Gå till innehåll

Hur sätter man i UVC?


milk

Rekommenderade inlägg

Har tänkt införskaffa UVC till mitt akvarium men är osäker på hur man sätter in det, är det en fristående det med insug i ena änden och utsläpp i andra eller måste man koppla pumpar osv till den? har tänkt mig en Deltec UV 10w eller modellen över den. blir vattnet klarare om man använder UVC?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC kräver en viss genomströmning för att det skall bli effektivt. Deltecs 10W skall ha en genomströmning på 500L/h. Man kan koppla den på returpumpen om man har en sådan i sin sump eller så kopplar man på en liten pump på runt 500L/h. Sen är det bara tuta och köra

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC kräver en viss genomströmning för att det skall bli effektivt. Deltecs 10W skall ha en genomströmning på 500L/h. Man kan koppla den på returpumpen om man har en sådan i sin sump eller så kopplar man på en liten pump på runt 500L/h. Sen är det bara tuta och köra

/Johan

Tänk på att det är max 500 l/h. För att ta död på frisimmande parasiter har jag sett att det rekommenderas max 20 l/h per watt UV-C, vilket skulle innebära 200 l/h för Deltecs 10 W UV-C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det är max 500 l/h. För att ta död på frisimmande parasiter har jag sett att det rekommenderas max 20 l/h per watt UV-C, vilket skulle innebära 200 l/h för Deltecs 10 W UV-C.

Vet inte om du läst på Deltecs hemsida eller deras instruktionsblad. Gör det så kan du läsa att det jag skrivit är precis vad där står och inget påhittat.

Så du menar att ett 4x39W Deltec skulle enligt dig ha max 3120L/h medans de skriver att det skall vara 8000L/h i manualen. Konstigt

Men vad vet jag

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju en retur pump men tror den drar mycket mer än 500l så blir kanske till att köpa en liten till då :-) tack för svaren ska höra mig för :-)

Har du möjlighet kan du sätta ett T och en kran på returen så kan du justera flödet med den. Kika runt lite på olika sumpar så får du nog massa idéer som du kan kopiera.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De l/h som står i manualen till Deltec eller på hemsidan är MAX flöde.. effekten avtar och blir inte lika bra om man kör för snabbt. Det går bra att köra långsammare för att få högre effektivitet i strålningen men man kan inte köra för långsamt för då hinner inte uv-c med att ta död på alla bakterier.

Plus att jag själv har lite funderingar på om hela uv-c blir vattenfyllt om man monterar det liggandes på sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De l/h som står i manualen till Deltec eller på hemsidan är MAX flöde.. effekten avtar och blir inte lika bra om man kör för snabbt. Det går bra att köra långsammare för att få högre effektivitet i strålningen men man kan inte köra för långsamt för då hinner inte uv-c med att ta död på alla bakterier.

Plus att jag själv har lite funderingar på om hela uv-c blir vattenfyllt om man monterar det liggandes på sidan.

hur menar du då ? för långsamt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...