Arcticreef Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Jag har noterat att min skummare producerar mer geggamojja på natten än under dagen. Men varför? Jag ser två möjliga förklaringar. (I) Matning sker på dagen. Fetter och andra ämnen som stör skummningen finns då i större mängder och därför producerar skummaren mindre. (II) På dagen lyser ljuset, fotosyntes och metabolism i övrigt är mer intensivt än under natten. Därför finns det på dagen mindre material att skumma bort. (III) En kombination av (I) och (II).Vad föreslår ni? Eller är det bara en missuppfattning att det skummas mer om natten? Citera
Veijo S Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Så gör min skummare ochså har inte grubblat så mycket på det men vore roligt att veta varför men det ör säkert något med backterierna mindre eller mera acktiva på natten. Citera
Ocikatten Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Vore intressant att veta varför.Samma fenomen hos mig. Citera
Illustratören Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Mina grannar brukar klaga på min skummare när det skummat över efter en natt =-) Citera
Bengan Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Mina grannar brukar klaga på min skummare när det skummat över efter en natt =-)Snacka om överskummning! Citera
Veijo S Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Ja så illa är det inte som tur är menbarnen hade säkert gillat det haha Citera
amatören Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Inte med den doften som min skummar skit har....fy f.. det är så man klöks Citera
Veijo S Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Nä det lucktar inte mumma och det är helt svart ochså skulle inte se så trevligt ut skulle det se ut så med e morgon när man vaknat skulle jag sälja med en gång Citera
mortenN Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Jeg tror det er i hovedsak alternativ (I), men utelukker ikke at alternativ (II) kan ha en innvirkning.Om du vil vite mer om alternativ (I), kan du jo bare hoppe over mating etc. en dag og se om skummeren tar ut mer gugge da den får jobbe i fred også på dagtid. Citera
PeterGG Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 det låter som att många ser detta fenomen, men ligger ni på torr eller blöt skumning? Citera
-=Mr_B=- Postat 7 augusti 2009 Postat 7 augusti 2009 Jag har hört (I) som förklaring i alla år. Så jag tror på det. Iofs enkelt att testa. Stäng av skummaren över natten, och starta den efter att belysningen varit igång någon timma, utan att ha matat, och se vad det ger för skumning...B! Citera
Arcticreef Postat 7 augusti 2009 Författare Postat 7 augusti 2009 (ändrat) Skumningens fysik är ju inte helt okomplicerad. pHt sjunker ju också på natten/när ljuset ej är på. Kan det påverka skumningen också? Ändrat 7 augusti 2009 av Arcticreef Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.