Gå till innehåll

Tipps om kamera vid foto av fisk/koraller


wrang

Rekommenderade inlägg

börjar om en tråd då det är säkert intressant för andra med.

Så tipps om bra digital kameror är jag ute efter så låt höra utav er andra som har en egen kamera å inte som jag får låna så fort man skall fotasmiley5.gif.

Så nu tar jag det stora klivet mot digitalfoto världen...

Något extra man skall tänka på etc etc

Batteri, Blixt, Zoom, Stativ, Pixlar, Stabilitets sjustering, Minneskort, Minnes storlek mm mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips angående digitalkamera...

Välj gärna en kamera med ett minnesmedia som är vanligt och billigt att få tag på, jag själv använder Compact Flash. Billigt, lätt att hitta adaptrar både "upp och ner", från CF till PCMCIA, från SD till CF. Upp till 1GB utan problem. Väldigt smidigt minnesmedie.

Bra batterier, det smidigaste är om den har vanliga R6 men det är ovanligt. R6 därför att de är billiga som laddbara och man kan ha ett gäng xtra. Annars att det finns extra batterier att köpa till vettiga priser, digitalkameror käkar batterier smiley11.gifsärskillt när man bara kör med displayen på.

En annan sak som jag tycker är viktig är att man kan ta bilder med hög upplösning, helst i RAW-format då det alltid blir bättre om man vill beskära och/eller förstorabilderna efteråt.

Gärna en kamera med blixtsko, dvs ett fäste för en extern blixt då de inbyggda ofta kan vara lite klena och det blir oftast lättare att "måla" med externa blixtar.

Kolla så att kameran har en braoptisk zoom hellre än en digital som tyvärr inte håller måttet, optiskt är helt överlägset om man vill zooma.

En kul (praktisk) grej kan vara om det finns möjlighet att koppla på externa objektiv då kameran blir mycket mer användbar men det är ju beroende på vad du skall använda den till förstås.

Jag själv använder idag en Canon G2 som i mitt tycke är en utmärkt kamera (Senaste modellen heter G5) men skall byta upp mig till en Nikon D70 då jag har ett antal vanliga gluggar till min Nikon F4 men en D70 är lite överkurs om man inte fotar mycket.

Sen kan det ju vara ett plus att det finns ett undervattenshus till just den kameran man hittar. (Du dyker ju!)

Detta är mina synpunkter, det finns säkert många som tycker att de kameror som finns i mobiltelefoner räcker långt men det får stå för dem i såfall smiley17.gif. Vilken modell/märke är kanske lite mindre underordnat för en vanlig kamera, titta runt och helst prova olika modeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljusstarkt objektiv " behöver inte alltid använda blixt" och bra macro.

är något att tänka på tycker jag smiley1.gif

En recension på den kameran jaganvänder Olympos C-5050 zoom finns massor av andra recensioner på digital kameror där.

<H1>http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2345</H1>

En länk till en bra sida om akvariefotograferingsutrustning är denna http://hem.bredband.net/maxstr/aquarium_camera.htm

Bilder jag tagit med min kamera utan blixt smiley1.gif.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_mer_bilder.asp?NR=200

Mvh Yvonne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är ute efter enbra kamera och har en tillräckligt tjock plånbok så är nog Nikon D70, Canon EOS300D eller Canon EOS 20Ddetre kameror som du bör välja bland. Om du tror att du kommer att fota mycket med fyllnadsblixt (blanda blixtljus och annat ljus) bör du välja Nikon D70. Om du tycker avancerad prestanda gällande fyllnadsblixt inte är så viktigt för dig kan Canon EOS300D vara ett bra val, fasttycker den är lite för klen och har råd att lägga ut några tusen extra så kan du välja Canon EOS 20D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är ute efter enbra kamera och har en tillräckligt tjock plånbok så är nog Nikon D70, Canon EOS300D eller Canon EOS 20Ddetre kameror som du bör välja bland. Om du tror att du kommer att fota mycket med fyllnadsblixt (blanda blixtljus och annat ljus) bör du välja Nikon D70. Om du tycker avancerad prestanda gällande fyllnadsblixt inte är så viktigt för dig kan Canon EOS300D vara ett bra val, fasttycker den är lite för klen och har råd att lägga ut några tusen extra så kan du välja Canon EOS 20D.

Mannen har talat... kollat mina bilder? smiley9.gif

Du jag har köpt en ny kamera nu D70 Nikon... så här ska fotas smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Har en länk på jobbet till en bra sida om akvariefotografering, lägger in den imorrn när jag är på jobbet.

Blixt: Bäst om det finns ljus så man kan fota utan blixt, om man använder blixt är det bästa om man kan ha en lös blixt som kan vinklas mot akvariet i ca 45 grader, eftersom ljuset speglas i samma riktning som det träffar glaset så kommer inte blixtreflexen med på bilden.

Ett annat tips är att ha någon svart, papper eller tyg, runt kameraobjektivet så att men undviker att få med sig själv i reflexerna från glaset.

Det var inte så mycket om kamera, men kanske några goda ideér, själv fotar jag med en Canon E300D, saknar bara ett bra macro objektiv smiley19.gif

Några bilder finns på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=258178, gamla bilder innan jag lärt mig kameran.

