Gå till innehåll

Profilux för dummies


Kendra

Rekommenderade inlägg

Skulle det inte vara trevligt att ha en tråd med tips och beskrivningar hur man använder Profiluxen om man inte råkar vara en hacker???

Jag har slagits med mitt exemplar (Profilux Plus II eX, tror jag), som har den egenheten att den endast kommunicerar med min stationära dator på övervåningen (Vista) och vägrar att låta sig kopplas ihop med min laptop (XP). Akvariet står på nedervåningen och väldigt tajt mot en vägg (jag vet, riktigt dumt, men det är så dags nu). Då jag dessutom var korkad nog att skruva fast powerbaren inne i skåpet, kapa av kontakten och lirka ut den ur skåpet för att koppla in den i uttaget utanför, tog det riktigt emot att riva allt bara för att bära upp skiten till min dator på övervåningen... Men nu är det gjort och jag tror jag har programmerat fanskapet för ett tag framöver. Får väl skaffa ett LAN kort, om jag nu begriper hur de ska användas :skrattar:. Under resan har jag försökt skriva ihop lite instruktioner, som jag så gärna hade velat få av GHL vid köpet av burken... Hoppas någon mer än jag har glädje av det. Det vore kanon om någon av killarna som verkar vara fenor på Profilux-eländet orkade kika på dem och hojta till om något är galet. Det vore ännu mer kanon om fler av er fyllde på med tips på de mer avancerade programmeringarna man kan leka med. Jag börjar med ett par filer och säger som jänkarna - de används på egen risk :x.

Koppla ihop Profiluxen med PC.doc

Programmering av doseringspumpar och belysning.pdf

(Fil nr 2 tog mindre plats som pdf än Word)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Onödigt att starta upp en ny tråd med samma innehåll som en gammal tråd (även om den är två år gammal) så nu kör vi

Om man nu tittar på specifikationerna för dessa datorer så står det att man kan ansluta diverse probar, styrutrustning, kommunikationsutrustning etc. Men det finns ju bara ett begränsat antal expantionsportar... Så jag antar att det inte går att bygga ut dem med ALLA uppgraderingar samtidigt... eller?

Om man sen tittar på 3 ex så finns ju även PAB. Någon som kan förklara mer vad det gränssnittet innebär? Kan jag med hjälp av en ensam dator och X antal expantionsboxar kontrollera flera kar eller är det bara så att man kan bygga ut den så att man kan få fler prylar inkopplade till ett kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PAB funkar med 3:an och som du skriver kan man expandera med mängder med olika kort eller tillbehör.

PAB (Profilux Aquatic Bus) så har man sin dator på ett ställe så har man en PAB kabel till en Expansions Box tex källaren och från denna till sin tex PH, temp, salthalt, redox etc tar denna boxen slut på platser så lägger man in en till Expansions Box.

post-736-14468922356277_thumb.jpg

2 x level ports

1 x Temp port

1 x pH port

1 x Redox port

1 x Conductivity/salinity port

4 x 1-10V ports

2 x PAB sockets

5 x spare ports that can be filled with dual mode cards making the box equipped to expand to a further 10 utilities!!

This model of expansion box is aimed at two markets

1. The client that does not have as yet the profiLux EX upgrade fitted and would prefer to seperate some functions, for example if their sump was in the basement, you would then run the PAB ethernet cable down to the basement and have the expansion box seated neatly by the tank. This deletes the need for long extender cables or messy expansion modules on cables.

If you notice you also get a lot more features than the EX upgrade kit, so it lends itself well to those who want the ultimate of control functionalities, but not located in the Profilux 3.

2. The other market for this box is for those who wish to run seperate systems or commercial fish houses, as noted above the box can be extended on further, in effect having one box per system running off the master profLux 3 controller.

A Basic box will also be launched in time that will just be expansion slots where the client can choose what they wish to fill it with, more details on this will follow in time.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo, då jag är sjukt teknik intresserad så blir man väldigt kåt på

ett system. Men har några funderingar, ja har nyss nekat med salt är ett sådant nått

för mig? Eller finns det annat man ska lägga pengarna på?

Vilken är den minsta i serien man ska ha för att iphone och web ska fungera?

/tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar inte en tvåa om man bara uppgraderar den med en lan-anslutning åxå?

Har kollat på detta, om jag fattat helt rätt så kan man då SE allt i appen men inte kunna styra något som i trean.

Förutsätter nätverk med internet anslutning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en dator kopplad till ProfiLuxen och datorn i sin tur är uppkopplad mot nätet så går det ju ändå läsa med VNC, för ProfiLuxen går väl styra från datorn?Nu är väl inte detta nån lösning att rekommendera, då den blir ganska krånglig, men ändå. Själv hade jag nog gärna valt en trea ändå eftersom den dessutom öppnar upp massa andra möjligheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar inte en tvåa om man bara uppgraderar den med en lan-anslutning åxå?

Nej tyvärr inte med GHL app men ska finnas nått annat för oss med 2:or och lan kort att få sina värden specade på nån hemsida. ska alt syras med android eller mac os så gäller ghl3

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! då får du så gärna göra en liten review! skulle uppskattas hemskt mycket av mig iaf..

Jag har försökt att kolla på nätet men hitta fan inte EN bra genomgång av kopplingar, funktioner.

Såg lite hur man styr Tunze streamers, men igen, inga praktiska bilder.

Sedan kommer någon ny app snart, typ webbaserad som ser himla fin ut.. händer roliga saker :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

denna tycker jag verkar ganska prisvärd http://cgi.ebay.de/GHL-Profi-Lux-3-ex-Aquariencomputer-PL-0701-/120673312573?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&hash=item1c18b09f3d#ht_3433wt_1210

Om du är ute efter megapacket så finns ju det med att få tag i från GHL direkt: http://www.ghl-direct.com/proddetail.php?prod=PIIIMega

Ultimate-packet är väl annars det mest kompletta och kostar ju därefter: http://www.ghl-direct.com/proddetail.php?prod=PL3-00002

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, det är faktiskt sant.

Så snart jag fått igång hos min kompis knäpper jag gärna några bilder.

Vad är det som man helst skulle vilja se?

Jag tycker inställningar etc. kan man hitta på internet, dock är det svårare med hur man kopplar, vad man behöver etc.

Skulle det finnas intresse att se hur det fungerar på praktisk nivå också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...