Gå till innehåll

Sommartider = Kylning


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Jag har en DD DC-300, alltså en mindre modell än den du funderar på. Men min samlade erfarenhet är mest positiva.

Positivt:

Jag kör den i ett 100-liters akvarium och den får ner temperaturen till 9 grader på vintern utan några som helst problem. Kan nog få ner det ännu mer om jag vill. Temperaturen i rummet är ca 20-23 grader. Får nog tillägga att akvariet är isolerat med 2 cm frigolit och har dubbelglas i fronten.

Priset är ett STORT plus!

Negativt:

Chassit i min kylare är lite plastigt och det blir gärna resonans(o)ljud. Men det går att lägga in lite packning på strategiska ställen så blir den tystare.

Den elektroniska styrningen är lite konstig. På jämna temperaturvärden, tex 18 grader, så hoppar den direkt från 18,3 till 18,0 utan att mäta 18,2 och 18,1. På ojämna värden mäter den alla intervaller. Svårt att förklara, men jag tycker inte att felet stör funktionen på kylaren.

Jag har haft den i ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en DD DC-300, alltså en mindre modell än den du funderar på. Men min samlade erfarenhet är mest positiva.

Positivt:

Jag kör den i ett 100-liters akvarium och den får ner temperaturen till 9 grader på vintern utan några som helst problem. Kan nog få ner det ännu mer om jag vill. Temperaturen i rummet är ca 20-23 grader. Får nog tillägga att akvariet är isolerat med 2 cm frigolit och har dubbelglas i fronten.

Priset är ett STORT plus!

Negativt:

Chassit i min kylare är lite plastigt och det blir gärna resonans(o)ljud. Men det går att lägga in lite packning på strategiska ställen så blir den tystare.

Den elektroniska styrningen är lite konstig. På jämna temperaturvärden, tex 18 grader, så hoppar den direkt från 18,3 till 18,0 utan att mäta 18,2 och 18,1. På ojämna värden mäter den alla intervaller. Svårt att förklara, men jag tycker inte att felet stör funktionen på kylaren.

Jag har haft den i ett år.

Hur tror du den skulle klara av att befinna sig i ett "hus" utomhus, med tak och väggar.

Såpass bra så det inte regnar på den. Vill ha den utomhus då jag tror att den kommer

vara mer effektiv då tempen och avkylningen utomhus är lägre än i akvarierummet/tvättstugan.

Har du testat temperaturen på returen på den så det "stämmer" med displayens värde.

Om det slår på 0-1grad spelar ju ingen roll om man bara vet om det så man kan justera

det själv.

Låter den mycket (förutom resonansen) eller kan man jämföra den med en Luft-Luft värmepump ljudmässigt?

Tack för den övriga infon.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade med velat ha en akvariekylare men för några dagar sedan var det sjukt varmt i min lägenhet och nästan lika varmt i karet.

Jag hade 30-31 grader i mitt kar enligt min digitala och vanliga temperaturmätare så jag körde till onoff och köpte första bästa kylaggregat till lägenheten. Tempen hamnade nu på 25 grader i karet och 22 i rummet. Jag är nöjd med mitt köp fast den kunde vart tystare sen fick jag ju leda bort den varma luften som sprutar ut på baksidan av apparaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tror du den skulle klara av att befinna sig i ett "hus" utomhus, med tak och väggar.

Såpass bra så det inte regnar på den. Vill ha den utomhus då jag tror att den kommer

vara mer effektiv då tempen och avkylningen utomhus är lägre än i akvarierummet/tvättstugan.

Har du testat temperaturen på returen på den så det "stämmer" med displayens värde.

Om det slår på 0-1grad spelar ju ingen roll om man bara vet om det så man kan justera

det själv.

Låter den mycket (förutom resonansen) eller kan man jämföra den med en Luft-Luft värmepump ljudmässigt?

Tack för den övriga infon.

/Johan

Står den på ett torrt ställe utomhus går det nog alldeles utmärkt. Det är nog bra att koppla in den på en jordfelsbrytare i så fall.

Temperaturen på returvattnet stämmer nog rätt bra med displayens värde.

Så den svåraste frågan till sist. Jag tycker att den låter en del, så jag har byggt in den i en ljudisolerad låda. Men om du ska ha den ute spelar det ju ingen roll, antar jag :ler:

Ljudnivån går nog att jämföra med en luft-luft värmepump. Men det är min subjektiva upplevelse...

Hoppas det hjälper i dina köpfunderingar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en D&D750 till mitt 500 liters kar och den verkar göra sitt jobb riktigt bra.

Den verkar vara lite temperaturoptimistisk då den visar en grad lägre än en kalibrerad termometer.

Annars så låter den inte specielt mycket jämfört med en ac men lite mer än ett kylskåp.

Man bör dock ha ett väl ventilerat rum då den annars fungerar som ett element och värmer rummet rätt ordentligt, som i sin tur värmer karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...