Gå till innehåll

Euphyllia lossnar från stam?????????


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

En av mina euphyllior lossnar, har en euphyllia med en del huvud på,, men nu har två lossnat från stammen.. vad händer.. dom e fina i färgerna o "blommar" fullt ut med tentaklerna.. så det verka inte vara nått fel.. bara det att dom verka ha lämnat stammen och e nu lösa som tyyp anemon utan fot.. bara hatten med tentakler.. e detta något problem och i så fall, vad skall jag göra????

Vore tacksam för alla svaren då det känns lite oroande trots att dom verka pigga..

Mvh/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polyp bailout, brukar vara en stressreaktion, antingen att den är i kemiskt krig med andra koraller i karet, ofta(?) mjukisar, eller vattenvärden/stömmar den inte riktigt gillar och försöker hamna driva till ett bättre läge. Kör du med aktivt kol? har du myket mjukisar/andra koraller i karet, speciellt nära Euphyllian? Vad är vattenvärdena? Står den strömt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polyp bailout, brukar vara en stressreaktion, antingen att den är i kemiskt krig med andra koraller i karet, ofta(?) mjukisar, eller vattenvärden/stömmar den inte riktigt gillar och försöker hamna driva till ett bättre läge. Kör du med aktivt kol? har du myket mjukisar/andra koraller i karet, speciellt nära Euphyllian? Vad är vattenvärdena? Står den strömt?

Har tyvärr inte testat värderna då jag inte hunnit köpa nytt test, tog precis slut.. hade bara Nitrit test kvar. PH test / och Nitrat test glömde jag hos polaren nu när jag va iväg o kollade hans burk..men mina nitriter ligger på noll.. men ska inhandla nytt i helgen tänkte jag.. Ser nu vad som kan vara orsaken.. ena kanten där polyperna ha lossnat ligger emot en bunte knappar som oxå verka vara lite smått irriterade på just den kanten.. så jag få ta o flytta knapparna.. men hur ska jag göra med dom dom lossnat???? fäster dom sig om jag sätter dom mot en sten, verka lite tajt att ha gummiband mot dom mjuka polyperna.. eller hur gör man för att rädda dom två som lossnat???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa vad jag förstått är att ta någon låg behållare som man lägger korallkross eller liknande i och huvudena i denna, om nödvändigt nåt halvgrovt nät draget över behållaren så dom inte blåser iväg (viktigt med bra flöde i behållaren), sen är det bara att hålla tummarna att dom börjar växa ett nytt skelett....

Låter ganska sannolikt att det är knapparna som skrämt iväg polyperna om det var i änden närmast dem som de "bailade"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa vad jag förstått är att ta någon låg behållare som man lägger korallkross eller liknande i och huvudena i denna, om nödvändigt nåt halvgrovt nät draget över behållaren så dom inte blåser iväg (viktigt med bra flöde i behållaren), sen är det bara att hålla tummarna att dom börjar växa ett nytt skelett....

Låter ganska sannolikt att det är knapparna som skrämt iväg polyperna om det var i änden närmast dem som de "bailade"..

oki, ja då få man prova det.. jo det verka vara knapparna som va boven, dom låg emot några av dom andra huvuderna oxå såg jag nu.. så nu har jag flyttat bort dom.. så jag få hoppas att det löser sig med dom två som lossnat.. man tackar för svaret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa vad jag förstått är att ta någon låg behållare som man lägger korallkross eller liknande i och huvudena i denna, om nödvändigt nåt halvgrovt nät draget över behållaren så dom inte blåser iväg (viktigt med bra flöde i behållaren), sen är det bara att hålla tummarna att dom börjar växa ett nytt skelett....

Låter ganska sannolikt att det är knapparna som skrämt iväg polyperna om det var i änden närmast dem som de "bailade"..

O glömde fråga,, är det inte bättre att ta lite större stenbitar i behållaren?? så skelettet får nått stabilt av växa fast på???? Sen undrar jag hur länge det tar för den att bilda ett nytt skelett????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade samma problem som du för ett tag sedan, och tror det berodde på att jag placerat euphylian för strömt. testade att lägga huvudena i en liten bytta, men sket i det efter ett tag. vore intressant att få veta om det fungerar /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo kan tänka mig att det tar ett tag för huvudena att fästa eftersom dom fäster sig genom skelettet som jag uppfattat det, o det lär juh ta ett tag för den att bygga upp skelett.. men man kan juh hoppas att det dyker upp en smidigare lösning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O glömde fråga,, är det inte bättre att ta lite större stenbitar i behållaren?? så skelettet får nått stabilt av växa fast på???? Sen undrar jag hur länge det tar för den att bilda ett nytt skelett????

Tror det funkar lika bra med större bitar, tror skälet att man normalt säger korallkross är för att säkerställa att det blir cirkulation runt hela korallen, även undersidan så att inte bakterierna får en lugn plats att få fäste i korallen (samma metod används ofta vid fraggning av mjukisar och då finns ju en skada för bakterier att ta sig in på).

