Gå till innehåll

Tunze 7096 eller Profilux Light för att styra tunzes pumpar?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt köpa en 7096 för att styra ett par 6105, men blev rekommenderad att använda Profilux Light istället. Känner att jag inte har nägot behov av de övriga funktionerna så det blir ju en väldigt dyr pumpstyrning.

Eventuellt så passar profiluxen bättre med avseende på vad man kan göra.

Önskemål:

Vill kunna ha pumparna på motstående kortsidor. Vill köra den ena på 100% och den andra på lägsta (30% tror jag). Sedan vill jag långsamt rampa ned resp upp pumparna tills de bytt. Detta vill jag repetera cykliskt. Tror inte 7096 klarar detta (och vet inte vad den kan göra som närmast motsvarar detta). Kan profiluxen?

Kan man köra en väldigt långsam cykel? Typ, stanna minuter/timmar på peak mellan bytena.

Hade det inte varit så stor prisskilnad hade profiluxen varit given, men pumpar + styrning blir dyrt och då hjälper det inte att den är ännu dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 7096 kan du inte har längre pulser än 8 sekunder men du kan köra intervall vilket innebär att du max kan köra 2 pumpar som pulsar (eller ger ett konstantflöde) i x antal timmar - i nästa x antal timmar går max 2 andra pumpar på det sätt du ställt in för dem. På detta sätt får du mer ett tidvattenflöde. I ditt fall kan du ställa in intervallet på 12 timmar. Då kör du först pumpen på vänstra sidan i tolv timmar (ettdera på konstantflöde eller också i pulser (max 8 sek)) Nästa 12 timmar så kör pumpen på högra sidan så som du ställt in den. Hur profiluxen klarar detta vet jag ej.

Här har du en länk om profiluxen

http://www.aquariumcomputer.com/Download/Manual_ProfiLuxII_V406.pdf

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menas med pulsning i detta samanhang?

Om man kör enligt ovan så får man alltså mitt tidvatten, men den ena pumpen är helt av istället för ett lågt flöde?

Pulsing är att du kan ställa ett minflöde (min 30%) och ett maxflöde (max 100 %) och en pulstid. Ställer du exempelvis pump 1 på min 30 och max 80%, pump 2 på min 40 och max 100 % samt pulstiden på 8 sek så ger pump 1 30 % under 8 sekunder och sedan 80% under nästa 8 sekunder - på samma tid ger pump 2 40 % respektive 100%

Du har fyra (plus ytterligare 4 om du har extender) pumpar att ställa in separata min och max värden på (har du extender så blir det 4 par). de är sedan delade i 2 block (1 och 2 samt 3 och 4) Använder du intervall så får du ditt tidvatten men den pump som inte är aktiv i intervallet står alltså stilla när den andra går

Blev du klokare?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumparna har ju även en fish-care funktion som gör att de hoppar till regelbundet när de är "av" för att skrämma iväg fiskar.

Funderar alvarligt på att man kanske skulle gå på 7096 (som det billigare alternativet) och sedan skaffa en enkortsdator med PWM utgångar och programmera den själv. 7096an använder man för att ta reda på hur PWM-signalerna ser ut.

Om någon redan vet detta så hojta nu!!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det handlar om en 1-10 voltstyrning för själva den procentuella effekten på pumpen. Varje pump kan sedan köras på 15 eller 24 volt ( max liter/timme varierar givetvis om man kör dem med 15 eller 24 volt vilket indikerar att de går att direktstyra med volttalet - det är dc pumpar). 7096 har ingen egen strömförsörjning utan hämtar den från de inkopplade pumparna. Du får komma över och titta Martin.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...