Gå till innehåll

Whistlers första saltkar - 223L


Whistler

Rekommenderade inlägg

Jag startade en annan tråd för några dagar sedan om att starta upp ett saltvattensakvarium, något som jag länge trott varit för mycket för en vanlig dödlig som mig. ;)

Fick gott om tips i den tråden, så här kommer en lite mer kontinuerlig dagbok över vad som händer och planeras! :)

Följande har gjorts:

* Inhandlat begagnad skummare (Deltec MCE600)

* Inhandlat salt (8kg)

* Lackat om benställningen till akvariet (se före och efterbilder nedan)

* Tömt akvariet på sötvatten, flyttat det till dess nya hörn och fyllt upp igen.

* Ilagt salt

* Satt igång ett ytterfilter (Eheim 2213), ett innerfilter och skummaren.

Idag ska jag inhandla levandesten. Priset har viss avgörande faktor, tror de tar 150kr/kg på Djurmagasinet, vi får helt enkelt se hur det blir. :)

Hämtar även två Clownfiskar imorgon som ska få köra in karet.

Då jag håller på och bygger en ny lysrörsarmatur till mitt 375L så är min T5 4x39W lite utlånad till det karet tills den nya är färdig. Saltvattensakvariet får därför nöja sig med bara ett T8 rör så länge, men det skadar nog inte ändå, eftersom jag vill hålla nere ljusnivån i början.

Före målning:

img0144knz.jpg

Efter:

img5875.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej igen, Henrik!

Stenen jag hämtar är redan inkörd enligt handlaren från butiken, han tyckte att jag kunde köpa fisk i början av veckan. Den lilla belastning som blir från två clowner tyckte han skulle bli alldeles lagom de första veckorna till ett så stort kar fullt med levandesten.

Jag har bara erfarenhet från sötvattensakvaristiken (har främst discus), och där är det mesta jag läst att ta med en nypa salt (^^), då folk väntar i flera veckor med inkörning på bara någon enstaka fisk. Har man en etablerad bakteriekultur är det ju mer eller mindre bara att köra igång så länge som man håller koll på vattenvärdena. Förstår att salt kan vara känsligare, men jag tyckte ändå två clowner verkade rimligt som inkörning...3

Har du andra tips tar jag jättegärna emot dem, och givetvis väntar jag gärna med fiskarna om det skulle innebära fara för dem. :)

Manne: Det är vanlig brun Råda (ej aluminiumsilikat). Ser lite konstigt ut på bildet då lysröret är något snäpp för rött och det ligger salt på botten i mitten (har löst sig helt nu till en salinitet på 1.024 vid 27 grader i temp).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering:

Karet har gått med bara LS i 5 dagar, nitriten ligger på ca 0.05 och sjunker.

Salthalten är lite hög, antar att det dunstar mer än man anar, även om jag inte har mycket belysning. Jag har ett 30W-rör som är igång 2h per dag (ökade till 2,5h idag).

Hittade en blålila liten sak som växer på en LS, någon som vet vad det är?

Den är ungefär 1mm i diameter och formad som ett rör.

img6029z.jpgimg6036v.jpgimg6068v.jpg

Sedan har vi något grönt som också sitter på LS, ser ut som någon form av rotsystem:

img6033.jpg

Tacksam för alla svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är osäker på om silikatet i rådasanden löser sig i saltvatten. Jag skulle ändå rekomendera att du byter ut sötvattenssanden mot kalkbaserad sand. Jag kan garantera att du kommer tänka; "undrar om det är pga sanden" när de första brunalgerna dyker upp.

Här finns viss info.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14095&highlight=r%E5dasand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken: Intressant tråd! Jag har själv funderat lite i de banorna, då jag noterat de svarta fälten. Om jag kryper in under ställningen och tittar i botten så ser man klart att det svarta är som mest förekommande i det område där sandlagret är som tunnast (pga en pump med strilrör som är riktad snett neråt). Är det bara tal om alger och ingen direkt fara i övrigt är jag inte så jätteorolig, sådant brukar jämna ut sig med tiden. Ska dock se till att försöka få tag på lite grävande snäckor så det inte blir några gasfickor (som jag dock har noterat på ett malawi-kar jag kört den sanden i förut).

