Gå till innehåll

Whistlers första saltkar - 223L


Whistler

Rekommenderade inlägg

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För tre dagar sedan såg den glasruteklängande grejen ut så här:

img7229m.jpg

Idag ser den ut så här, och har fått en kompis!

img7257t.jpg

Något slags rör i levandestenen. Början till (eller rester av) rörmask?

img7240q.jpg

Sedan har jag upptäckt någon läskig mask eller tentakel av något slag. Den finns på två ställen på en av LS och rör sig väldigt djurlikt. Den är svagt rödfärgad och är ungefär lika tjock som ett hårstrå. Längden när den sträcker ut sig ordentligt är omkring 5-6cm. Den ser ut att ha rotat sig i stenen, för den sträcker ut sig ordentligt men flyttar sig aldrig.

img7244i.jpg

img7250u.jpg

img7256d.jpg

img7268l.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först röret är antligen rester från en rörmask om du inte sett den fälla ut sig och filtrera.

lite maskar å sånt får du räkna medl. du skall vara glad att du inte fått en massa borstmaskar eller vad dem heter. dem ser riktigt läbbiga ut. jag har en stor sten fylld med någon väldigt underlig mask. de bygger liknande som rörmaskar fast med lite sandkorn på en stor sten jag har, fast det är bara en lång snabel som sticker ut.

korallia 1 har jag i mitt 220 liters akvarium och det har funkat för mig än så länge fast sen har jag även 2 st filterpumpar också. har en 3a i mitt 340 liters kar och den sprutar helt galet mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått en lista från en lokal akvariebutik (Aqualife) som kunde tänka sig ta hem lite saltgrejer åt mig.

Har googlat lite och de här verkar intressanta för mig:

Chrysiptera parasema

Chrysiptera hemicyanea

Pomacentrus alleni

Calcinus elegans (blå eremit)

Paguristes sp (röd eremit)

Lysmata wurdemanni (pepparmintsräka)

Echinometra marhaei

Vad tror ni? Blå eremit och pepparminträka ligger som favoriter. :)

Ändrat av Whistler
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag hem mina tester från BioTed Marine! :)

Följande resultat har jag fått fram:

NO3 = 25ppm

Ca = 490ppm

KH/Alk = 7.0/2.51

PO4 = 0ppm

Mg = 1.200mg/Lt

Råkade bryta av salinitetsmätaren (klumpig olycka) så jag får vänta med att se det resultatet tills jag köpt ny. Igår mätte det dock 1.025 och tempen 27,5 grader.

Som jag tolkar värdena så ligger jag lite högt i nitrat och kalcium, och skulle kunna höja magnesium något.

Tankar, idéer och förslag? :)

Köpte även tillsatser för kalcium, karbonat, magnesium och ett mineraltillskott, samt Joes Juice och Sponge Power:

img0321j.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom kiselalger så har jag inga direkta problem med alger. Någon enstaka makroalg som sticker upp någon centimeter på hälften av stenarna.

Kiselalgerna är på väg bort, turbosnäckorna gör ett bra jobb och jag tror eremiterna kommer göra resten när de kommer i veckan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har det gått ett tag!

En del fina skivor börjar ta sig på levandestenen och glasrosorna börjar bli så pass många och stora (2-3cm i diameter) att det snart blir till att öppna min förpackning med Joe's Juice. Mina pepparmintsräkor verkar ju inte göra något åt problemet...

Den här luringen har vuxit upp på LS, väldigt nära frontrutan:

img8562.jpg

Någon som vet vad det kan vara? :)

Den är ca 2,5cm hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nehepp, det var visst ingen som visste.

Veckans rolighet är att jag köpte en 70W Marine Lux MH-lampa, samt ett drivdon till den. Satte i lampan i en bygghalogen (59kr på Biltema) och kopplade in allt. Det är minst sagt kräm i lampan! ^^

img0461tk.jpg

Känns som ett bra komplement till min armatur med 4x39W T5. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått ett tag!

En del fina skivor börjar ta sig på levandestenen och glasrosorna börjar bli så pass många och stora (2-3cm i diameter) att det snart blir till att öppna min förpackning med Joe's Juice. Mina pepparmintsräkor verkar ju inte göra något åt problemet...

Den här luringen har vuxit upp på LS, väldigt nära frontrutan:

img8562.jpg

Någon som vet vad det kan vara? :)

Den är ca 2,5cm hög.

Nu är jag nybörjare så vad jag säger kan nog vara fel.

Kan det vara en rörmask?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, rörmask är det definitivt inte. Det har dykt upp tre liknande till utväxter på den som är på bilden och det börjar likna någon form av levande organism. Den drar ihop sig och blir mörk när något okänt passerar, t ex att man kör förbi med algskrapan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande ingen som vet vad den där grejen är? Den har börjar få fler "munnar" och börjar bli riktigt fin. :)

Idag hittade jag den här luringen:

img0545y.jpg

En liten krabba! :)

Hade inte hjärta att göra mig av med honom, tänkte att han säkert gör nån nytta där inne så han fick hoppa i igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...