Gå till innehåll

Ytavrinning?


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Tjena.

Jo jag har lite fundering på vad jag ska ha för typ av ytavrinning? Finns det någon väldigt lätt grej man kan ha? Typ bara nån "kopp" som ligger på ytan och samlar upp det.. Så man slipper massa utvändiga pumpar osv... Hade vart väldigt bra.

Simma lungt!

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du är ute efter. För att bara få bort hinnan på ytan så kopplar du den bara till tex en maxijet.

Vill du ha mekanisk filtrering så får man nog vara lite påhittigare, men då tror jag att det finns bättre lösningar?

När jag använde min så var den enbart till för att hålla bort hinnan från ytan och samtidigt syresätta vattnet. Sedemera upgraderade jag till en tunze reefpack, men det var mest för att jag inte hade skummare, så jag gjorde då två flugor på smällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du är ute efter. För att bara få bort hinnan på ytan så kopplar du den bara till tex en maxijet.

Vill du ha mekanisk filtrering så får man nog vara lite påhittigare, men då tror jag att det finns bättre lösningar?

När jag använde min så var den enbart till för att hålla bort hinnan från ytan och samtidigt syresätta vattnet. Sedemera upgraderade jag till en tunze reefpack, men det var mest för att jag inte hade skummare, så jag gjorde då två flugor på smällen.

Aha.. Men hur kopplar man den till en maxijet? Hade vart schysst om du kunde beskriva det lite.. Har inte så stor koll på dessa saker! :)

Thanks! :)

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att trä slangen på fluvalen över insuget på maxijetpumpen. Sedan fäster man både pump och fluval i akvariesidan med sugfötterna. För att få det hela att fungera justerar man sedan med "ratten" i fluvalen så att "koppen" stannar på ytan men vatten rinner ned till pumpen. Placera det hela så man kommer åt då man måste ta upp fluvalen och göra rent den med jämna mellanrum. Kalkalger etc fastnar och den tenderar då att suga ned koppen under ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att trä slangen på fluvalen över insuget på maxijetpumpen. Sedan fäster man både pump och fluval i akvariesidan med sugfötterna. För att få det hela att fungera justerar man sedan med "ratten" i fluvalen så att "koppen" stannar på ytan men vatten rinner ned till pumpen. Placera det hela så man kommer åt då man måste ta upp fluvalen och göra rent den med jämna mellanrum. Kalkalger etc fastnar och den tenderar då att suga ned koppen under ytan.

Okej! Men ska jag bara ha "Pumphuvudet" från fluval 3:an i då eller? för den har ju ett stort filter annars med.. och det vill jag ju inte ha i.

Och slangen på fluvalen.. Är det den slangen som är från syreinsuget då?

Så får jag typ "plugga igen" det stora utblåset då på fluvalen med? Hehe.. fatta inte riktigt. :)

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Men ska jag bara ha "Pumphuvudet" från fluval 3:an i då eller? för den har ju ett stort filter annars med.. och det vill jag ju inte ha i.

Och slangen på fluvalen.. Är det den slangen som är från syreinsuget då?

Så får jag typ "plugga igen" det stora utblåset då på fluvalen med? Hehe.. fatta inte riktigt. :)

/Putte

Ok, nu blev det helfel. Jag trodde du hade en sådan pryttel som Dimorb annonserade. Du verkar ha ett fluval filter. Har ingen erfarenhet av detta, så tyvärr inga tips.

Trodde det var en sådan här: http://www.amazon.com/ROLF-HAGEN-Fluval-Surface-Skimmer/dp/B000256CGY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men det är en sådan! :) Hehe.. jag missupfatta dig lite då kanske!

Du har inga bilder på hur du har eller hade det kopplat? Eller måste jag har ett ytterfilter?

/Putte

Tyvärr inga bilder. Trodde jag hade i min gamla tråd, men icke. Dock rätt säker på att jag sett en bild här på forumet, men den är säkert inte helt lätt att hitta igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd! :(

Men räcker det att ha en maxijet pump och koppla till den då? För den slangen som går ut från "ytrenaren" ska den kopplas till insuget? men sen borde det väll gå nått från utblåset? det är de jag inte fattar rikigt.. :)

/Putte

Rätt ut i karet. Det är inte frågan om rening utan bara att bli av med hinnan man får på ytan. Rening får man sköta på annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...