Gå till innehåll

Var hittar jag bra foder?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Hittils har jag hittat 4 typer av foder.

* Flingor som flyter och till 75% hamnar i ytavrinningen.

* Pellets som sjunker fortare än blykulor

* Frysfoder, min favorit då den faktiskt stannar i vattenkolumnen. Kanske inte bäst ur näringshänseende?

* Nori. Bra, men har bara en fisk som äter detta.

Någon som har tips på pellets som inte sjunker eller flyter utan beter sig som frysfodret? Behöver inte vara pellets, men någon form av foder som fiskarna har en ärlig chans på.

Bonusfråga.

Vilka frysfoder kan jag använda? Hornbach har ju drösvis, men jag har hittils bara vågat använda artemia och mysis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Ocean Nutrion pellets, formula one och two (small). Tycker dom fungerar hyfsat, fast tycker dom sjunker lite snabbt ibland, det brukar vara lite bättre om man blöter upp dom i vatten innan matning. Tropical har en som heter Marine Grain, den flyter om den inte blöts först, sjunker relativt långsamt när den är blöt.

Frysfoder har jag provat allt möjligt som kan tänkas passa i saltvatten, mysis, artemia, cyklops, daphnier, grönfoder mm. Mao det mesta som erbjuds på hornbach. Alla fiskar är som tokiga, framförallt i småfodret som cyklops och daphnier. Jag har en sort för varje dag i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa tycker jag är att blanda ihop en egen mix som man fryser in.

Min mix består av följande frysta kuber:

Mysis, Artemia, Krill, Daphnia, RedPlankton

Först tinar jag dessa och sköljer i lite osmos vatten, sen lägger jag dem i en bunke och tar i ON formula 1 och formula 2 pellets, lite flingfoder och eventuellt lite alger ifrån grotech, dessa saker är primärt för fiskarna.

Sen för korallerna tar jag några skopor korallfoder i pulverform (Coral Energizer av Preis, inte bara för korallerna, fiskarna älskar smaken av denna med), lite zooplan och eventuellt lite phytoplan och så klart en rejäl portion Cyclops eeze, jag blandar ihop allt med lite osmosvatten och ett vitamintillskott för fiskar, låter det stå och dra en kortare stund så allt suger i sig lite av allt.

Sen tar jag och lägger det i påsar som jag plattar till ca 3-4mm tjocka plattor som fryses in, när de har fryst så plockar jag ut dem, kapar till lagom portionsbitar och lägger i en låda. Sen är det bara att mata :) Fiskarna blir som tokiga i det, nu när det varit slut några dagar så tittar dom lite bittert på mig vid mattid, är det här nåt vi ska äta, det är ju bara artemia/mysis, "get off your ass and cook for us" :P

Jag gillar den här mixen då alla får sina delar av maten, koraller som fiskar. Hur mycket av varje frågar du, det är på känsla jag kör, tänk ungefär vilka storlekar av mat som de olika djuren äter och hur mycket de behöver, mina äter mest artemia/mysis och pellets, så dessa är det mest av, krill är det bara några koraller som äter, så det är inte ens säkert att nåt går i mixen. För min del är det ungefär 50/50 mellan torr/fryst mat i blandningen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar en sådan frysmix i praktiken? Jag har funderat på att göra liknande, men min erfarenhet när jag blandar pellets, artemia och mysis är att fiskarna inte ens tittar åt mina pellets utan ger sig på frysmaten först. Ger mina pellets en ännu större chans att sjunka först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gör precis likadant om jag tar i fryst mat och pellets samtidigt men inte i denna ihopblandade form.

MEN, tar jag och blandar ihop dem och låter det dra en stund innan man fryser in dem, så verkar pelletsen bli mer aptitliga, jag tror att det att dom suger upp vätska gör dem mjukare, och att smaken ifrån den frysta maten och de andra torra tillsatserna tas upp av pelletsen, och det gör att dem blir mer omtyckta. Att pelletsen får dra till sig lite vätska (speciellt sötvatten) gör att dom flyter lite bättre, eller ja, sjunker långsammare så bara man hittar rätt proportioner så kan fiskarna äta lite artemia först, sen finns det mest bara pellets kvar och dom brukar dom äta med god aptit hos mig, men som sagt ger jag pellets torra så är dom inte speciellt upphetsade över det, kanske tar 2-3 stycken, sen vill dom inte ha nån mer utan börjar leta efter nåt annat.

Sen en annan sak här, det är ju att den frysta maten blir ju också nyttigare då den sugit upp en hel del näringsämnen ifrån vätskan de låg i. Dom brukar inte vara vita och bleka som de är normalt utan gröna med röda prickar typ, av phytoplankton och cyclops som fastnat på dem, och då vet man ju att mycket annat sugits upp i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade i början tänkt att köra i istärningar, men tyckte det blev så stora, och pga deras form svåra att skära till lagom bitar, gör man tunna flak så kan man lätt skära till den storlek man vill ha, eller bara bryta loss bitar, som jag gör om jag känner mig extra lat :P Istärningar tror jag är utmärkta om man har lite mer firrar, jag har ju bara två små fiskar så det är så små mängder som ska matas varje gång. Om du kör istärningar så lägg dem i en lufttät låda eller påse, då de i.a.f. hos mig rätt snabbt får frysbränna.

P.S. ta inte en sån istärning av misstag till whiskeyn, kan smaka lite wierd ;) D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...