Gå till innehåll

Glas till överrinningskammare


Vandal

Rekommenderade inlägg

Jag har ett kubakvarium på 60x60x60, bottenborrat i ena hörnet...

Tänkte bygga en ytavrinningskammare, hur hög och i vilken glastjocklek rekommenderas? tänkte ha en på 15x15 cm eller 15x20cm...

var får man tag i såna bitar utan att betala grova överpriser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teoretiskt, eftersom vattennivån är mer eller mindre samma i överrinningskammaren och resten av karet, så klarar man sig med fönsterglas. OM man bara ser till att fylla på vatten i överrinningskammaren i samma takt som man fyller akvariet i övrigt är det omöjligt att spräcka glaset. (Väl i drift ska det aldrig hända att nivån ändras väsentligt)

Iom att det även rör sig om väldigt smala glas, så gör det att redan tunna glas (4-6mm) tål den belastning som är aktuell fram tills dess att vattnet rinner över kanten och ned i överrinningskammaren. (4mm ska tåla över en meters djup, om glaset inte är bredare än 20cm)

Normalt använder man dock samma glastjocklek som i resten av baljan, helt enkelt för att inte glasmästaren ska behöva karva i ett annat glas.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MrB: I mitt fall kommer jag köra med en durso, men jag vill ändå safe:a så jag ska kolla upp med en glasmästare... vill ju hellre ha en kammare som klarar om den blir tom utan att implodera...

amatören: vad jag menar är att mina bitar kommer vara 5-7 cm högre än dina, tryckhöjden blir en annan...

Jag vill ha detta bygget så säkert som möjligt, dessutom är det ju inte en nackdel att det blir snyggt...

Hur många cm "fritt" behöver jag ha över ytan? vill gärna ha ganska lite "glapp" mellan yta och topp på akvariet... kommer 57 cm funka? eller ska jag köra på 55 cm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket högre vattenytan hamnar beror på överriiningens längd vs mängden vatten du pumpar. (Det går säkert att räkna ut, men jag är inte kompetent nog till det)

Och som sagt. 4mm's glas, a 20cm bredd, tål något över en meter i höjd, med tom kammare. Men fråga gärna din glasmästare. Säger han emot mig, så fråga honom om hans källa. Min kan du få efter att han svarat. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett 50 mm rör innanför min ytavrinning som tar ner vattnet till sumpen. Mitt glas är bara ett yter hölje så säga.

Tvivlar ju starkt på att trycket skiljer sig specielt mycket mellan dit och mitt även om du har 5-7cm högre. Dit kar är ju på 216 liter....jag har ca 4 gånger mer än dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...