med grå (LS:en har samma färg som denna sand) som jag inte kommer använda i mitt nya projekt. Hör av dig om de kan vara intressant.

Hade ju endel koraller i min förra burk, men man kan skymta sanden mellan stenen och korallerna. Blir lite mörkare än med vit sand men jag tyckte det var rätt snyggt.

attachment.php?attachmentid=33288&d=1242764363

attachment.php?attachmentid=33286&d=1242764363

attachment.php?attachmentid=28264&d=1228673146

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...