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte så mycket om kamera, men kanske några

goda ideér, själv fotar jag med en Canon E300D, saknar bara ett bra

macro objektiv smiley19.gif

Jag köpte ett sigma teleobjektiv med macro till min analoga

systemkamera för ett par år sen. Den gick lös på 1700:- och var helt

klart värt pengarna.

Den har iof macro mellan 200-300 mm så det kanske är lite klurit att fota akvarie med. (skärpan på lite mindre än 1.5 m håll)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

dom e inte mycke å ha ifall du vill ta grymma vattenbilder... smiley5.gif.

satsa på en eos 300d ifall plånboken känns tunn, annars gå på en 20d. då får du bra bilder...

men den där lilla kameran blir bra som fyllekamra smiley17.gif

å till bilder att lägga upp här där kvaliten inte spelar så stor roll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på en egen kamera ett tag. Använder i dag en lånad Olympus 5000 som jag är missnöjd med. Vitbalanseringen klarar inte mina akvarielysrör, autofokusen är rena lotteriet och exponeringen måste jag ofta ställa från + 2 till - 1 steg. 320 iso är inte att tänka på p.g.av bruset. Optiken är också av semesterkaraktär.

Jag har tagit en hel del bilder innan med min Minolta 500 småbilds spegelreflexkamera med betydligt bättre resultat. Mestadels med Tamron 100 / 2,8 macro.

Nu planerar jag att så småningom köpa en egen digitalkamera eftersom de har den stora fördelen att man kan kolla bilden direkt och ta en ny om den inte blev bra. Jag använde ungefär 100 bilder med Olympusen för bilden på mitt nanokar och 10 för Akvarierummet. (Ställa in lagom styrka på blixten och ha lagom tur med var fiskarna råknar hamna när kameran hunnit med att ta kortet).

Räkna inte med att kunna använda mer än ISO 160 med en kompaktkamera för de bilder du klipper in här på forumet och Lumixen har mycket brus i bilden på den test jag läst.

Optiken är viktig. Litet fel i färgbalans, exponering eller kontrast kan man fixa i bildbehandlingsprogrammet, men ett dåligt objektiv kan man aldrig kompensera.

Bruset i bilden är också ett problem, men mycket mindre i systemkamerorna eftersom sensorn är mycket större.

Jag funderade på om Minoltas systemkamera skulle komma någon gång och när den kom upptäckte jag att jag antagligen får en bättre kamera med optik för samma pris i Canon EOS 20. En massa pengar är det men skillnad för densom har näsan i motivet som jag. Det handlar om växter i trädgården eller djur i akvarier där jag tar 95% av mina bilder.

Om kameran skall vara bra att använda på frihand bör den väga mellan ett halvt och ett kilo. Det väger alla handkikare ornitologerna använder och det beror på att skakningsoskärpan blir minst så. (Men den kameran man inte får med sig för att den är för stor tar inga bilder.)

Det var mycket om mina funderingar. Jag skulle säga: köp en riktigt billig kamera på extrapris som gör bra semesterbilder (3*zoom 4 megapixel) eller investera i en riktigt bra spegelreflexkamera för kanonbilder på fiskar och diverse småkryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säljstart för EOS 350D, som är 8 MPefterföljare till EOS 300D, är den 16:e mars 2005. Rekommenderat ca pris inkl moms är 9300 kr för kamerahuset och 10000 kr i kombination medobjektivet EF-S 18-55 mm. Tyvärr klarar den bara1/200sekund blixt synk som snabbast, men i övrigt verkar den vara en intressant kamera.

http://www.dpreview.com/articles/canoneos350d/

http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3872&viewID=

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/350d.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom e inte mycke å ha ifall du vill ta grymma vattenbilder... smiley5.gif.

satsa på en eos 300d ifall plånboken känns tunn, annars gå på en 20d. då får du bra bilder...

men den där lilla kameran blir bra som fyllekamra smiley17.gif

å till bilder att lägga upp här där kvaliten inte spelar så stor roll

Ja men det handlar väl lite om prioritering om man tycker det är värt att kasta bort 10-20k på en kamerasmiley5.gif.Är detnån som är nöjd med sin "Fyllekamera" för 3-5k.smiley1.gif

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ska du lära dig Aqua_Max att Cannon can bara göra datorer, välj Nikon smiley4.gifsmiley2.gif.
Själv väntar och hoppas jag påatt nikon ska komma med en värdig efterföljare till D70 innan jag köper nästa kamera. Fast skulle det dyka upp en annan bra budget dsl som klarar1/500 del sek blixt synk från canon, eller annat märke, innan nikon får tummen ur så kanske jag omvärderar beslutet. Jag är inte bunden vid något märke ännu, även om både canon och nikon ligger bra till. När man väl köpt en dslr och spenderat en massa små slantar påobjektiv, blixtutrustningetc vill maninte ångra sig utan helst hålla sig till det märke som tillbehörenär anpassade för...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis fått hem min nya Nikon D70 och håller nu på att lära mig den smiley1.gif

Att valet föll på just Nikon är ganska självklart då jag haft enF1 och en F4E i många år med ett gäng objektiv och blixtar till dem, har även en Nikonos V med blixt oxå så lite Nikonfrälst är man nog smiley2.gif.

Har dock haft en Canon G2 som funkat kanon smiley17.giftills dess att den "ramlade" i golvet för ett par veckor sedan, var faktiskt väldigt nöjd med den "fyllekameran".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...