Gå till innehåll

Doris med vita prick. Help!


Rekommenderade inlägg

Min Doris verkar ha fått vita prick.

Konstigt att hon får det nu efter 2 veckor i karet.

Jag har matat med vitlöksmarinerad krill, efetersom jag inte har UV-C ( eller vad det heter.

Hon äter bra och simmar runt fint men jag undrar om hon klarar sig till i morgon, dem sprider sig väldigt fort!

Ska få UV-C i morgon.

Jag tror inte att det är stresspricar eftersom det har blivit värre sen i morse.

Tror Ni hon klarar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paracanthus hepatus är en fisk som får prick vid blotta åsynen av ett nytt akvarium. Det är bra om du får igång ett UVC i morgon. Kontrollera vad du har för salthalt, kanske kan du sänka den något?

Om prickarna kom idag så kommer den inte att dö tills i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser ut som vita små finnar, i morse var dem kanske 5 sty mest på den svarta randen nu har de spridit sig till hela kroppen.

Trodde först att det kanske var tryckaren men han är inte ens i närheten av henne, inte vad jag sett.. har varit hemma hela dan o kollat.

Jag matade men vitlöksmaten för ca 1 h sen för första ggn.

Jag har inte rotat i akvariet ngt så stressad kan hon inte vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paracanthus hepatus är en fisk som får prick vid blotta åsynen av ett nytt akvarium. Det är bra om du får igång ett UVC i morgon. Kontrollera vad du har för salthalt, kanske kan du sänka den något?

Om prickarna kom idag så kommer den inte att dö tills i morgon.

Hon har juh gått där i i 2 veckor nu, inget innan. är lite osäker om jag såg ngt igår eller inte.

Hoppade bungy jump så huvudet var inte helt klar igår!!

Jag mätte salthalten igår och den var på 1.022 så den är ganska låg tänkte höja den när det blir bra med henne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är att du låter fisken vara ifred, stressa den inte genom att rota i karet, krångla inte med pumpar, skummare och andra grejor. Prickar kommer och går, de kan vara borta båda 1 och 2 veckor för att sedan komma tillbaka igen.

Kolla så att du inte har onödigt hög salthalt. Koppla in ditt UVC i morgon och följ utvecklingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon har juh gått där i i 2 veckor nu, inget innan. är lite osäker om jag såg ngt igår eller inte.

Hoppade bungy jump så huvudet var inte helt klar igår!!

Jag mätte salthalten igår och den var på 1.022 så den är ganska låg tänkte höja den när det blir bra med henne.

Att prickarna kommer nu efter 2 veckor är inte konstigt alls. Låt salthalten vara som den är. Ta det lugnt.

Vad har du mer för fisk och hur länge har du haft dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att vitlöksmarinera är en förebyggande åtgärd.....inte när fisken redan har skiten.

Håller med wiking....få igång dit uv-c och låt den gå.

Så är det, vitlök är förebyggande, möjligen lite stärkande, men inte botande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men jag tänkte lite att dem andra får lite superkrafter av vitlöken :)

Jag har, clowner, gula kirurger, magnificas pijamasfiskar och en dvärg kejsare ( den har bott hos mig nu i 6 månader, men det kom in i den nya karet för 3 veckor sen.

Doris och räven och anthias kom in för två veckor sen och en tryckare på 3 cm kom in i söndags.

Sammanlagt är de 14 fiskar i ett 576 l plus 140 sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att man inte skall implementera fiskar så tätt som du gör. De gamla hinner aldrig 'komma tillrätta' innan nya kommer in, det är stressande för invånarna.

Men nu är det som det är, jaga inte upp dig i onödan och gör inget förhastat.

Jag väntar alltid minst 6-8 veckor mellan introduktion av nya fiskar. Men oftast köper jag bara 1-3 gånger per år och då ganska många varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att man inte skall implementera fiskar så tätt som du gör. De gamla hinner aldrig 'komma tillrätta' innan nya kommer in, det är stressande för invånarna.

Men nu är det som det är, jaga inte upp dig i onödan och gör inget förhastat.

Jag väntar alltid minst 6-8 veckor mellan introduktion av nya fiskar. Men oftast köper jag bara 1-3 gånger per år och då ganska många varje gång.

Jag vet, du har rätt!

Jag sa till mig själv att jag inte skulle köpa ngn fisk men sen så blev det bara så.

Nu får jag ta det. Så man bäddar får man ligga!

Kollade på ett uv-c på 35 w eller ngt sånt för 1400 :- det känns så dyrt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet, du har rätt!

Jag sa till mig själv att jag inte skulle köpa ngn fisk men sen så blev det bara så.

Nu får jag ta det. Så man bäddar får man ligga!

Kollade på ett uv-c på 35 w eller ngt sånt för 1400 :- det känns så dyrt!

He he, som man bäddar får man ligga. Välkommen i klubben, du är inte den första som handlar nya djur trots att du inser att det är galet. Bästa sättet att undvika nya inköp är att ta stora omvägar runt butikerna, eller slösa pengana på något annan onödigt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att göra det när man bor så nära alla!! The force is stonger than me!! Och sen när man ser alla fina kar här inne blir man ännu mer inspirerad.

Plus att jag har det här som mål, det var denna bild som fick mig att vilja ha ett saltvattensakvarium, nöjde mig så bra innan med mina malawisar

post-4434-14468917696429_thumb.jpg

Men jag vill inte ha mer fisk. Känns som att jag har alla som jag var tvungen att ha! Förutom tryckaren han ska bort.

Måste först klura ut hur man fångar en fisk på 3 cm med så mycket sten!

Jätte stort tack för alla goda råd! Känner mig lugnare nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugn Alex, på med UVC och vänta. Det kommer nog gå bra. Så länge fisken äter ordentligt. Men som tidigare nämnt rota in i karet o skräm fisken mer.

Sen kortet du hänvisar till är från ett kar som är ruskigt fint efter många års jobb och inför detta kort har man stängt av pumparna ett antal timmar för att få ett rent vatten och avspegling i ytan. Alltså lite "falsk" info om hur ett kar egentligen ser ut.

På med UVC o ha is i groggen :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då jag letade efter info inför mitt köp av min första kirurg så var UVC ofta angivit som ett måste. Så investera du i ett. Mitt förslag är att du direkt, om plånboken tillåter förstås, köper ett kraftigt ex 39 watts direkt. Alltid bra och ha stort o fint UVC ifall något bryter ut!

Ozon ska jag testa då jag startar nytt kar i framtiden, helt klart!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...