Tar ganska lång tid för den att växa ett nytt skelett, och är risken att det misslyckas är ganska hög. Men kostar ju inget att pröva :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det funkar lika bra med större bitar, tror skälet att man normalt säger korallkross är för att säkerställa att det blir cirkulation runt hela korallen, även undersidan så att inte bakterierna får en lugn plats att få fäste i korallen (samma metod används ofta vid fraggning av mjukisar och då finns ju en skada för bakterier att ta sig in på).

Tar ganska lång tid för den att växa ett nytt skelett, och är risken att det misslyckas är ganska hög. Men kostar ju inget att pröva :)

Oh fan, ja då e jag me.. ska prova det.. e som du säger.. kostar inget att prova hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har flyttat euphyllian för en vecka sen från den korallen som brände den på ena sidan, men trots det så fortsätter den tappa huvud,, har 3 huvud kvar av 9.. vad skall jag göra nu,, vilka värden kan vara bidragande till detta?? så jag vet vad jag ska mäta, och vad är det för åtgärder???? Kan det bero på ljuset??? Alla andra koraller mår toppen,, även den andra varianten av euphyllia mår toppen.. kör bara med dubbel T8 för tillfället, så det kanske kan bero på det???? skall få hem MH belysning nästa vecka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, såg just tråden... hur sitter den cirkulationsmässigt? Vill minnas att du sa att du skulle sätta den svagt, kan vara så att den sitter i för svagt flöde... se till så att tentaklerna rör sig hela tiden utan att de för den delen skrapar emot skelettet.

Jag antar att det är den du köpte från mig, den stod då på botten från 4x80W T5 så någonstans i övre delen av ditt kar borde vara rätt lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, såg just tråden... hur sitter den cirkulationsmässigt? Vill minnas att du sa att du skulle sätta den svagt, kan vara så att den sitter i för svagt flöde... se till så att tentaklerna rör sig hela tiden utan att de för den delen skrapar emot skelettet.

Jag antar att det är den du köpte från mig, den stod då på botten från 4x80W T5 så någonstans i övre delen av ditt kar borde vara rätt lagom.

Jajjemen, det va den stora jag köpte av dig,, tentaklerna rörde sig lagomt på det stället den stod (i baksuget av pump) men ena sidan hamnade i bråk med mina knappar, så då lossnade två huvud pga bränningarna, funka skitbra innan dess,, sen efter det så har det gått utför.. flyttade den till ett annat ställe idag med liknande cirkulation,, så få jag se hur det går med dom sista huvuderna,, känns jobbigt att behöva jaga efter nya euphyllia igen, den va riktigt fin,, o det som e kvar e iof fortfarande fint utfärgat o så.. känns drygt att behöva vänta tills nästa vecka med MH'n.. men jag hoppas att jag hinner rädda iaf 2-3 huvud.. men skall köpa in ett lass till med euphyllia sen när man har råd.. men då ska ljus och allt annat vara 100% klart..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, såg just tråden... hur sitter den cirkulationsmässigt? Vill minnas att du sa att du skulle sätta den svagt, kan vara så att den sitter i för svagt flöde... se till så att tentaklerna rör sig hela tiden utan att de för den delen skrapar emot skelettet.

Jag antar att det är den du köpte från mig, den stod då på botten från 4x80W T5 så någonstans i övre delen av ditt kar borde vara rätt lagom.

Flyttade euphyllian till ett annat ställe med lagom cirkulation och närmare ytan, men jag tro det va för sent, nu e bara ett huvud kvar.. håller på att klösa ögonen ur mig.. finaste korallen i burken :( men sista huvudet sitter kvar, och jag ska ev åka och hämta MH belysningen ikväll, så jag få hålla tumarna att den stannar kvar, så få vi se om det nya lyset gör det bättre.. konstigt att den andra euphyllian som jag köpte av dig mår prima,, den ha tom växt en del sen jag köpte den av dig.. tentaklerna e nästan 1-2cm längre på den lille.. och den satt ungefär 10cm ifrån den stora euphyllian som krashade.. lite konstigt, men dom kanske e olika känsliga.. sacropytonen drog in sina polyper nästan en hel vecka oxå.. men den blommar för fullt nu igen.. ska se om UV-c t gör nån skillnad när jag stoppar i det.. ska köpa det i kväll oxå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedan är bara mina egna erfarenheter som kan avvika helt från andras och behöver inte vara någon absolut sanning, så ta det jag skriver nedan med en nypa salt.

Jag har haft euphyllior i både strömt och mindre strömt vatten, i både starkt ljus och mera skuggigt, med MH och med T5, långt nere vid botten och närmare ytan - allt fungerade. Alla sådana förändringar har jag gjort mot mina euphyllior utan någon tillvänjning, de reagerade bara med mindre polypexpansion under en eller två dagar, sedan var de ute som vanligt. Däremot har jag sett euphyllia gå under huvud efter huvud på det sätt som du beskriver i akvarier som såg "näringsrika" ut.

