Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har noterat att min skummare producerar mer geggamojja på natten än under dagen. Men varför? Jag ser två möjliga förklaringar. (I) Matning sker på dagen. Fetter och andra ämnen som stör skummningen finns då i större mängder och därför producerar skummaren mindre. (II) På dagen lyser ljuset, fotosyntes och metabolism i övrigt är mer intensivt än under natten. Därför finns det på dagen mindre material att skumma bort. (III) En kombination av (I) och (II).

Vad föreslår ni? Eller är det bara en missuppfattning att det skummas mer om natten?

Postat

Så gör min skummare ochså har inte grubblat så mycket på det men vore roligt att veta varför men det ör säkert något med backterierna mindre eller mera acktiva på natten.

Postat

Nä det lucktar inte mumma och det är helt svart ochså skulle inte se så trevligt ut skulle det se ut så med e morgon när man vaknat skulle jag sälja med en gång

Postat

Jeg tror det er i hovedsak alternativ (I), men utelukker ikke at alternativ (II) kan ha en innvirkning.

Om du vil vite mer om alternativ (I), kan du jo bare hoppe over mating etc. en dag og se om skummeren tar ut mer gugge da den får jobbe i fred også på dagtid.

Postat

Jag har hört (I) som förklaring i alla år. Så jag tror på det. Iofs enkelt att testa. Stäng av skummaren över natten, och starta den efter att belysningen varit igång någon timma, utan att ha matat, och se vad det ger för skumning...

B!

Postat (ändrat)

Skumningens fysik är ju inte helt okomplicerad. pHt sjunker ju också på natten/när ljuset ej är på. Kan det påverka skumningen också?

Ändrat av Arcticreef
  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...