Jag gjorde en beställning från BioTed Marine inatt, två stycken Hydor Koralia 1 (1500l/h styck), tror det kommer bli bra i mitt kar.

Sjöpungen växer för övrigt! Den är runt en centimeter hög idag, vilket är en väldig tillväxttakt om man räknar på att den var som ett knappnålshuvud för en vecka sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska tilllägga att koralia 1 är väldigt klen för att vara 1500L/H, jag skulle satsat på 2:an direkt så du inte bllir missnöjd, jag har lite cirkulation i mitt kar men det ändå 13000L/H i 450L fördelat på 5 pumpar.

Tycker det var snyggt med sanden, kunde dock valt en lite beigare sand tycker jag, lite väl brunt.

Tummen upp o lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricke: Riktlinjerna jag har fått här på SG och i butiken har varit ca 3000l/h för mitt kar... Behöver jag verkligen mer än så?

Sanden är mörkare på bilden än i verkligheten, exponeringen blev lite konstig när iPhonen fick det starka ljuset från armaturen rakt framifrån.

NephruruS: Nybörjare som jag är så har jag faktiskt ingen aning. Klart det skulle vara kul att ha koraller när man lyckats få karet stabilt och känner sig säker, men än så länge vet jag inte. Vad menas med mjukisar? Mjuka koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricke: Riktlinjerna jag har fått här på SG och i butiken har varit ca 3000l/h för mitt kar... Behöver jag verkligen mer än så?

Jag har en Koralia 1 (1500l/h) till mitt 80L samt en returpump på 1000L/h.

Det blir 2500/80~40ggr vattenvolymen och det strömmar perfekt. Men som de andra skrivet beror det p åvad du skall ha i.

I mitt nya har jag 2st 13000L/h samt en returpump på 8000L/h, jag får se hur det blir men just nu kommer det säkert fungera. (~30ggr vattenvolymen).

Kör på de pumparna och se hur det blir, kan ju alltid öka på med fler eller större, om du tycker du behöver det. Riktlinjer med 10ggr volymen 1kg LS/10L mm är ju bara rekomendationer. Man får självklart se hur ens akvarie ser ut och är behov av. Mår koraller mm bra så nöjd dig med de prylar och lösningar du har. Men stressa inte iväg och köp bara för att någon tycker det, det är du som skall vara nöjd.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två små clowner går i karet sedan ett par dagar tillbaka, de verkar väldigt nöjda med tillvaron och på kvällen när ljuset släckts kan man se den mindre av dem uppvakta och darra för den större. :)

Idag fick jag hem mina två Hydor Koralia 1 från BioTed Marine. Verkar ju helt okej, men de var mindre än jag trodde, och blåser mindre än förhoppningarna. Får se om jag stoppar i en till någon gång i framtiden.

Gjorde en liten film på mina två större akvarier, ni får helt enkelt tåla att se sötvattenkaret först. :)

IRlcmTxyr5U

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja men jag tyckte det var synd att inte filma båda. :)

Lite uppdateringar kan ju vara på sin plats!

Den blå sjöpungen har vuxit stadigt och är nu strax över en centimeter lång, men sedan jag satte i mina nya streamers har den dragit ihop sig. Den gillar kanske inte det ökade flödet, för den ser inte alls ut att må bra. :(

Städpatrullen (snäckorna) jobbar på för fullt och senast idag såg jag en av dem mumsa i sig en av makroalgerna jag varnades för tidigare i tråden. Yay! :)

Jag har fått en rolig tillväxt på bakre glasrutan! Det är någon spretig neonröd sak som sitter platt mot rutan, ungefär som fyra trådar helt klistrade mot glaset. Någon form av alg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...