Jag har därför svårt att tro att för lite eller för mycket ljus, för lite eller för mycket cirkulation osv kan orsaka ett sådant raskt förlopp. Jag tror snarare att det är något som förgiftar den korallen. Huvudmisstanke kan lämpligast riktas mot fosfaten. Utlösande eller påskyndande faktorn kan ha varit någon bränning från annan korall, men euphyllior har själva så pass starka gifter att de hellre bränner andra...

Sedan kan det vara stress, brown-jelly-desease och annat otrevligt också. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju som tilläggsinformation nämna att karet korallen kommer ifrån körs utan skummare, med dsb och massa macroalger. Jag misstänker att det vattnet är hyffsat näringsrikt.

Kan juh iof vara det,, jag har en del koraller, men bara 3 små fiskar, och jag kör med skummare.. så det lilla som blir utav fisken hinner nog snabbt förbrukas av alla koraller o skummare, så det kan vara näringsbrist som e problemet.. slog i lite flytande coral food och Salifert All In One.. så få jag se om den sista sitter kvar sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ha varit transporten, att den hamnat i vatten med annan kemisk och biologisk sammansättning eller annan stressfaktor som utlöste reaktionen hos en korall som redan haft det jobbigt, någon slags droppe som fick bägaren att rinna över.

Jag tror du kan utesluta näringsbristen: sådana koraller inte bara klarar sig i *betydligt* näringsfattigare vatten under betydligt längre tid, utan de är anpassade för det. Jag tror bara att det är mänskligt att så fort någon mår dåligt så säger man "Vill du kanske äta lite?" När jag hade euphyllior gick den i ett 100-liters kar som hade ATI Bubblemaster 200 som skummare (uppges klara 1000-liters kar), jag matade med lite artemia, mysis och krill, som alla sköljts noga i osmosvattnet. I karet gick bara 5 fiskar (tre chromis och två clowner). Belysningen var en 400w-MH med en Reeflux 10 000 K-lampa som satt i en LumenArc reflektor; allt detta ökade näringsupptaget enormt. Dessutom flyttade jag på korallen hit och dit för att testa olika platser. Euphyllian växte som om inget hänt.

Så aerie och jag har nog olika erfarenheter, du får dra dina egna slutsatser.

(OBS! Glöm inte att du har oanade mängder näring i LS:en och i sanden; den näring avges till vattenkolumnen; det skulle ta jäkligt långt innan allt de näring som finns där är förbrukad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ha varit transporten, att den hamnat i vatten med annan kemisk och biologisk sammansättning eller annan stressfaktor som utlöste reaktionen hos en korall som redan haft det jobbigt, någon slags droppe som fick bägaren att rinna över.

Jag tror du kan utesluta näringsbristen: sådana koraller inte bara klarar sig i *betydligt* näringsfattigare vatten under betydligt längre tid, utan de är anpassade för det. Jag tror bara att det är mänskligt att så fort någon mår dåligt så säger man "Vill du kanske äta lite?" När jag hade euphyllior gick den i ett 100-liters kar som hade ATI Bubblemaster 200 som skummare (uppges klara 1000-liters kar), jag matade med lite artemia, mysis och krill, som alla sköljts noga i osmosvattnet. I karet gick bara 5 fiskar (tre chromis och två clowner). Belysningen var en 400w-MH med en Reeflux 10 000 K-lampa som satt i en LumenArc reflektor; allt detta ökade näringsupptaget enormt. Dessutom flyttade jag på korallen hit och dit för att testa olika platser. Euphyllian växte som om inget hänt.

Så aerie och jag har nog olika erfarenheter, du får dra dina egna slutsatser.

(OBS! Glöm inte att du har oanade mängder näring i LS:en och i sanden; den näring avges till vattenkolumnen; det skulle ta jäkligt långt innan allt de näring som finns där är förbrukad)

Jo iof, näringen borde inte vara så dålig egentligen eftersom min andra euphyllia lever gott och växer, dock är det inte samma sorts euphyllia som krashade.. o resten av korallerna mår superbra.. förutom stenkoraller som e hängiga, men det beror på att det bara sitter T8 rör i burken nu,, hade extra ljus innan, men det va på lån av polaren, o han behövde den.. men ska hämta MH vilken dag som helst.. så man få liv på stenisarna, så kanske vattnet bli mer näringsrikt på kuppen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ligger huvudena i en plastmugg med korallkross i botten.. sen satte jag muggen i botten på mitt karantänskar.. få vi se vad som händer... nån som har en aning om hur länge det kan ta innan dom fäster sig på något???? om dom över huvudtaget gör det???? Eller bygger dom bara på ett nytt skelett nere bland korallkrosset som man sen få limma på sten??? och i så fall hur länge kan det tänkas ta att bilda ett "Limbart" skelett???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...