Gå till innehåll

Diverse Frågor? :)


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hello.

Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar.

och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen.

Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare?

Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet?

Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare?

och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet?

Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Simma lungt! Mvh: Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Putte!

Brukar stå på förpackningen. Tror det går åt 1kg per 30l vatten. Som sagt, det står.

Har du inhet i karet så kan du blanda ut det i karet.

Beror lite på, men tills dina värden är bra innan du släpper i ex. sniglar och eremiter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar är rödmarkerade.

Hello.

Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar.

och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen.

Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare?

Om du klickar in på översta menyraden under Artiklar, så hittar du en hel sektion som riktar sig till nybörjare, där finns även en sektion som heter Kemi och Biologi, där hittar du en utmärkt tabell med förhållandet på salt och vatten. I denna sektion finns det en extremt bra Saltvattenskemi för dummies som jag tycker du ska ladda ner och läsa igenom, flera gånger! :) Saltmätare ska du kunna köpa i alla butiker som säljer saltvatten.

Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet?

Det brukar de flesta göra.

Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare?

Beroende på om du köper helt färsk eller inkörd sten så är perioden olika lång. Men inkörd sten kan du vänta ett dygn innan du släper ner några djur, med helt ny färsk sten ska du låta stenen släppa ifrån sig allt dött material och cyklas igenom innan du släpper ner några djur.

och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet?

Snäckor och eremiter är utmärkta renhållare.

Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Simma lungt! Mvh: Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. tack! :)

Kom upp en fråga till här..

När man har satt i levande sten och sand, ska man ha ljuset på direkt då eller ska man låta det vara släckt några veckor innan man börjar tända några timmar per dag? tänkte på alger osv...

Mvh: Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite valfritt, tror jag började med att ha det tänt 1 timme de första veckorna av inkörningen, så att man kunde sitta och titta vad som hände. För du ska inte tro att det är helt dött och ointressant den första tiden, är nästan så jag saknar den tiden av upptäckter man hade. Redan första kvällen så såg man lite småsaker som rörde sig i karet, och sakta men säkert upptäckte man fler och fler små djur i karet. Så det är en jätterolig tid bara man tar sig tid att stirra på stenen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...