Gå till innehåll

någon som vet?, vad får jag för 1000kr?


kirurge

Rekommenderade inlägg

Man brukar räkna en 100'ing litern för att starta akvarium. Kommer man undan billigare har man gjort det jäkligt bra.

Men då är allt inräknat. Bara min senaste omgång salt kostade nästan tusenlappen, och räcker till lite mellan tumme och pekfinger, 800L vatten. Ett halvår i vattenbyten, ungefär. Kanske lite mer.

"nöjer man sig" med att köra fisk endast, kan man starta för småpengar, men det räknas inte riktigt som "riktigt saltvattensakvarium" här, utan det krävs nog som ett minimum "Fish only - With Live Rock" och LS är som du kanske sett om du varit och sett dig omkring, inte helt billigt. Ny fin LS kostar lätt mer än akvariet man tänker använda.

Kontentan således. Har du inte brådis kan du köpa billig begagnad LS och stoppa i ett billigt begagnat kar, för att kunna starta billigt, men då tar det inte helt sällan längre tid att få igång grejerna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett Akvarieset - Cocoon2 18.5L - AquaticNature (500-600:-), sedan köper du en Rioskummare (300:-) och kompletterar lyset med en eller två gamla sekondhand IKEA lampor som du byter ut lysrörer till nya på. Då bör du hamna på ca1200-1500:- men då måste du köpa levande i burken på det.626d749b00dab89804a29a6b09fc-1-3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog ledsen att säga det, och konstatera, detta är ingen jättebillig hobby,

tar mycket tid och pengar..

min erfarenhet säger mig att varje gång jag försöker snåla så förlorar jag själv på det, antingen att det blir dyrare i slutändan eller att man får diy alldeles för mycket och det tar tid..

men det är en kul hobby..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju köra en snål/basic variant och ett kar utan firrar. Då behöver du bara bra cirkulation minst 10ggr volymen, de brukar ju finnas sötvattens.set för 300-400:- kompeletera med en till cirkulationspump och lite mer ljus. Sedan kör du skummarlöst och extremt låg belastning (inga firrar). Dock måste du köpa salt och lite levande och då kommer du förmodligen upp i över tusenlappen trotts allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En pet-box, en skrivbordslampa och några räkor från kusten. Kostnad ett par hundralappar.

Ett begagnat litet akvarium, belysning, nåt kilo levande sten och kanske en räka eller nåt. Skall klart gå att fixa för tusenlappen.

Det går att bränna obegränsat med pengar på saltvatten men det går också att göra budgetalternativ som kanske inte blir lika maffiga men kan vara intressanta att titta på ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pet-box, en skrivbordslampa och några räkor från kusten. Kostnad ett par hundralappar.

Ett begagnat litet akvarium, belysning, nåt kilo levande sten och kanske en räka eller nåt. Skall klart gå att fixa för tusenlappen.

Det går att bränna obegränsat med pengar på saltvatten men det går också att göra budgetalternativ som kanske inte blir lika maffiga men kan vara intressanta att titta på ändå.

så klart kan man göra det billigt. Men personligen hade jag tröttnat på att titta på en räka....visst det är intressant men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju ändå vara roligare med en räka en med ingenting. I vilket fall, det måste inte handla om hur mycket pengar som helst, sänker man ambitionerna så kan man få till nåt ändå. Och från bra levande sten kan det ju komma åtskilligt som kan vara roligt nog att titta på även om man inte köper nåt annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så klart anders så behöver man inte världens sps/zeo kar för att det skall vara snygg.

Tycker persnoligen att många väljobbade rsm och nano kar är dom snyggaste på forumet.

Men som jag har sagt innan....att satsa på ett "komplet" kar med levande för en tusenlapp är lite att bara kasta bort den......

Min starkaste rekomendation är att lägga pengarna på ett rsm 130 eller nåt liknande för att komma in i hobbyn och få känn på den. Det kan göras för en ganska billig peng faktist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...