Gå till innehåll

Sjöäpplen


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid tyckt att sjöäpplen är osedvanligt vackra och spännande djur. Samtidigt vet jag att de är dödligt giftiga. Den där långa snubben på Triton som pratar lite konstigt (värmländska, tror jag) berättade hur ett helt system med fiskar slogs ut av ett giftutsläpp från ett äpple. Utsläppet utgörs tydligen av ägg/spermier och fiskarna glufsar gärna i sig dem varpå de dör. De enda fiskar som överlevde var ett par mandariner som bara äter sina levande pods. Nu undrar jag om det nano jag planerar för icke-fotosyntetiska djur skulle vara rätt miljö för ett eller flera äpplen? Jag planerar inte att ha några fiskar eller räkor där. Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns odlade äpplen som inte trycker ur sig spermier.

DOCK - det stoppar dem inte från att ha ihjäl hela karet om de trycker in 3 cm av sig själva i en pump. Tro mig jag har testat!

Så ni som säger att de är säkra, tänk om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns odlade äpplen som inte trycker ur sig spermier.

DOCK - det stoppar dem inte från att ha ihjäl hela karet om de trycker in 3 cm av sig själva i en pump. Tro mig jag har testat!

Så ni som säger att de är säkra, tänk om.

Tar de livet av koraller också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till alla påståenden?!

När jag startade mitt första kar, ett 80l nano så stoppade jag i ett sjöäpple helt ovetande om riskerna (ja, nybörjare gör så) och hade det i över två år. Akvariet var med om en flytt och minst två ommöbleringar, varpå äpplet plockats ut varje gång. Äpplet brukade röra sig runt i burken, men oftast satt den i främre hörnet och filtrerade i sin fulla prakt.

Dock så började den minska kraftigt i storlek förra sommaren och dog några månader senare, det luktar FRUKTANSVÄRT illa om ett dött sjöäpple!

Kontentan är att alla (?) fiskar (en clown och en gobi) mår bra fortfarande samt alla koraller mådde fint trotts att dom delade ett begränsat utrymme med äpplet.

Jag kan ärligt säga att jag skulle inte skaffa ett äpple och stoppa ner i burken nu, nu när jag vet "riskerna"

Men att det gick så bra under två år vet jag inte om det berodde på tur, eller om det berodde på att jag inte visste hur farliga dom var...

Hälsn Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...