Gå till innehåll

Ikea faktum som bänk, går det?


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att plannera inför mitt kommande kar och tittar ju nu efter färdiga bänkar för att slippa göra en själv, då jag har tummen mitt i ihanden...

Hittade ett köksskåp på IKEA som jag tycker ser bra ut...

Ikea Faktum:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69852506

Måtten som jag tittat på är 80x60 LxB med svarta luckor.. skulle passa in rikitgt bra...

Mitt kar blir på 300 liter.. 100x60x50 LxBxH..

Detta innebär att det kommer sticka ut 10 cm från karet på varje sida, vilket jag skulle tycka var snyggt också.. likt Juwelakvarierna t.ex. eller enligt min skiss som jag bifogar...

Det jag tänker göra är isåfall att ta bort benen och en spånskiva under istället.. sen sätter jag självklart en spånskiva i samma storlek som karet ovanpå möbeln..

Min fråga är helt enkelt.. skulle detta fungera? Håller möbeln för 300 liters kar.. bör jag förstärka? och isåfall hur?

Om detta nu skulle gå så undrar jag om någon vet vad innermåttet är på denna möbel? alltså hur hög den är invändigt? så jag vet hur hög skummare man kan ha.....

Många frågor.. hoppas på svar =)

post-2407-14468917792855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går ?:) Jag hade 230L på en expedit som ska tåla typ 50kg? Satte en stödskiva bakom i samma färg som hyllan + satte några järn. Var aldrig några problem.

Tyngden i sig är nog inga problem, men skåpet riskerar att vika sig, så stöder du med en skiva på baksidan så tror jag det är ganska lungt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm ser att ett enkelskåp är 50 cm.. köper jag två sådana och ställer bredvid varandra så blir det ju exakt 100 cm och blir då lika långt som karet och det borde dessutom bli stabilare tycker jag... dock så kommer det ju inte rymmas någon sump har iofs tänkt att köra sumplöst med en påhängsskummare, men känner jag någon gång för att skaffa sump kan det ju då bli problematiskt.. eller det rymms ju en sump som är 50 cm men det kanske ju vara lite litet kanske..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är.. om man istället tar två enkelskåp som jag var inne på.. så får jag köra på en liten sump... behövs det då stagas upp invändigt?

Tänkte man tar två skåp.. dom är 60 djup och 50 brev vardera.. då blir bänken 120x60 vilket är precis som karet skall vara... då är ju skåpet stagat i mitten också.. om man då drar en MDF skiva på baksidan, under och ovanpå för att staga upp.. räcker det tro?? för isåfall kan jag göra en sump som är precis som ena skåpet stort för att utnytja utrymmet.. om jag msåte regla så måste jag ju lämna plats öven för det så att säga..

Då kan det andra skåpet innehålla en hink för osmosvatten exempelvis och lite tillbehör.

funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle bygge egen bänk får att va säker på att den håller + så får du bättre utrymme för sump om du vill.

det är inte svårt att smacka ihop en bänk o jag hjälper dig gärna om det behövs, bara o shoppa in lite virke o slå ihop o sen några skivor från rusta att klä in me som du kan måla i valfri färg så den passar in me resten hemma, snabbt o enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...