Gå till innehåll

Alex's Reef 576 l


alex t

Rekommenderade inlägg

Så nu är det dags att börja om från början!

Har ägt ett RSM 130 nu i 6 månader och börjar känna att den var lite fel val för mig men samtidigt väldigt lärorikt.

( Den kommer till salu nu snart.)

Det nya akvariet är 575 liter med mått 160 x 60 x 60 och kommer att placeras i vardagsrummet.

Underskåpet är två IKEA köksbänkar med mått 80 x 60 x 70 så tillsammans blir dem 160.

Jag har placerat en MDF-skiva på 25 mm under skåpen istället för ben och en likadan på skåpen som ska fördela vikten.

Jag skulle regla upp inuti skåpen men det blev inget av eftersom sumpen är limmad så den passar exakt i ena skåpet... Men jag ska tydligen inte behöva regla upp den eftersom skåpen ska kunna klara av vikten speciellt med MDF-skivorna. Ikea säger 125 kilo per ben och jag har inga ben så...

Funderar dock att ja en MDF skiva på baksidan. Vad säger ni?

Sump: ca 200 l

Belysning: Giesemann 1200 mm / 2 x 150 Watt MH / 4 x 54 Watt T5

Skummare : AQUARIUM SYSTEMS Instant Ocean SKIMM 1200

Pumparna har jag inte bestämt mig för än.

En skiss:

post-4434-14468917414949_thumb.jpeg

Bilder kommer nästa vecka, kanske på tisdag då hela karet ska upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 275
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

IKEA-skåpen håller utan tvekan.

Som du själv säger så klarar de 125 kg per ben vilket gör att varje skåp kan bära 500 kg och med tre skåp blir det ju 1500 kg. Bör räcka! :)

Sen har ju IKEA en marginal på de rekommenderade 125 kg per ben också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har han varit här och han garanterar 100 % att det håller...

Att man ändå är osäker... Han vill inte ens göra ett nytt skåp eftersom han säger att han skulle göra en likadan...

Aja han får bygga överdelen så har han inte kommit hit i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren verkar vara en bs-skummare, har ägt en snarlik, ser ut som en Taiwan-ebay-sak. Instämmer i Havres råd ovan: kolla på vettiga skummare istället. Du behöver ha så mycket vatten- och luftgenomströmningen genom skummaren som du bara har råd med. Bra exempel är skummare från ATI, Deltec, Grotech, om du har mkt pengar så BubbleKing. Man *får* inte snåla på skummaren (och cirkulationen) om du någon gång kommer att snöa in på sps-er. Hellre spara lite på belysningen om det krisar. Bra cirkulationspumpar är Tunze streamers, relativt små, kraftiga, tämligen pålitliga och inte så dyra. Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ska kolla det. det är redan way over i pengar vad jag hade tänkt mig så det får bli ordentligt nu...

Blir så sur på akvarietillverkaren.... nu blir den minst 3 dagar försenad, om den ens kommer på måndag.... hade tänkt o fixa klart allt nästa vecka och sen låta hela köras in till jag kommer tillbaka från Egypten 14 juli...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför alla är på skummaren, så stor prisskillnad är det inte på den jag tog och andra.

Min kostar ändå 3000 :-

Du skall tro vad du själv tycker och har lyssnat på andra att det är en bra skummare.

På första inlägget så har du en bild med ett runt akvarium, var det tänkt så från första början?

Kul att du skall till egypten denna årstiden e varmt å skönt nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet, men man blir lite så där... Många här har bra erfarenheter inom ämnet...

Det runda akvariet är Malawi akvarium den finns här redan. Har haft den i 1.5 år, det är en Aquastyle cylinder på 350 liter.

Tanken var att göra om den till saltvatten men den är i akryl o jag tänker bara kalkalger....

Malawikar:

post-4434-14468917422346_thumb.jpg

Mitt RSM. snart ersätts den :) Kolla bara på färgen på gonioporan! :)

post-4434-14468917422507_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priset har ingen relevans i sammanhanget.

Det jag menade att du kritiskt skulle reflektera över var hur den skummaren skall klara 800-1200 liter när t ex Fauna marins minsting, som är större än den du tittat på, har 700 liter som MAX storlek, dvs du får nog räkna med ett lågbelstat kar om du kör med Aquarium system skummaren.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Ska kolla mer på pumpar och får ta en titt på en annan skummare också.

Jag har sagt till mig själv jag köper nu och vill inte ångra mig.

Därför gör jag allt detta.

Någon med några förslag på skummare. menar då modeller.

Som passar ett kar på ca 570 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte "på" din skummare, försöker bara hjälpa dig så du inte gör om t ex mitt misstag med liknande oprövad skummare, sorry om mitt inlägg kunnat uppfattas som angrepp eller liknade.

Den IO skummare som du kikat på: vad har det för vatten- och luftgenomströmning? Jag hittar inga uppgifter om det på nätet för denna skummare. Och det är trots allt det som är avgörande för skummarens kapacitet.

Mitt förslag på en intern skummare för dig för cirka 3000-4000 kr:

1. ATI Bubblemaster 200. Den har jag faktiskt ägt i ett halvår, mycket bra skummare, ultrafina bubblor, jäkligt mycket för de pengarna om man jämför med andra märkesskummare. Tyst.

http://www.aquapro2000.de/Water-Purification-Technology/Protein-Skimmer/ATI-Skimmer/ATI-Bubble-Master-200-internal::2447.html

http://www.atiaquaristik.com/index.php?id=95,0,0,1,0,0

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag uppfattar ingens inlägg som angrepp... jag frågar juh och därför får jag olika svar...

Det är jag bara tacksam för.

Hittar inte heller så mycket info på den förutom lite på franska.. men en bild :

asys244_skimm.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kolla på IO-bilden - ser du hur smalt stigarröret är? Det torde tyda på att att luft/vattenblandningen inte orkar fylla ut ett sådant brett stigarrör som exempelvis på en Bubblemaster (BM). Jämfört med BM eller en FaunaMarin UltraSkim är tycker jag att IO-skummaren är också alldeles för "komplicerad", de andra är enkla, rena och funktionella. Men du får fatta ett eget beslut, som du själv kan vara nöjd med - jag vill inte att någon skyller på mig när de gör sina val. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar en ATI BubbleMaster 200? så jag har lite o jämföra med.

Jag länkade ju till prisuppgifterna i mitt tidigare inlägg, kolla här längst ner:

[...]

Mitt förslag på en intern skummare för dig för cirka 3000-4000 kr:

1. ATI Bubblemaster 200. Den har jag faktiskt ägt i ett halvår, mycket bra skummare, ultrafina bubblor, jäkligt mycket för de pengarna om man jämför med andra märkesskummare. Tyst.

http://www.aquapro2000.de/Water-Purification-Technology/Protein-Skimmer/ATI-Skimmer/ATI-Bubble-Master-200-internal::2447.html

http://www.atiaquaristik.com/index.php?id=95,0,0,1,0,0

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, om du siktar på att även ha sps-er i ditt kar framöver, så behöver du inte alls köpa belysningen nu, utan kan avvakta med lampan en månad eller två under den tid som ditt kar står och puttrar oupplyst med levande sten i. Stenen kan behöva rena sig från diverse skit innan du börjar belysa (om du inte köper en redan ren och fin, ordentligt cyklad/kurerad sten).

Så får du pengarna att räcka längre när du inte behöver köpa allt med en gång menar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...