Gå till innehåll

metall i akvariet


Beppe

Rekommenderade inlägg

Upptäckte att klämma runt armaturen till lysrören hade rostat sönder och halva delen har hamnat i akvariet och antagligen rostat bort. Hur skadligt kan detta vara? Har upplevt att jag har fått mer gröna trådalger den sista tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sannolikt inte så farligt om det var järn, blir primärt näring för algerna precis som du upptäckt, men kolla om du kan hitta resterna av den och plocka bort den för säkerhets skull för att minimera exponeringen. Tror någon mer erfaren (Lasse t.ex. kan vi ju ropa på, han brukar kunna det här med kemi) kan säga nåt mer om hur farligt det är, och om jag har helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som mattias säger så är ju de andra ämnena i legeringen det större problemet, Nickel är giftigt för de flesta djur. Kromets giftighet beror mycket på i vilken form den är i. Gäller nog bara ha uppsikt på djuren i karet och se om dom beter sig konstigt.. Hyperaktiva, simmar konstigt, problem med ögonen o.s.v..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara "bonna-järn" är det ingen fara. De flesta metaller är bara farliga när de föreligger i jonform och det gör de inte speciellt länge i ett saltvatten. Ett exempel är när man använder koppar för medicinering - enda gången man kan uppräthålla en tillräcklig hög medicinsk dos är när man behandlar i kar utan substrat - har man sand och sten i så brukar halten sjunka mycket snabbt. Du har 450 liter - jag skulle inte vara speciellt orolig men om du är det så kan du genomföra några större vattenbyten under några veckors tid som Trilobite föreslår - om inte annat kommer fiskarna att må toppen av att få nytt vatten....

MVh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde - man skall ju givetvis ta ut det som ramlat ner eftersom det kommer att läcka iväg i jonform och om "läckaget" är större än vad som fälls ut så stiger ju halten. Saker av brons exempelvis fäller ut koppar ordentligt i ett saltvatten och "läckaget" är ofta större än "imobiliseringen".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Jag vet att tråden är väldigt gammal men istället för starta en ny så tänkte jag fråga om vanliga elkablar. I min iver att få igång min nya ledbelysning så var jag tvungen att kapa en liten bit, säg 2-3 mm kabel (1.5mm2) och den rackarn slank ner i akvariet och jag kan för mitt liv inte hitta den. Är detta något att ligga sömlös för eller tror ni att det går bra ändå?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lär va koppar i den eller hur? Koppar i saltvatten är aldrig bra så jag hade försökt hitta den...

Jodu, gissa om jag har försökt men det är inte helt lätt att hitta en pytteliten kabel stump på 2-3mm i ett 720 liter akvarium med en massa sten och koraller i. Skall hämta min teleskop magnet som jag har i båten imorgon (brukar ha en förmåga att tappa saker ner kölsvinet och denna pryl är det bästa jag har köpt tror jag) och sedan gå på kabeljakt. Dem är väl magnetiska? Eller?

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en gångs skull är jag inte helt enig med Stig. Förutsatt att det bara är en bit på ca 2-3 mm. Det är inte bra men biten kommer sakta att släppa kopparjoner (de farliga delen av koppar) och de kommer ut i vattnet. Det här sker inte direkt utan sker under tid - kan ta lång tid. Ett inrett akvarium med kalksand och LS är väldigt effektivt att på relativ kort tid oskadliggöra koppar genom att binda den. Det vet alla som har försökt medicinera kopparbaserad medicin i ett inrett akvarium. Man får en snabb giftverkan men efter någon dag kan man inte mäta någon fri koppar. Om den mängd koppar som finns i din tråd varit som löst koppar i en medicin - jag då hade det skett en katastrof men i och med att den är metallisk så sker släppet i rätt låga nivåer under lång tid och det är en stor chans att kopparjonerna binds upp av kalkinredningen innan koncentrationen blir över toxiska nivåer. Jag vet ett fall när betydligt mer kopparledningar (isolerade) råkade hamna i en sump för ett tre tusen liters revakvarium. De låg där en lång tid innan de upptäcktes utan synliga negativa effekter.

Observera - jag är inte säker på ovanstående, Stig kan ha rätt, bäst är att du försöker hitta biten men faktum är att jag tror att om du röjer upp hela akvariet så är risken för negativa effekter större. Dessutom - om den är så liten så är det inte säkert du hittar den. En tänkbar väg att hitta den är att leta efter något parti som är grönfärgat.

Köp en koppartest också - för säkerhets skull

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en gångs skull är jag inte helt enig med Stig. Förutsatt att det bara är en bit på ca 2-3 mm. Det är inte bra men biten kommer sakta att släppa kopparjoner (de farliga delen av koppar) och de kommer ut i vattnet. Det här sker inte direkt utan sker under tid - kan ta lång tid. Ett inrett akvarium med kalksand och LS är väldigt effektivt att på relativ kort tid oskadliggöra koppar genom att binda den. Det vet alla som har försökt medicinera kopparbaserad medicin i ett inrett akvarium. Man får en snabb giftverkan men efter någon dag kan man inte mäta någon fri koppar. Om den mängd koppar som finns i din tråd varit som löst koppar i en medicin - jag då hade det skett en katastrof men i och med att den är metallisk så sker släppet i rätt låga nivåer under lång tid och det är en stor chans att kopparjonerna binds upp av kalkinredningen innan koncentrationen blir över toxiska nivåer. Jag vet ett fall när betydligt mer kopparledningar (isolerade) råkade hamna i en sump för ett tre tusen liters revakvarium. De låg där en lång tid innan de upptäcktes utan synliga negativa effekter.

Observera - jag är inte säker på ovanstående, Stig kan ha rätt, bäst är att du försöker hitta biten men faktum är att jag tror att om du röjer upp hela akvariet så är risken för negativa effekter större. Dessutom - om den är så liten så är det inte säkert du hittar den. En tänkbar väg att hitta den är att leta efter något parti som är grönfärgat.

Köp en koppartest också - för säkerhets skull

MVH Lasse

Tack så mycket. Skall inhandla ett koppartest omgående.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å ena sidan: Koppar är rätt svårt att lösa i vatten när det gäller ren metall och oxider. Det rör sig ju om en rätt liten bit och det som läcker ut kan ju som Lasse skriver bindas upp.

Å andra sidan: En gång i tiden när det var mer vanligt att fånga levande foder till sötvattensfiskar hände det att det blev invasion av sötvattenshydror. Eftersom de kan äta yngel och dessutom av nån anledning hamnade i äckelfacket ville många bli av med dem. Den vanliga metoden då var att peta i en tvåöring eller annat kopparmynt (tro det eller ej men jag var med på den tiden då det existerade såna pengar). Den koppar som läckte från myntet i sötvatten var tillräcklig för att knäcka hydrorna. Hydror är närstående till koraller och saltvatten löser säkert koppar bättre än sötvatten.

Det finns alltså både skäl som pekar mot katastrof och mot att det nog inte är så allvarligt. Nån betydelse kan det ju ha hur biten ser ut närmare, väl täckt av oxid eller färsk snittyta, täckt av isolering eller inte. Det är väl bara att följa det hela med skärpt uppmärksamhet och byta lite extra vatten. Koppartest är ju inte heller fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppartest är ointressant. Snäckor dör vid avsevärt lägre kopparhalt än vad testet ger utslag för. Räkor dör vid lägre halt.

Vissa sorter av järnbaserad fosfatreducering tar upp koppar så det kan göra nytta.

Vore bra om du namngav de fosfatreduceringarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...