Gå till innehåll

chaboo´s 220l


chaboo

Rekommenderade inlägg

Flytten gick bra :) har inte tagit några tester ännu mer än salthalten och just nu ligger det på 1.22 eller hur man skriver.

Fiskarna ser pigga ut vet inte vad den ena heter men den verkar trivas som fisken i vattnet :P men Clownerna håller sig i högra delen där det inte finns någon sten, men de blir väl lite modigare med tiden.

Fyller på med mer osmos just nu så påfyllning blir imorgon ca 25-30l, ska jag kolla värderna nu eller ska jag vänta tills allt vatten är i?

post-3929-14468917884611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

postar även denna fråga i skummar tråden, men vill höra om någon har erfarenhet av denna skummare och om det skulle vara något för mitt akvarium?

Aqua Medic Turboflotor BLUE 1000

Det jag vill veta är om den låter mycket och om den skummar bra, även annan bra info, hittade den på PWSS och den info som stod där så verkar den vara bra för mitt syfte då jag inte gett upp det här med sump och att den kan användas i en sådan samtidigt som den kan hängas på akvariekanten, mao idealiskt för mig :)

----------------------------------------------------------------------

det är en gylta - troligtvis från släktet Cirrhilabrus se följande länk

http://www.fishbase.se/identificatio...&spines=&fins=

MVH Lasse

Tack Lasse!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik som nu finns i akvariet:

En T5 2x24w

En T8 2x36

Skummare Aqua medic standpipe

cirkulation just nu är lite tillfällig men 2 powerheads på sammanlagt 2200l/h plus två små som jag inte vet hur kraftiga de är.

Teknik som ska införskaffas:

Ny skummare, kommer att bli en påhängskummare Deltec MC500

Byta ut T8 rampen mot T5 eller LED´s

Har även läst om att det ska finnas någon form av ytrenare som jag ska kika lite närmare på då jag har en film på ytan där inte cirkulationen når.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mce500 är en intern skummare, Mce600 är påhängsmodellen.

Fungian har samma krav som dom flesta LPS koraller dvs hyggliga vattenvärden, håll koll på dkh, Ca, och Mg så trivs den bra. Den klagar inte heller om du ger den lite artemia eller nån annan foderbit ibland.

Skall du experimentera med LED´s så läs på ordentligt det är mycket stor skillnad på dom som finns på marknaden. Blir de fel så är det dyrt och inneffektivt för akvariet.

Mitt förslag är att ha huvudbelysning i form av T5 och effektbelysning i form av Led.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips, lägg ner Fungian på sanden. Så trivs den bättre.

Ok...det är nu gjort.

Nixon: Det har du ju rätt i, ska leta efter andra alternativ till skummare. Har varit grymt mycket den här veckan med bröllopfixerier.

Angående ljuset så följer jag en tråd om Creed tror jag den hette och väntar på resultat, har annars et par Halogenlampor som jag funderar på med.

Hur matar man en Fungia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm halogenerna såvida det inte är metallhalogener, dom vanliga fungerar i bästa fall som värmare...

Cree är det man skall gå på, jag har sett lite siffror på hur enorm skillnaden var mot dom andra högefffekts Led, synd nog så har jag slarvat bort länken.

För att få ordentligt ljus så krävs dock ett antal lampor så det är ingen billig startavgift. Sen behöver man kylelement och lite erfarenhet av elektronik skadar inte.

Prova droppa en formula1 eller2 pellet på fungians disk så ser du snart att den börjar transporteras mot munnen, såvida du inte har en hungrig räka i närheten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade KH precis och det var lite väl högt 15,7 "Salifert" Men förstod inte riktigt vad man skulle göra med flaskan 8,0 dkh +/-0,3, behöver lite hjälp här!!

Ph 8,0

no2 0,0

No3 fattade jag inte riktigt hur man skulle göra då det testet är "Aqua expert line Test"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra flaskan är en referensvätska med kh 8 +/-0,3.

Dvs du kan kolla att du utför testet rätt samt att testet fungerar...

Med tanke på ditt höga kh så kan det vara en bra ide att prova köra referensvätskan en gång och se vad du får som resultat då...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra flaskan är en referensvätska med kh 8 +/-0,3.

Dvs du kan kolla att du utför testet rätt samt att testet fungerar...

Med tanke på ditt höga kh så kan det vara en bra ide att prova köra referensvätskan en gång och se vad du får som resultat då...

//NiXoN

Ok....Hur gör man då? Hur använder jag den vätskan, som jag tolkar anvisningarna så finns det ingen förklaring till detta!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nån hänvisa eller förklara för mig hur mycket ljus man ska ha per liter på ett enkelt sätt, hur många w eller lumen och hur djupt är något jag inte klarar att klura ut.

Mitt akvarie är nu 50cm högt och innehåller 220l, min framtida plan är att klara av stenkoraller och är inne på att bara köra med t5:or, har tittat på singelramp 39w och har en dubbelramp på 24w, räcker det?

Kommer även införskaffa LED´s som månljus.

Tacksam för svar och hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som regel har man lännge sagt 1W/L vatten. Detta hr fungerat länge och används nog utav många.

I ett så pass litet kar som du har så kan du visst köra med tex 4 eller 6x39W T5 och se ifall du kan knöka in din 24W ramp om du inte ersätter den helt, med detta så kommer du säkerligen att kunna hålla även stenkoraller utan bekymmer.

Slutsats: Hade jag varit som dig, satsa på iaf 2x39W förutom dina 2x24W, alternativt byt ut din 24 mot ytterligare 2x39 så du får 4x39W.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...då ska jag tänka om lite på vad det finns för alternativ på 39w ramper, men att få ner 4st tror jag är omöjligt på grund av formen på karet då det är 120*25 innan vinkeln så det får nog bli 2*39w och 2*24 samt månljus till en början, har även en tanke på att lyfta upp locket lite för att kunna få in en mindre mh ca 75-150w istället för min 2*24w ramp.

Tack!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade denna ytrenanre idag, vet inget om den men jag har tröttnat på filmen man ser på ytan, får se imorgon om den gör någon nytta.

Ska in till Triton på måndag då jag noterade att jag enbart har 3turbosar kvar vilket jag tycker är lite klent, kanske blir någon korall med vem vet ;)

post-3929-14468918041954_thumb.jpg

post-3929-14468918042167_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...