JoakimS Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Är det någon som vet om detta kan vara farligt för fiskarna eller om det kan försämra vattenvärderna?Jag tänkte på en tving i plast som hade karbonstål i sig, som jag hade tänkt att strypa utflödet från skummaren med. Är mycket tacksam för svar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Annat namn för kolstål, som tex finns i "moraknivar".Sitter den ovanför ytan så ska det nog inte vara något bekymmer. Men testa annars en klädnypa i plast. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Jag skulle aldrig våga använda det. Om du tar en Morakniv, eller köper enbart ett blad, och sticker ner det i gräsmattan kanske 10-15 minuter så uppstår rostskador på bladet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 kolstål är vanligt stål......inget specielt med det överhuvudtaget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 kolstål är vanligt stål......inget specielt med det överhuvudtaget.Det är stor skillnad på kolstål och rostfritt stål. Det rostfria har mycket svårt för att rosta medans kolstålet är väldigt rostbenäget. Fördelen med kolstålet är att man kan slipa det vassare än det rostfria. Tyvärr så blir kolstålet mindre hållbart vilket gör att en rakkniv eller vanlig kniv i kolstål måste slipas eller striglas oftare. Det lär finnas en uppsjö av olika kolstålsligeringar.Själv förderar jag kolstål både till vanliga knivar som till mina rakknivar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Det är stor skillnad på kolstål och rostfritt stål. Det rostfria har mycket svårt för att rosta medans kolstålet är väldigt rostbenäget. Fördelen med kolstålet är att man kan slipa det vassare än det rostfria. Tyvärr så blir kolstålet mindre hållbart vilket gör att en rakkniv eller vanlig kniv i kolstål måste slipas eller striglas oftare. Det lär finnas en uppsjö av olika kolstålsligeringar.Själv förderar jag kolstål både till vanliga knivar som till mina rakknivar.Jag gjorde ingen jämförelse mellan kolstål och rostfritt. Jag vet att kolstål och rostfritt inte är samma sak....tycker dit svar är väldigt udda! Allt svart stål är kolstål. Det är olika härdat eller avhärdat för olika funktioner. Ex så har järnvägsräls mycket kol och slag-huggverktyg har väldigt lågt kolvärde. Allt efter funktion.Därimot har du rätt i att kolstål gärna rostar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Jag gjorde ingen jämförelse mellan kolstål och rostfritt. Jag vet att kolstål och rostfritt inte är samma sak....tycker dit svar är väldigt udda! Jag tolkade det som att du skrev att kolstål är vanligt stål, alltså ingen skillnad. Uppenbarligen så tolkade jag dig fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Kolstål ÄR vanligt stål....sk bondstål. Bondstålet är det billigaste skiten man kan köpa....Sen finns det så säga klassade stål oxå för tryck och sånt....fortfarande kolstål men det är klassat bara och framtaget för ett ändamål.Sen har man rostfritt.....kolvärdet där har jag inte jätte koll på men det är specielt framtaget för att vara svårare att rosta. Finns olika varianter på det med. Lägsta nivån är rostfria bestick, rostar inte vid diskning och dylikt men låter man dom ligga i vatten så rostar dom ändå. Sen går det bara uppåt. Finns syrafast rostfritt stål som används mest i industrier som behöver ett "rent" och motståndskraftigt stål. Ett av dom värsta stålen som finns är ett rostfritt stål som heter 2205.....Är en grymt stark och motståndskraftig blandning av svart och rostfrittstål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Det finns "tvingar" med plastskruv i sig speciellt anpassade för akvarium i en välsorterad akvariebutik.Men ska du ha den på en slang ovanför akvariet så kan det funka med din i stål så länge ingen kondens rinner av skruven och vidare i vattnet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 det går inte med ett duntband? kattstrypa.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 juli 2009 Dela Postat 2 juli 2009 Kolstål ÄR vanligt stål....sk bondstål. Bondstålet är det billigaste skiten man kan köpa....Sen finns det så säga klassade stål oxå för tryck och sånt....fortfarande kolstål men det är klassat bara och framtaget för ett ändamål.Sen har man rostfritt.....kolvärdet där har jag inte jätte koll på men det är specielt framtaget för att vara svårare att rosta. Finns olika varianter på det med. Lägsta nivån är rostfria bestick, rostar inte vid diskning och dylikt men låter man dom ligga i vatten så rostar dom ändå. Sen går det bara uppåt. Finns syrafast rostfritt stål som används mest i industrier som behöver ett "rent" och motståndskraftigt stål. Ett av dom värsta stålen som finns är ett rostfritt stål som heter 2205.....Är en grymt stark och motståndskraftig blandning av svart och rostfrittstål.Vad jag försökte förklara var att det är skillnad på stål och stål. Precis som det är skillnad på fisk och fisk. Kolstål är en speciell legering, men det finns olika kolstålslegeringar.Trådskaparen skrev karbonstål och det var därför jag svarade att då skulle jag vara extra försiktig pga rostbenägenheten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 juli 2009 Dela Postat 3 juli 2009 Joakim, ditt problem med topfathomskummaren beror på att din pump är för klen, den kommer inte att skumma ordentligt även om du stryper utloppet (har du förresten dragit upp det teleskopiska utloppsröret till max?)Som stig försökte förklara i den andra tråden så är TF skummarna beroende av ett ganska högt vattentryck, typ 3-4PSI - det klarar nog inte din Aquabeepump Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.