papi Postat 4 juni 2009 Dela Postat 4 juni 2009 Hittar inte bruxanvisningen och undrar vilken temperatur vattnet bör ha vid kalibrering av refraktometer. Är temperaturen vid mätning något som också skall bekatas? Tack på förhand. Patrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 4 juni 2009 Dela Postat 4 juni 2009 minns inte exakt vad det står i min manual men det är inte supernoga om jag minns rätt. Jag lägger på vattendroppen och låter den få rumstemp vilket går snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 4 juni 2009 Författare Dela Postat 4 juni 2009 Tack för snabbt svar Christer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 4 juni 2009 Dela Postat 4 juni 2009 20 grader står det på min Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 4 juni 2009 Dela Postat 4 juni 2009 När jag skruvar händer ingenting. Jag räknar av felet i huvudet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 4 juni 2009 Dela Postat 4 juni 2009 Om den har ATC så skall temperaturen på refraktometern (dvs rummet som den står i (så att själva refraktometern har samma temp)) oftast ha en temperatur på 20 grader C. Har den ingen ATC så behöver man egentligen alltid kalibrera den för den temperaturen som enheten har för tillfället. Temperaturen på vattnet man kallibrerar med eller mäter med spelar ingen roll, bara man väntar så att den når samma temp som refraktometern (10 sek kanske) då vattnets termiska massa är så låg jämfört med refraktometerns.PS. temperaturen den ska kalibreras vid brukar stå på skalan i refraktometern typ som på min står det d^20_20 (dvs, ett d upphöjt i 20, och ett index (snett under d:et) på 20)... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 4 juni 2009 Författare Dela Postat 4 juni 2009 Tack för svar. Min har visst ATC. Jag behöver lite bra noggranhet för en sjuk fisk där saltet skall ner till 1.016. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.