Gå till innehåll

Norgrens 540l + sump


Norgren

Rekommenderade inlägg

Info: De 5 första posterna kommer att uppdateras kontinuerligt allteftersom akvariumet uppdateras/saker tillkommer/saker dör (hoppas det blir lite sådant)

Flyttar ifrån Bloggen för den visar inte riktigt så som jag önskar. Vill ha mer som en presentation vilket jag känner att jag kan åstadkomma med några separata poster i rad.

500fram090724.jpg

Ändrat av Norgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik:

* Hembyggt 540l (150*60*60) med träbänk

* Sump från akvarieleasing 200l (115*38*45). Sjukt billigt grabbar med mina mått - halva priset mot glasmästaren och limma själv.

* 1 Aquabee UP3000 returpump

* 1 Tunze 6100 12000l med 7091 singlecontroller samt 7094 ljussensor

* 1 Koralia 1

* 1 Koralia 2

* 1 Tunze 6212.50 Wavebox samt hemmagjord kontroller.

* 1 UV Deltec 10W T5

* 1 Kylare D&D DC300

* Jävulsk mängd osmos + Tropic Marin salt

* 40-50kg Levande sten

* Arcadia 2 * 150W MH med 1 Marine Lux 20k samt 1 BLV 20k. BLV var på tok för blå så den ska bytas mot en ML så fort butiken får hem.

* Skummare är på väg och borde dyka upp om några dagar tillsammans med en digital PH+Salinity mätare.

Kommer att bygga en LED ramp med 3W Cree samt 1W Cree Royal Blue så fort jag får en bra deal. Väldigt nära nu :)

Ändrat av Norgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller:

1 Grön Goniopora sp.

1 Koloni bruna knappar, gissar på Protopalythoa sp. 05

1 koloni med Xenia liknande mjukkorall. Same same men mindre. Efflatounaria sp. 01?

Har drygt 20 sprillans nya koraller som jag lär identifiera för minnet är lite sisådär

Ändrat av Norgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar och sånt:

1 Blå Fröken (Den här fisken kommer överleva oss alla! :))

1 Domino

1 Blåbenad eremit från helvetet

2 Rödbenade eremiter

1 Sandvändande sjöstjärna (den bruna varianten som man aldrig ser men den gör ett sjukt bra jobb.

10 turbos. De är överallt utom på glaset :)

1 Rörmask

1 Pepparmintsräka. Fantastiskt bra jobb han gjort. Hade början på glasrosinvasion och nu är det absolut soprent. Håller även borta gröna elefanter.

Ändrat av Norgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade bilder

Före och efter en liter svart hammarlack

post-3892-14468917676194_thumb.jpg

Favorit :)

GiL7kWi7f-w

Wavebox. Nöjer mig just nu med den lilla vågen men går att dra upp rätt rejält.

Låter en smula men ska fixa till det. Det är botten som klickar irriterande då och då.

g9rH5OtIQSM

Komplett med hemmagjord kontroller för 90:-

post-3892-14468917675974_thumb.jpg"

post-3892-14468917676088_thumb.jpg

Ändrat av Norgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, allt går ju på lågfart nu när folk har semester, trist o bara sitta o rulla tummarna, bättre o häng apå guiden o få tiden till o gå. :smiley16:

En liten fråga, varför har du stängt bländarna på rampen så mycket?

Förlorar du inte mycket av ljuset då?

För övrigt ser det mycket bra ut! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga. Faktum är att det inte påverkar ljuset i själva burken alls och jag får lite mindre ljus på själva frontglaset och min förhoppning är att även alger och sånt ska märka det. Jag kommer från RSM där jag slagits med grönalger i sedan jag började för ett år sedan.:)

Hur tusan lägger ni in de schyssta tumnaglarna som blir klickbara? Jag kan bygga en sån här site men får inte till just det lol.

Vill ju inte ha mastodont bilder rakt in utan småttingar så man själv kan välja vad man vill se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Klickbara småbilder skapas automatiskt utav de bilder du laddar upp på SG's server.

Gå in i avancerat läge, klicka på gemet bredvid smiley-ikonen, välj vilka bilder du vill ladda upp, när de sedan är uppladdade så klickar du på gemet igen och infogar dem i inlägget.

Vill du ha dem som bifogade filer under inlägget så ifall du scrollar ner en bit så kan du bifoga dem där istället.

DaTrycka har gjort en fin guide här. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, de säger så. Dock så är den tyst för jag har så liten våg. Uppåt 3cm+ så börjar det plaska.

Dock så kan jag strömma vattnet åt ena sidan och uppåt så jag teoretiskt får skiten dit jag vill vilket kanske är svårare om den sitter i mitten.

Chansen är stor att jag åker hem och stjäl Jakens kar för det är ganska exakt så som man vill ha men jag tror att jag skulle ha en stor avrinning till vänster samt en kanal så som han har över hela med en nivåskillnad på någon centimeter.

Frågan är hur kanalen skulle se ut efter 1 år samt hur osymetriskt det skulle se ut i karet.

Tror inte man tänker på det. Nästa burk då jäklar lol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående vågmaskinen (jäkla skoj pryl :)), många är oroliga för hur den låter tillsammans med en traditionell avrinningsbox så jag tog ett snabbt klipp i morse.

Glömde stänga av kylaren märkte jag i efterhand som av en slump drog igång just då. Som ni hör så överröstar bubblet från Durson plaskandet.

Hur kommer jag tillrätta med bubblandet? Jag vill inte minska lufthålet i durson och jag vet inte om jag vågar stänga ventilen ytterliggare då jag har en 3000l pump för returen....

v7tFVMfNrUM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet att sätta in ett rör till så kan du låta det ena röret ta 90-95% av vattnet med hävert (blir helt ljudlöst utan luft) och resterande 5-10% genom durson som också blir så gott som ljudlös med ett så litet vattenflöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

"Skumt" sa katten...

post-3892-14468917736983_thumb.jpg

Han är rätt stor för att vara Siames så man får mycket för lite pengar borta i China jämfört med Svedala...

Sedan om det håller längre än 3 månader får tiden utvisa :)

Att det tar 2-3 leveranser innan man får alla delar är också ett smått minus.

Ska i med lite skiljeväggar i sumpen så kanske det blir ett kort med allt på plats.

Edit:

Hur länge kan man editera poster?

Jag kan inte ändra på mina första poster längre som jag hoppats för att ha teknik/fiskar/koraller biten uppdaterad :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...