Gå till innehåll

Hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka?


Lable

Rekommenderade inlägg

Frigolit under akvarier är ju bra för att undvika att missade gruskorn eller annat skräp ger punktlaster som knäcker glaset. Däremot är inte nåt särskilt bra sätt att hantera ojämt underlag, det bör man lösa på annat sätt.

Frigolit under ramakvarium kan också vara lurigt. De är som regel byggda med tanken att de skall vila på ramen och att bottenglaset skall ligga fritt. Om bottenglaset blir bärande så tas inte lasterna i akvariet upp på det sätt som tillverkaren räknat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det helt plant, fick låna en kompis lasergrej som tyckte att det var helt plant ^^

jag kör ändå med 1cm frigolit under karet, bara för att! :-D

Tack för allt hjälp!

såg ni att överskriften ändrades av någon anledning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. en fundering, jag passade in mitt akvarie helt plant.. sen hällde jag i vatten... då var det inte plant längre.. golvet bågnade...

Har samma fenomen här faktiskt. Betonggolv, bärande vägg bakom karet.

Ägnade säkert en timma åt att justera allt som fanken, fylde på vatten och lätt det stå i en månad. Tömde allt vattnet och justerade bort den 2-3 gradiga lutningen som uppstått. Nu några är senare har det fan uppstått igen. 3mm's nivåskillnad mellan fram o bak på 50cm.

Det går säkert att räkna ut exakt hur mycket det lutar, men fan om jag orkar bry mig. Jag öser i vatten så det döljs av prydnadslisten i överkant, och låtsas inte om det...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...